بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«می‌خواهند 15 درصد اختیارات وزارت ارشاد را هم بگیرند»،«تغییر در نوع سفرهای استانی احمدی‌نژاد»،«رشیدپور مظنون به ترور هاشمی بود!»،«پزشک مشهور تبریزی مظنون به قتل اعضای خانواده‌اش است»،«انتقاد وزیر دادگستری از مجازات اعدام»...و رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۲۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶ 29 October 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقاد از عافیت‌طلبی حکیمی‌پور

سایت انتخاب با توجه به مسائل پیش آمده در پرونده یاشار سلطانی و اظهارا احمد حکیمی‌پور، این نماینده اصلاح‌طلب مجلس را به عافیت‌طلبی محکوم کرده و می‌نویسد: خالی کردن پشت اهالی رسانه توسط اهل سیاست، اتفاق تازه ای نیست، اما کمی عجیب به نظر می آید که فردی چون حکیمی پور که داعیه اصلاح خواهی اش، همه حا شنیده می شود، طی یک ماه اخیر و پس از این همه جنجال و هیاهو، یکبار هم اقرار نکرده که او بوده مدارک را به یاشار سلطانی داده است! شاید تصور می کرده چنین رازی، تا ابد سر به مهر می ماند! پس ترجیح داده، ساکت بماند تا فشاری متوجه او نشود. با این احوالات و انتقادات گسترده به او، حکیمی پور همچنان بر روی اظهارات عجیب خود پافشاری می کند و می گوید نسبت به انتشار این اخبار، بی اطلاع بوده است و نمی دانسته قرار است منتشر شود! به نظر می آید این عضو شورای قصد دارد با سخنان عافیت طلبانه اش، ضمن مبراسازی خود، سلطانی را به «خیانت در امانت» متهم سازد! اتهامی که به سادگی می توان، آن را در میان جملات حکیمی پور یافت.


اعتراض شدید عارف به دلواپسان کنسرت

حمدرضا عارف در دیدار جمعی از اصلاح طلبان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهار نگرانی برخی افراد حاضر در جلسه از گسترش آسیب‌های اجتماعی در کشور بخصوص در مناطق محروم،گفت: جای سؤال است که چرا عده‌ای برای برگزاری یک کنسرت فریاد وااسلاما سر می‌دهند اما برای آسیب‌های اجتماعی که بعضاً به مرز بحران رسیده است واکنشی نشان نمی‌دهند.آمارها درخصوص آسیب‌های اجتماعی بسیار نگران کننده است و متاسفانه عده‌ای خود را به خواب زده‌اند و نمی‌خواهند باور کنند آنچه که نظام اسلامی را می‌تواند مورد مخاطره قرار دهد همین آسیب‌های اجتماعی است. باید با جدیت و با همکاری همه نهادهای دست اندرکار به آسیب‌های اجتماعی و برنامه ریزی برای کاهش آنها و به سامان رساندن چالش‌های اجتماعی پرداخت.امیدنامه این خبر را منتشر کرد.


می‌خواهند 15 درصد اختیارات وزارت ارشاد را هم بگیرند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: وزارت ارشاد از کل بودجه دولت کمتر از پانزده درصد سهم می‌برد و ۸۵ درصد بودجه‌ فرهنگی در اختیار وزارت ارشاد نیست. برخی می‌خواهند همین مختصر اختیارات وزارت ارشاد را هم بگیرند. محمد عطریانفر، با اشاره به تغییرات اخیر دولت و استعفای جنتی و در پاسخ به این سوال که آیا با استعفای جنتی، فشار‌ها به دولت محدود می‌شود؟ خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی وزارت ارشاد را محدود می‌کنند، این اتفاق هم می‌افتد. وزارت ارشاد از کل بودجه فرهنگی دولت کمتر از پانزده درصد سهم می‌برد، ۸۵ درصد بودجه‌های فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشاد نیست. برخی می‌خواهند همین مختصر اختیارات وزارت ارشاد را هم بگیرند. اینکه بخواهند هر روز به اختیارات یک وزیر تعرض کرده و جلوی آن را بگیرند، قانونی نیست.ایلنا این خبر را منتشر کرد.


کاندیداتوری میرسلیم، آل‌اسحاق و بادامچیان تکذیب شد

حزب موتلفه در بیانیه‌ای گمانه‌زنی در مورد کاندیداهای این حزب را فاقد اعتبار خواند. در متن بیانیه حزب موتلفه اسلامی آمده است: نظر به انتشار اخباری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر تعیین نامزد حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و اعلام اسامی چند تن از اعضای شورای مرکزی این حزب به‌عنوان نامزدهای احتمالی، به اطلاع می‌رساند جلسات شورای انتخابات حزب موتلفه اسلامی همچنان ادامه دارد و تاکنون در مورد معرفی شخص یا اشخاص به عنوان نامزد حزب موتلفه اسلامی به تصمیم قطعی نرسیده است. هرگونه اخبار در این خصوص صرفا گمانه زنی بوده و فاقد اعتبار است لذا از تمامی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تقاضا داریم اخبار مربوط به حزب موتلفه اسلامی را فقط از طریق روابط عمومی این حزب پیگیری کنند. گفتنی است یکی از رسانه‌های اصولگرا در خبری اختصاصی اعلام کرده بود که اسدالله بادامچیان، یحیی آل‌اسحاق و مصطفی میرسلیم کاندیداهای معرفی شده موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.ایلنا این خبر را منتشر کرد.


تشبیه هاشمی به مستبد توسط شجونی

جعفر شجونی یکی از مخالفان سیاست‌های آیت‌ا... رفسنجانی است؛ به طوری که بارها و بارها در گفت‌وگوهایی که انجام داده، مخالفت‌هایش را نسبت به ایشان نشان داده است. در زمان مجلس اول، هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس فعالیت می‌کرد. به همین دلیل از شجونی درباره رابطه‌اش با رئیس مجلس آن زمان سؤال کردیم. او گفت: «رابطه‌ام با رئیس مجلس دوره اول بد نبود اما ایشان یک ‌فرد مستبد بود. به او می‌گفتم دکتر شیبانی از آبادان زنگ زده و می‌گوید حمله عراقی‌ها شروع شده اما آقای رفسنجانی به جای آن که چاره‌ای بیاندیشد، می‌گفت بی‌خود زنگ زده. توام بی‌خود شنیدی. هر چه می‌گفتیم دکتر شیبانی در آبادان فرماندار ماست و حمله عراقی‌ها حتمی است اما زیر بار نمی‌رفت. از این اتفاقات زیاد پیش می‌آمد که خیلی از آنها از یادم رفته.»شجونی در گفت‌وگو با تماشاگران امروز این سخنان را بیان کرده است.


دعوت از وزیر اسرائیلی برای مراسم روز جمهوری ترکیه

برای نخستین بار از زمان وقوع رویداد کشتی "ماوی مرمره" در سال ۲۰۱۰ میلادی، یکی از وزرای اسرائیل به شرکت در مراسم سفارت ترکیه در شهر هرتزلیا به مناسبت روز جمهوری ترکیه دعوت شد. الف این خبر را منتشر کرد.


روحانی برای فرار از رسوائی‌ چاره‌ای جز کنارگذاشتن فانی نداشت

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى، گفت: سرانجام با گذشت بیش از سه سال از عمر کابینه ناکارآمد و ضعیف دولت یازدهم بالاخره آقای روحانی در مورد جابه جایی وزراء و به قول ایشان ترمیم کابینه به نتیجه رسید و 3 وزیر خود را تغییر داد. دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى گفت: روحانی چاره‌ای جز جابجایی وزیر ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش نداشت، علاوه بر کارنامه ضعیف این دولتمردان، رسوائی‌های اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی باعث می‌شد اعتبار دولت کاملا زیر سوال رود. فارس این خبر را منتشر کرد.


باید مرجع دیگری ناظر شورای نگهبان شود

علی مطهری در گفت و گویی اظهار کرد: آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه دوم گفته‌اند قبول دارم که در سیاست‌های کلی انتخابات، مرجع نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس مشخص نشده است ولی بهتر است ناظر بیرون مجلس باشد چون "خودنظارتی" مجلس کارساز نیست. وی افزود: ایشان باید بدانند که تعبیر "خودنظارتی" برای مجلس توسط رهبر انقلاب در جمع نمایندگان دوره هشتم مجلس به کار رفت و بعد از آن بود که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد. یعنی قاعدتا مقصود مقام رهبری از نظارت مستمر همان نظارت مجلس بر خود است، چون نظارت ناظر دیگر بر مجلس، آفات زیادی از جمله محافظه‌کاری نمایندگان را دربر دارد. علاوه بر این، مجلس چون کارش تقنین و نظارت است به قول فلاسفه ناظر بالذات است و نمی‌تواند ناظر دیگری داشته باشد. نماینده مردم تهران در پایان تاکید کرد: اگر بنا باشد شورای نگهبان ناظر مجلس باشد، باید مرجع دیگری ناظر شورای نگهبان باشد و تسلسل لازم می‌آید که محال و نشدنی است. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


تغییر در نوع سفرهای استانی احمدی‌نژاد

از سفرهاي احمدی‌نژاد به شهرهاي مختلف تنها تصاويري محدود منتشر مي‌شود و وانمود مي‌شود كه او در سفرهايي كه به صورت عادي به برخي شهرها داشته با استقبال مردم مواجه شده است. در جديدترين سفر، او به روستاي كندلوس استان مازندران سفر كرده و عكس‌هايي با مردم در اين روستا گرفته است. نكته جالب اين است كه در اين سفر عبدالرضا شيخ‌الاسلام، وزير كار در دولت او نيز همراهي‌اش كرده است. اعتماد این خبر را منتشر کرد.


پاسخ منفی باهنر به خواسته روحانی

در فضایی خارج از رياست جمهوری، محمدرضا باهنر دبيركل جبهه پيروان با حسن روحانی رئيس جمهور ديدار كرد. اين ديدار كه خيلی كوتاه برگزار شده به درخواست رئيس جمهور انجام شده است به طوری كه برخی معتقدند وي به دنبال جلب حمايت طيف سنتی اصولگرا در انتخابات آتی است. برخي اخبار نيز حكايت از آن دارد حالا كه باهنر به عنوان مشاور عالی رئيس مجلس منصوب شده، دولت را در درون مجلس نيز ياری نمايد. با اين همه محمدرضا باهنر، هيچ پاسخ مثبتي نداده و نقدهاي جدي را نسبت به دولت روحاني و نحوه مواجهه آن با نيروهای مذهبی، سنتی و حزب‌اللهی مطرح ساخته و تاكيد كرده است: عملکرد و تیم‌تان و کارهایی که انجام دادید، هیچ روزنه امیدی نداشته که بشود کمک کرد. پارس نیوز این خبر را منتشر کرد.


رشیدپور مظنون به ترور هاشمی بود!

رضا رشیدپور مجری تلویزیون در صفحه اینستاگرامش نوشت: بیست سال پیش آقای هاشمی پتروشیمی تبریز را افتتاح کردند و مقابل دوربین تلویزیون آمدند. کارگردان برنامه از من خواست که شاخه گلی را از طرف مردم به ایشان هدیه بدهم. پرسش اول را پرسیدم و تلاش کردم که دست چپم را بالا بیاورم. اما نمی‌شد! حاج آقای شبستری دستم را محکم گرفته بود و اجازه نمی‌داد! مصاحبه تمام شد و دست من قفل ماند. آنتن را گرفتند. پرسیدم که چرا آنقدر محکم فشار دادید و نگذاشتید دستم را بالا بیاورم و شاخه گل را به رییس‌جمهور بدهم؟ فرمودند: مگر گل بود؟ من فکر کردم چاقو هست.


راهکار عجیب دروازبان تیم ملی برای نرفتن به سربازی!

علیرضا بیرانوند در گفت و گووی با ایسنا در پاسخ به این سئوال که ایا سربازی رفته یا خیر گفت؛ خیر. در حال حاضر دانشجوی مقطع کاردانی هستم و در حال تحصیلم. اکنون دو فرزند دارم و اگر خدا بخواهد می‌خواهم با به دنیا آمدن سومین فرزندم از سربازی معاف شوم.


پزشک مشهور تبریزی مظنون به قتل اعضای خانواده‌اش است

در حالی که از حدود 20 روز پیش افکار عمومی به دنبال قاتل و انگیزه قتل اعضای خانواده پزشک مشهور تبریزی هستند، خبرهای اخیر حکایت از این دارد که وی بر اساس گزارش‌های مقامات قضایی خود به عنوان مظنون اصلی قتل اعضای خانواده‌اش در بازداشت به سر می‌برد.علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به آخرین وضعیت پرونده پزشک مشهور تبریزی اظهار کرد: طی صحبت‌هایی که با مسئولین قضایی داشتیم قتل اعضای خانواده پزشک تبریزی از قبل طراحی شده بود.وی با بیان اینکه دکتر «ص» به عنوان مظنون اصلی قتل خانواده‌اش در بازداشت به سر می‌برد، عنوان کرد: گزارش مقامات قضایی حکایت از آن دارد که خود این پزشک طراح این موضوع بوده است.نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسیدگی قطعی به این پرونده تحت نظر مقامات قضایی است و آنها باید انگیزه این کار را اعلام کنند، اضافه کرد: پزشک تبریزی هنوز هم تحت بازداشت است.به گزارش آنا، روز شنبه (١٧ مهر) خبر رسید که پنج عضو خانواده پزشک تبریزی شامل همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگ با خوردن غذای نذری آلوده دچار تنگی نفس شده‌اند و همسر و مادربزرگ پزشک، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.


سن گرایش به مواد مخدر به چند سال رسیده است؟

الهه راستگو همزمان با سالروز شهادت شهید محمدحسین فهمیده و روز نوجوان با حضور در گلزار شهدای بهشت زهرا و عطر افشانی مزار این شهید بزرگوار به بیان نقش آفرینی نوجوانان در هشت سال جنگ تحمیلی پرداخت و اظهارداشت: سن گرایش به مواد مخدر و ارتباطات نامتعارف مطابق آمارهای گزارش شده به 13 سال رسیده افزود: موضوعات بیان شده واقعیت تلخ جامعه امروز است و با انکار قطعا قابل درمان نخواهد بود.


انتقاد عسگراولادی از عدم شفافیت صرافان

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نقل و انتقالات پولی هنوز به راحتی امکانپذیر نیسنت و صرافانی که به بانک مرکزی وابسته هستند هنوز به صورت شفاف با صادرکنندگان عمل نمی‌کنند.اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت نقل و انتقالات پولی برای مبادلات تجاری گفت: مسائل بانکی و نقل و انتقال پول به بازارهای هدف هنوز به راحتی امکان‌پذیر نیست و صراف‌هایی که وابسته به بانک مرکزی هستند هنوز به صورت شفاف با صادرکنندگان عمل نمی‌کنند و در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. به گفته وی، موانع و مسائل مربوط به حمل و نقل تا حد زیادی در حال بر طرف شدن است اما همچنان نرخ ارز عاملی بازدارنده برای صادرکنندگان است که نمی‌توانند برایش در آینده برنامه‌ریزی کنند.


واردات پرتقال و نارنگی آزاد شد؟

یک منبع آگاه در گفتگو با مهر از ارسال این نامه خبر داد و با بیان اینکه امسال وضعیت تولید مرکبات بسیار مطلوب است و کشور مازاد تولید مرکبات دارد، اظهار داشت: به تازگی وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که به صادرکنندگانی که بتوانند در حال حاضر سه کیلوگرم پرتقال یا نارنگی را از کشور صادر کنند، سال آینده از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ماه اجازه واردات یک کیلوگرم پرتقال داده خواهد شد.به گفته این مقام آگاه، این اقدام در راستای سیاست بازار در مقابل بازار انجام خواهد شد که پیش از این نیز واردات میوه موز به صادرات سیب درختی از کشور مشروط شده بود.


آمار بهمنی از وضعیت بیکاری در کشور

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس سابق کل بانک مرکزی در گفت و گو با میزان درباره اینکه تا پایان سال 94 آمار بیکاران کشور 4.8 میلیون نفر است که بیشترین آنها به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص دارد، اظهار کرد: طبق آماری که بنده در اختیار دارم میزان بیکاری در کشور بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دولت است.وی افزود: برطبق آمارهای غیر رسمی مرز بیکاری در کشورمان از 6 میلیون نفر گذر کرده است که در این بین نقش فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکتری در بین بیکاران کشور بسیار محرز است.


انتقاد وزیر دادگستری از مجازات اعدام

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در خصوص طرح حذف مجازات اعدام از قاچاق مواد مخدر، گفت: اصل مجازات اعدام را نمی‌توان نفی کرد زیرا عده‌‌ای مفسد در کشور وجود دارند که جز مجازات اعدام هیچ راه اصلاحی ندارند و این موضوع بنابر دستورات اسلامی و تایید نظام قضایی کشور و البته تجربه بسیاری از کشورها نباید نفی شود.وزیر دادگستری، تصریح کرد: میزان مجازات اعدام و مصادیقی از جرایم که مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده، از مباحث جدی برخوردار است که می‌توان به آن پرداخت.به گزارش خانه ملت، پورمحمدی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حجم مجازات اعدام در سالهای اخیر کارآمد نبوده، یادآور شد: بنابراین مجازات اعدام باید مورد بازنگری قرار گیرد، البته قوه قضاییه نیز این نظر را اجمالا قبول دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :