بانک شیر مادر براى نخستین بار در کشور صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکى تبریز با هدف تأمین شیر مادر برای نوزادان نارس و پرخطر افتتاح شد.
کد خبر: ۲۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴ 16 July 2016

پیش از ظهرجمعه بانک شیر مادر براى نخستین بار در کشور در مرکز آموزشى، درمانى الزهرا با حضور مقامات جهانى، کشورى و استانى افتتاح شده و مورد بهره‌بردارى قرار گرفت.

محمدحسین صومى رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این مراسم با تأکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبرى، به‌ویژه موضوع پر اهمیت اقتصاد مقاومتى اشاره هوشمندانه‌اى به صرفه‌هاى اقتصادى این طرح عظیم در کنار فواید علمى و انسان‌دوستانه آن داشتند.

مرندى رئیس فرهنگستان علوم پزشکى نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رئیس و همکاران دانشگاه علوم پزشکى افتتاح بانک شیر مادر را کارى عظیم علمى قلمداد کرد.

ویلیام پارکس نماینده جدید صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در جمهوری اسلامی ایران، ضمن اظهار خوشحالى از کار انجام یافته گفت: سالانه هزاران نوزاد نارس به‌دلیل عدم تغذیه با شیر مادر جان خود از دست می‌دهند.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر براى نجات جان نوزادان، به منزله معجون جادوئى عمل می‌کند.

پارکس براى توسعه این مراکز و افزایش تعداد آنها در ایران اظهار امیدوارى کرد.

براساس منابع علمی استفاده از شیر مادران(ترجیحا شیر خود مادر و یا شیر مادر اهدایی) ریسک سپسیس (عفونت نوزادی)، انترکولیت نکروزان (بیماری التهابی روده نوزادان) را کاهش می‌دهد و به افزایش هوش و تکامل نوزادان در بلندمدت کمک می‌کند.

در این بانک، شیر اهدایی مادران جمع آوری و پاستوریزه می‌شود تا برای مصرف در نوزادانی که از شیر مادر خودشان محروم هستند، آماده و امن شود.

بدین معنی که شیرهای مادران اهدایی پس از تایید آزمایشگاه مورد پاستوریزاسیون قرار می‌گیرند تا ریسک انتقال(HIV) هپاتیت ب، هپاتیت سی و CMV و باکتری‌های معمول از بین برود.

با پاستوریزاسیون قسمت عمده مواد ایمنی موجود در شیر مادر حفظ می‌شود و به همین دلیل نسبت به شیر خشک ارجح است سازمان جهانی بهداشت(WHO) و یونیسف و(AAP) American Academy of Pediatrics برای نوزادانی که به هر دلیل از شیر مادر خود محروم هستند شیر دایه با شیر آماده شده توسط بانک شیر را توصیه می کنند. بانک شیر مادر بیمارستان الزهرا بر اساس آخرین دستورالعمل‌های بانک‌های شیر مادر امریکا(HMBANA) آماده شده است.

لازم به ذکر است، از حدود 90 سال قبل در کشورهای پیشرفته بانک‌های شیر مادر فعال هستند و این اولین نمونه این بانک در کشور است.

این واحد در ساختمان شماره 2 مرکز با امکاناتی مانند یخچال‌های پیشرفته، دستگاه پاستوریزه‌کننده شیرمادر، لاکتو اسکن راه‌اندازی شده است.

تاسیس بانک شیر مادران به همت تلاش‌های دکتر محمد باقر حسینی، فوق تخصص نوزادان و با حمایت مالی اداره سلامت نوزادان صورت گرفته است./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :