پیش‌نویس لایحه‌ی موسوم به استراحت جنگل‌ها که توسط ریاست سازمان حفاظت محیط ‌زیست و جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری تقدیم شد، مغایر با ابلاغیه به سران قوا در خصوص سیاست‌های کلی محیط‌زیست است.
کد خبر: ۲۶۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 27 July 2016
به گزارش تابناک مازندران، ارائه لایحه موسوم به استراحت جنگ و فراز و نشیب های آن در حالی اینروزها بار دیگر پس از سه سال از مطرح شدن پیگیری میشود که 58 تن از اساتید علوم جنگل و عضو هیئت علمی دانشگاه های معتبر سراسر کشور در نامه ای سرگشاده خواستار عدم اجرای لایحه موسوم به استراحت جنگل ها شدند.

در این نامه که به امضای استاتید دانشگاه‌های تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه لرستان، دانشگاه گرگان، دانشگاه گیلان، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد تبریز، دانشگاه ایلام، دانشگاه یاسوج، دانشگاه ساری، دانشگاه سمنان، دانشگاه آزاداسلامی رشت، دانشگاه اردبیل، دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاداسلامی خلخال، دانشگاه یزد، دانشگاه آزاداسلامی لاهیجان و موسسه تحقیقات سازمان جنگلها و مراتع کشور رسیده، آمده است:

|"به استحضار می‌رساند، پیش‌نویس لایحه‌ی موسوم به استراحت جنگل‌ها که توسط ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری تقدیم شد، ازنظر امضاکنندگان ذیل (از استادان علوم جنگل مراکز آموزش عالی کشور)، مغایر با ابلاغیه حضرت‌عالی به سران قوا در خصوص سیاست‌های کلی محیط‌زیست (۱۳۹۴/۰۸/۲۶) و بیانات و رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۸۸ و در تعارض آشکار با اهداف اقتصاد مقاومتی و مصالح کشور است. با وجود دغدغه و تأکید همیشگی رهبری برای حفظ منابع جنگلی کشور و به‌منظور خودداری از اطاله‌ی کلام، دلایل این مخالفت به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

الف) جنگلداری، علم مدیریت جنگل است و سابقه‌ای طولانی در دنیا دارد؛ حدود نیم‌قرن نیز از ایجاد این رشته در کشور ما می‌گذرد. بدیهی است چگونگی مدیریت جنگل‌ها و برخورداری از خدمات چندگانه این موهبت الهی، باید توسط استادان و متخصصان دانش جنگلداری و البته با عنایت به جنبه‌های محیط‌زیستی و توان اکولوژیکی آن‌ها تعیین شود. اعمال مدیریت پایدار در جنگل‌ها، تنها از طریق تهیه و اجرای طرح‌های مبتنی بر دانش جنگلداری میسر است.

ب) تصمیم یک‌جانبه و کمتر کارشناسی شده سازمان حفاظت محیط‌زیست برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور در حالی پیشنهاد می‌شود که جنگل‌های تحت مدیریت خود آن سازمان که سابقه بهره‌برداری چوبی ندارند در وضعی نامطلوب به سر می‌برند و در حال تخریب هستند. در این شرایط تعیین خط‌مشی از سوی این سازمان برای مدیریت جنگل‌هایی که مدیریت تخصصی آن‌ها را تجربه نکرده است یک ‌رویه ناقص و بالطبع مشکل‌آفرین است.

ج) توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، از دست رفتن هزاران فرصت شغلی محلی و بروز انواع بزهکاری و تجاوزها و تعدی به عرصه‌های جنگلی را به همراه خواهد داشت. در یک سال اخیر، این پیامدها در همایش‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور بارها در کانون توجه و تأکید استادان و متخصصان قرارگرفته است. ما نیز خواستار اصلاحات بنیادی در رویه‌های موجود در سازمان جنگل‌ها هستیم؛ اما بی‌تردید بر این باوریم که توقف بهره‌برداری و اصطلاح «استراحت جنگل‌ها» نه‌تنها پایه علمی ندارد، بلکه اجرایی نیز نخواهد بود و تنها آسیب و تخریب بیشتر جنگل‌ها و سرمایه‌های عمرانی موجود در آن را به دنبال خواهد داشت.

د) تصویب لایحه توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور، نه‌تنها سالانه رقمی حدود شش تا هفت هزار میلیارد ریال بار مالی جدید به دولت تحمیل می‌کند، بلکه برای تأمین چوب موردنیاز کشور نیز سالانه حدود سیصد میلیون دلار ارز، از کشور خارج خواهد شد. بر این اساس، پیامدهای تصویب این لایحه با روح اقتصاد مقاومتی که حضرت‌عالی آن را به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام تبیین کرده‌اید آشکارا تعارض دارد. این در حالی است که با مدیریت علمی و کارشناسی و تهیه طرح‌های نوین جنگلداری و بهره‌برداری کمتر از ۵۰ درصد تولید چوبی جنگل، ضمن حفاظت از جنگل‌ها، ایجاد اشتغال و تولید مواد اولیه صنایع چوب کشور، سالانه از خروج مقدار قابل‌توجهی ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود. انجام این مهم با اجرای آمایش سرزمین و بهره‌برداری بر اساس توان اکولوژیک جنگل‌ها میسر است.

ه) باوجوداینکه قریب یک سال از وعده سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص برطرف کردن مشکلات قرنطینه نباتی می‌گذرد، همچنان این مشکلات فراروی واردکنندگان و صاحبان صنایع قرار دارد. ضمن آنکه مشکل صنایع کاغذسازی، نئوپان و MDF تأمین چوب آلات هیزمی و کاتین است که پوست‌کنی آن در کشور صادرکننده قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد و امکان رقابت تولیدات داخلی با مصنوعات خارجی را از بین می‌برد. بدیهی است ادامه‌ی این وضعیت، تصویب این لایحه و توقف بهره‌برداری، پیامدهایی ناگوار و جبران‌ناپذیر مانند تعرض بیشتر به جنگل، افزایش بی‌رویه قاچاق چوب و انهدام صنایع چوب کشور را نیز در پی خواهد داشت.

در پایان امضاکنندگان تقاضا دارند ضمن توقف روند تصویب لایحه مذکور، زمینه‌های اصلاح و تکمیل فرآیندهای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان برای منابع جنگلی کشور و امکان مشارکت فعالانه‌ی همه‌ی دست‌اندرکاران و ذینفعان به‌ویژه استادان و متخصصان این علم را در این فرآیندها فراهم شود." رونوشت:

- جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

- جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهادکشاورزی جهت استحضار

- جناب آقای دکتر شاعری ریاست محترم کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

- جناب آقای دکترغفاری دبیر محترم کنیسیون صنعت و محیط زیست هیئت محترم دولت جهت استحضار. ضمن درخواست ملاقات حضوری، امکان ارائه گزارش مفصل و جامع تر را نیز اعلام میداریم.

- جناب آقای دکتر صادقلو استاندار محترم گلستان جهت استحضار

- جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم مازندران جهت استحضار

- جناب آقای دکتر نجفی استاندار محترم گیلان جهت استحضار

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار