برای اجرای گام دوم این طرح ملی که بزرگترین طرح کشاورزی ایران پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود آب مورد نیاز از سوی وزارت نیرو تخصیص یافته و این موضوع نهایی شده است
کد خبر: ۲۹۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 05 September 2016

مدیرعامل موسسه جهادنصر مجری طرح کشاورزی 550هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام گفت: برای اجرای گام دوم این طرح ملی که بزرگترین طرح کشاورزی ایران پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود آب مورد نیاز از سوی وزارت نیرو تخصیص یافته و این موضوع نهایی شده است.

یدالله شمایلی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز افزود: یکی از دغدغه های موسسه نصر تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح کشاورزی 550هزار هکتاری معروف به سفر مقام معظم رهبری به خوزستان است که به تازگی وزارت نیرو تامین و تخصیص آب را تضمین و ابلاغ کرده است.

وی گفت: تخصیص آب برای گام دوم این طرح ملی که به عنوان یک سند رسمی محسوب می شود بدین معنی است که در آینده هیچکس نمی تواند به آن تعرض داشته باشد.

شمایلی افزود: پس از پیگیری های لازم ، وزارت نیرو پذیرفت که آب مورد نیاز گام دوم این طرح را تامین کرده و در نهایت تخصیص دهد و متعاقب آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی ساز وکار اجرایی آن را دنبال کرده و معاون اول رئیس جمهوری نیز در نامه ای به مقام معظم رهبری موضوع تخصیص آب را نیز مطرح کردند.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی ، گام نخست طرح 550هزار هکتاری شامل نوسازی وتجهیز 312هزار هکتار تا پایان سال 1396به پایان می رسد.

شمایلی بابیان اینکه تا الان زیرساخت ها شامل تسطیح و تجهیز 220هزار هکتار از این طرح به پایان رسیده است افزود: متعاقب سفر هیات دولت به خوزستان ، 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای شتاب بخشیدن به این طرح اختصاص یافت که تاکنون 700میلیون دلار تخصیص و پرداخت شده که امید در آینده بقیه این اعتبار پرداخت شود.

به گفته این مقام مسئول تا به امروز 28هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح مهم و زیربنایی که در نهایت منجربه افزایش تولید محصولات کشاورزی بین 9.5تا 10میلیون تن و اشتغال زایی 300هزار نفر خواهد شد هزینه شده است.

وی گفت: این طرح عملا از سال 1387شروع شد و از این تاریخ تا سال 1392تنهادر 66هزار هکتار کار انجام شد ولی در جریان سفر رئیس جمهوری به خوزستان در 1392 تاکنون یعنی در مدت سه سال 144هزار هکتار از این طرح آماده سازی شد.

پیش بینی 100هزار میلیارد ریال برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری

مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت: برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری شامل نوسازی و تجهیز بقیه این طرح که 238هزار هکتار می باشد 100هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

شمایلی با اشاره به اینکه در اراضی گام نخست این طرح شبکه های اصلی آبرسانی وجود داشته ولی در گام دوم نیاز است شبکه های اصلی آبرسانی توسط وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان احداث شود تا عملا امکان اجرای گام دوم فراهم شود ابراز امیدواری کرد وزارت نیرو از هم اکنون ساخت شبکه های اصلی آبرسانی را شروع کند تا بتوانیم به تدریج گام دوم این طرح را در صورت تخصیص اعتبار شروع کنیم.

وی در این دیدار که در بیت امام جمعه اهواز انجام شد با اشاره به حساسیت این طرح ملی اظهار داشت: این طرح به لحاظ اینکه بطور مستقیم با مردم و اراضی آنان سروکار دارد حساس است و ما این حساسیت را بخوبی درک کرده و اجازه نمی دهیم کوچکترین آسیبی به کشاورزان از ناحیه اجرای این طرح به آنان وارد شود.

ضرورت برنامه ریزی برای کشت 55هزار هکتار چغندر قند در استان خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر برنامه ریزی برای کشت 55هزار هکتار از اراضی خوزستان برای کشت چغندر قند را یک ضرورت توصیف کرد و گفت: استان خوزستان یک استان ویژه و استثنایی برای کشت این محصول است چرا که فصل کشت این محصول در پاییز و همزمان با بارندگی هاست و کمترین نیاز آبی را دارد.

وی گفت: در صورت زیرکشت رفتن این میزان چغندر قند بیش از سه میلیون تن محصول تولید می شود که در این صورت باید پنج کارخانه قند در استان احداث گردد تا بتوان با اشتغال و ارزش افزوده ، درآمد بهره برداران را افزایش دهیم.

شمایلی بهره مندی کامل از طرح 550هزار هکتاری که 500هزار هکتار آن در خوزستان و 50هزار هکتار آن در ایلام می باشد را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع تبدیلی و فراوری دانست و بیان کرد از هم اکنون باید زمینه را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کنیم.

تحویل نهایی 80هزار هکتار از اراضی نوسازی شده طرح به مردم

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در طرح 550هزار هکتاری نیز گفت: تاکنون 80هزار هکتار از اراضی که توسط موسسه جهاد نصر تجهیز ، نوسازی و تسطیح شده تحویل مردم شده و حدود 40هزار هکتار آن زیرکشت محصولات کشاورزی رفته است.

حسن علاقه بند با بیان اینکه در برخی موارد افزایش سه برابری تولید محصولات کشاورزی در اراضی که زیر کشت رفته است گزارش شده افزود: با توجه به بافت خاک و کاهش تدریجی نمک خاک و کشت محصولاتی همچون یونجه و شبدر ، سال به سال شاهد افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در اراضی زیرپوشش این طرح خواهیم بود.

وی آموزش و فعال کردن تشکل های صنفی و کشاورزی را در راستای استفاده مطلوب تر از اراضی نوسازی شده را یادآور شد و افزود: این تشکل ها باید فعال شود تا حفاظت و صیانت از این اراضی نوسازی شده به دست خود کشاورزان و بهره برداران محلی انجام شود.

علاقه بند به روند اجرایی تحویل اراضی نوسازی شده به کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت: این اراضی در مرحله نخست تحویل جهادکشاورزی می شود و پس از اطمینان از اینکه اراضی به لحاظ فنی ، تامین آب و زهکشی مشکلی ندارد به کشاورزان واگذار می شود.

معاون اجرایی موسسه جهادنصر در طرح احیای 550هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام با بیان اینکه هم اکنون در 72نقطه استان کارگاه فعال داریم اظهار داشت:در گام نخست این طرح ملی که نقش مهمی در ارتقا امنیت غذایی کشور دارد 19شهر خوزستان زیرپوشش قرار گرفته و در گام دوم اجرای این طرح همه شهرستان های استان زیرپوشش قرار می گیرد.

وی گفت: شتاب بخشی به این طرح بزرگ ملی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان ملی واستانی بخصوص نماینده ولی فقیه در استان خوزستان می باشد.

همه نقاط استان از این طرح منتفع شوند

در این دیدار آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری با تقدیر از کارهای انجام شده توسط موسسه جهادنصر برای سامان بخشی طرح 550هزار هکتاری اظهار داشت:تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری از سوی وزارت نیرو و احداث شبکه های اصلی آبرسانی ، بستر و زمینه لازم را برای اجرای گام دوم این طرح را فراهم کرده است.

وی با ابزار رضایت از روند اجرایی طرح 550هزار هکتاری و عنایت رئیس جمهوری به خوزستان در تخصیص 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای گام نخست این طرح ابراز امیدواری کرد همه نقاط استان از این طرح منتفع شوند و شیرینی آن را لمس کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در ادامه با بیان اینکه شتاب بخشی به این طرح به حمایت همه جانبه نیاز دارد افزود: ممکن است در اجرای این طرح کشاورزی موانع یا اشکالاتی وجود داشته باشد ولی مسئولان اثرگذار باید همه توان خود را برای برطرف کردن این موانع بکار گیرند تا این طرح به لطف الهی به سرانجام و مقصود نهایی برسد.

وی سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و جانبی کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و از مسئولان استان خواست با روی باز از سرمایه گذاران استقبال کنند تا سرمایه خود در این بخش را که اشتغال زا و سودآور است به کار گیرند.

آیت الله موسوی جزایری سرمایه گذاری خوزستانی ها در سایر مناطق کشور را با وجود خواست قلبی آنان برای سرمایه گذاری در استان خود را یک ضعف بزرگ خواند و گفت: موارد زیادی مشاهده شده که سرمایه گذار خوزستانی به خاطر موانعی که در سر راهش بوده از سرمایه گذاری در استان منصرف و سرمایه خود را به سایر نقاط کشور منتقل کرده است.

در این دیدار که مسئولان ارشد موسسه جهاد نصر نیز حضور داشتند آیت الله موسوی جزایری درخواست کرد در مناطقی که موسسه جهاد نصر مشغول کار است و محدوده اراضی که کار در آنان انجام شده و یا در حال انجام است نقشه ای دقیق تهیه شود تا زوایای این طرح برای خود و مردم تبیین شود.

گفتنی است ؛ با اجرای کامل طرح 55هزار هکتاری مقام معظم رهبری تولیدات کشاورزی و باغی استان خوزستان از 15میلیون تن فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید.

مقام معظم رهبری در سال 1375در سفر به استان خوزستان طرح 800هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان را مطرح کردند که این طرح با تاخیر 12ساله ، عملا در سال 1387با اعتبارات کم کلید خورد. 


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار