در یک سفر دو روزه انجام شد؛
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در سفر دو روزه به استان خوزستان، از پروژه های مهم آبرسانی و آبیاری زهکشی این استان بازدید کرد
کد خبر: ۳۴۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 11 December 2016
رحیم میدانی در این سفر، از پروژه های کرخه شمالی(ارایض)، آبگیر طرح آبرسانی غدیر در سد دز، طرح آبرسانی به شهرهای دزفول و اندیمشک، طرح آبرسانی شهرستان مسجدسلیمان و پروژه آبرسانی، آبیاری و منطقه گردشگری پیون ایذه بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت این پروژه ها قرار گرفت.

وی همچنین در سد و نیروگاه کارون3 با حضور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، معاونت آبرسانی، معاونت طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی و مشاوران این سازمان به بررسی تامین آب شرب شهرهای شمال شرقی خوزستان پرداخت.

این جلسه با هدف رفع مشکلات کمی و کیفی آب شرب در شهرستان های ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز و شهرهای قلعه تل، صیدون، میداود و مجموع 689 روستا و تامین آب کشاورزی دشت ایذه و باغملک انجام شد.

در این جلسه، پس از ارائه گزارش طرح جامع آبرسانی به شهرها و روستاهای شمال شرق استان خوزستان توسط مهندسین مشاور و پرسش و پاسخ حاضران در جلسه، کلیات طرح به تصویب و تایید رسید.

همچنین نشست بررسی مشکلات و ارائه چشم انداز طرح جامع آبرسانی پس از بازدید از تونل آبرسانی سد دز در سد و نیروگاه دز برگزار شد.

در این نشست صادق حقیقی پور سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان به تشریح برنامه و مشکلات و موانع پیش روی طرح جامع آبرسانی به استان پرداخت.

وی گفت: از سال 1385 که آبرسانی استان خوزستان مجدداً به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شده، طرح های جامع آبرسانی با 1700 کیلومتر لوله گذاری، 1.5 میلیون متر مکعب مخزن و سه میلیون و 200 هزار متر مکعب تصفیه در روز تقریباً همه استان را پوشش می دهد و هدف آن آبرسانی به شهرها و روستاهای استان خوزستان است. در افق سال 1425 شامل 7.5 میلیون نفر در استان می شود که متاسفانه با تنگناهای شدید مالی مواجه شده و تاکنون تنها 30 درصد انجام شده و 70 درصد آن باقی مانده است.

سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان افزود: اجرای این طرح نیازمند 900 کیلومتر لوله کشی است و باید روزانه دو میلیون متر مکعب آب تصفیه شده تولید نماییم که تاکنون تنها 340 کیلومتر آن انجام شده است.

حقیقی پور تصریح کرد: این طرح بسیاری از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی استان را پوشش می دهد و توجه ویژه وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات را می طلبد.

وی با اشاره به سهم ناچیز طرح از محل اعتبارات خزانه گفت: در حالی که در اولین وعده دولت در  اولین سفر، طرح آبرسانی غدیر بوده است هم اکنون در مصوبات هیئت دولت قرار ندارد و در صورت ادامه این روند در سال های آتی تنها کاری که می توانیم انجام دهیم تثبیت وضع موجود است.

با نهایت تلاش صورت گرفته  پیشرفت کار از 15 درصد در سال 92، به 28 درصد در سال جاری رسیده که طی آن 11 شهر و 250 روستا از نعمت آب آشامیدنی با کیفیت برخوردار  شده اند، در حالی که مردم استان مشکل کمبود آب را بخوبی لمس می کنند و مجبور به تصفیه آب خانگی و تحمل  هزینه می شوند.

حقیقی پور در ادامه با تشریح وضعیت کامل طرح غدیر و اهمیت حیاتی این طرح برای تامین آب شرب استان خوزستان، تخصیص اعتبارات ویژه ای را برای تکمیل طرح جامع آبرسانی غدیر به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور خواستار شد.

سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی غدیر با انتقال آب با کیفیت از سد دز، نسخه شفابخشی است که در صورت انجام 60 درصد استان را پوشش می دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار