معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با امضای تمدید استمرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران، فعالیت این مرکز تا سال 2019 در ایران تضمین و خطر انحلال آن از بین رفت
کد خبر: ۳۳۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 06 December 2016
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم امضای سند چهارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل در تهران برگزار شد، اظهار داشت: با امضای تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران که امروز به انجام رسید، این مرکز از خطر انحلال خارج و فعالیت آن در تهران تا سال 2019 تمدید شد.

وی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون جیوه و تصویب آن در مجلس افزود: با این اقدام جیوه به طور کامل از فعالیت‌های پتروشیمی امام  حذف شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: از سال 2004 طبق مصوبه انجام شده، ایران به عنوان یکی از کشورهای دارنده مرکز منطقه‌ای بازل – استکهلم انتخاب شد، بیشتر فعالیت‌های این مرکز اطلاع‌رسانی، آموزش و هماهنگی با کشورهای عضو و غیر عضو همسایه است.

متصدی بیان داشت: در دنیا شش مرکز منطقه‌ای بازل وجود دارد که یکی از این مراکز در تهران افتتاح شده است، در سال‌های گذشته این مرکز تقریبا غیرفعال شده بود و حتی بحث تعطیلی آن نیز مطرح بود چراکه به دلیل عدم فعالیت ایران می‌خواستند این مرکز را از کشور بگیرند، هند و سریلانکا از جمله کشورهایی بودند که دنبال استقرار این مرکز در کشورشان بودند، اما با بر سرکار آمدن دولت یازدهم فعالیت مجدد این مرکز در تهران شروع شد.

وی ادامه داد: در سال 2015 اعضای این مرکز دعوت شده و با شرکت در کارگاه آموزشی درباره مواد آلی پایدار دوره‌ای را گذارندند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اعضای مرکز منطقه‌ای بازل در تهران گفت‌: به جز ایران، نپال، بنگلادش، مالدیو، پاکستان و بوتان عضو این مرکز هستند، البته کشورهای عراق و افغانستان نیز دو کشور غیرعضو فعال در این مرکز محسوب می‌شوند.

متصدی بیان داشت: مدیریت پسماندها به ویژه پسماندهای خطرناک مرتبط با مواد آلی و سموم، مباحث مشاوره‌ای و آموزشی با محوریت ایران برای تمامی کشورهای عضو و غیره عضو همسایه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال 2015 در ارتباط با بازیافت لاستیک و حفاظت از محیط زیست همایشی برگزار کردیم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی طی یکی دوسال گذشته که یک مورد از آن‌ها در گیلان انجام شد، از دیگر اقدامات مرکز منطقه‌ای بازل در تهران است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تدوین برنامه عمل مرکز منطقه‌ای بازل در تهران طی سال‌های 2016 تا 2019 یکی دیگر از مفاد تفاهم‌نامه امروز است؛ البته کتابی نیز در این زمینه تدوین شده که به زودی به چاپ خواهد رسید.

متصدی درباره دیگر اهداف مرکز منطقه بازل در تهران تصریح کرد: آموزش اعضا در زمینه پسماندها، انتقال تجربیات در زمینه مواد شیمیایی و پسماندها که در تهران با برگزاری کارگاه‌ها این تجربیات را بین کشورهای عضو و غیر عضو منتقل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ایران به دلیل حمایت‌های دولت و وجود دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی در زمینه مدیریت پسماندهای ویژه و همکاری با کنوانسیون‌های بین‌المللی؛ یکی از کشورهای پیشرو محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیوستن ایران در دو سال گذشته به کنوانسیون دیگر به نام جیوه یا میناماتا خاطر نشان کرد: این کنوانسیون از این لحاظ به میناماتا نام‌گذاری شده که در ژاپن به دلیل دفع غیرصحیح باتری‌ها، جیوه در آب‌های زیرزمینی نشت کرده و باعث بیماری در منطقه میناماتا شده است.

متصدی تأکید کرد: کشور ما نیز به حذف جیوه از صنایع پتروشیمی اقدام خوبی در این زمینه انجام داده است به طوری که تکنولوژی‌های قدیمی منتقل کننده جیوه را از صنایع خود حذف و با حمایت برخی کشورها به ویژه ژاپن جیوه را از پتروشیمی امام خمینی حذف کرده‌ایم.
معاون نحیط زیست بیان داشت: حذف مواد شیمیایی که مخرب سلامت و محیط زیست هستند، بسیار اهمیت دارند و در این زمینه نیز ما بسیار پیش‌گام هستیم.

وی با اشاره به راهبر بودن ایران در یک منطقه در حوزه مدیریت پسماند‌های ویژه و خطرناک گفت: بحث انتقال واردات، صادرات و مصرف درباره پسماندهای خطرناک مطرح است که ایران با مدیریت فعالیت دیگر کشورها در قالب دارنده مرکز منطقه‌ای بازل انتقال مواد شیمیایی را کنترل می‌کند

منبع: تابناک
برچسب ها: سعید متصدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار