درپی عرضه آلبالو و لیموترش خارجی در بازار میوه و تره‌بار، رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: گزارش‌هایی در این زمینه به دستگاه‌های متولی ارائه شده و پرونده آن در حال رسیدگی است اما باید جرائم قاچاقچیان سنگین‌تر شود، چرا که آنها نه تنها اقتصاد تولیدکنندگان و تولید ملی را نشانه گرفته‌اند، بلکه با سلامت مردم نیز بازی می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 12 July 2016
محمدعلی باغستانی میبدی، اظهار کرد: موضع وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واردات میوه هیچ تغییری نکرده است، چراکه آنقدر وفور نعمت و تولید انواع محصولات باغی و میوه وجود دارد که هیچ نیازی به واردات نداریم و همچنان چهار میوه گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل برای واردات به کشور مجوز دارند.

وی با بیان این‌که تولید انواع محصولات باغی به ویژه میوه‌های هسته‌دار به حدی رسیده که برای صادرات آن باید کاری کنیم، افزود: قاچاق و واردات غیرقانونی میوه‌های مختلف بلای خانمان‌سوزی است که علی‌رغم تلاش مسئولان و دستگاه‌های مختلف هنوز ریشه‌اش کنده نشده و به غیر از خسارت اقتصادی که به تولیدکنندگان و تولید ملی وارد می‌کند،   مسائل و چالش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دارد.

به گفته باغستانی، هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ آفت بومی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها آفاتی هستند که از طریق واردات غیرقانونی با قاچاق میوه به کشور وارد شده‌اند و تولید ملی را با مشکل مواجه کرده‌اند. البته در این میان آفات بسیاری وجود دارند که جزو آفات درجه دو و سه محسوب می شوند و خسارت چندانی به بار نمی‌آورند.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: آفاتی که از طریق واردات غیرقانونی و قاچاق میوه به کشور وارد می‌شود به دلیل اینکه جزو آفات بومی نیستند در چندین سال اول خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره تولید وارد می‌کنند، چرا که این آفات غیربومی برخلاف آفات بومی دشمنان طبیعی ندارند که آنها را کنترل کنند؛ بنابراین باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول و وارد شدن خسارات زیاد به تولیدکنندگان می‌شود.

باغستانی با اشاره به آفاتی مانند آفات سن گندم، جاروک جادوگر لیموترش، مگس میوه زیتون و ... تشریح کرد: این آفات بلای جان محصولات کشاورزی ایران شده‌اند که حاصل و سوغاتی قاچاق هستند و هر ساله مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی بخش خصوصی هزینه‌های هنگفتی را برای کنترل آن صرف می‌کند؛ به عنوان مثال می‌توان به آفت مگس میوه زیتون اشاره کرد که پس از ۱۵ سال ورود به کشور و مبارزه با آن توانسته‌ایم آن را در حدی کنترل کنیم که خسارات زیاد و اقتصادی به بار نیاورد.

وی تصریح کرد: جرائم متخلفانی که دست به قاچاق میوه می‌زنند نباید محدود به معدوم‌کردن میوه‌های آنها باشد، بلکه باید به حدی جرائم آنها را سنگین کنیم تا برای خود قاچاقچیان و متخلفان یک عامل بازدارنده به شمار رود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار