یاداشت ویژه؛
تابناک: زمانی که از نظام سلامت در ایران سخن به میان می‌آید، همواره آموزش‌های سنتی و بیمارستان‌ها به ذهن مخاطبان متبادر می‌شود. اگر بخواهیم به این دو تصویر بیشتر بپردازیم.از یک سو با دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌های آکادمیکی مواجهیم که در آن صرفاً پزشکان تعلیم می‌بینند و با استفاده از علمی که به دست می‌آورند به درمان بیماران می‌پردازند.
کد خبر: ۲۵۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 11 July 2016
تابناک اصفهان: زمانی که از نظام سلامت در ایران سخن به میان می‌آید، همواره آموزش‌های سنتی و بیمارستان‌ها به ذهن مخاطبان متبادر می‌شود. اگر بخواهیم به این دو تصویر بیشتر بپردازیم. از یک سو با دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌های آکادمیکی مواجهیم که در آن صرفاً پزشکان تعلیم می‌بینند و با استفاده از علمی که به دست می‌آورند به درمان بیماران می‌پردازند.

در ادامه این تصویر با بیمارستان‌ها و مطب‌ها مواجهیم یعنی جایی که علم پزشکان ایران‌زمین به کار می‌آید و در آن فرایند درمان طی می‌شود. این تصاویر هیچ مشکلی ندارند اما باید در نظر بگیریم که نظام سلامتی که در جهان تعریف شده صرفاً بر این پایه‌ها نمی‌گردد و نیاز داریم تا در مورد تصاویر ذهنی خود تجدیدنظر کنیم. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تأکیدی که بر تحول نظام سلامت شد، بخشی از این تصاویر شروع به تغییر کرده است. به ویژه در تأکیدی که وزیر بهداشت بر حوزه بهداشت و پیشگیری دارد و به عبارتی تحول نظام سلامت مربوط به تغییر تأکید نظام از درمان به بهداشت بود. با این حال وضعیت به گونه‌ای بود که باید ابتدا حوزه درمان سامان می‌یافت و وزارتخانه هم گام اول طرح تحول نظام سلامت را بر این بخش متمرکز کرد. بنابراین ضرورت پرداختن به پیشگیری و بهداشت به عنوان اصلی تعریف شده که هم بزرگان و نظریه‌پردازان نظام سلامت در جهان به آن پرداخته‌اند و هم مدیران ارشد کشوری و استانی بر آنها تأکید دارند. اما این پیشگیری چگونه محقق می‌شود؟ مطمئناً راه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و البته یکی از آنها آموزش است. وزیر محترم بهداشت نیز بر تحول نظام آموزش تأکید کرده و این نشان از همگامی بحث آموزش با پیشگیری و بهداشت دارد. اما این آموزش صرفاً در چارچوب آکادمی نباید باشد، بلکه آموزش باید به امری عمومی تبدیل شود تا همه شهروندان از آن بهره ببرند و در معرض مداوم آن قرار بگیرند. پس می‌توان نتیجه گرفت که تأکید بر بهداشت، پیشگیری و تحول آموزش در راستای همدیگر قرار می‌گیرند. با این حال باید سؤالی دیگر مطرح کرد که چگونه باید این آموزش انجام پذیرد؟ نهادهای گوناگون با استفاده از مدیاهای مختلفی همچون بروشور و... به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های شهروندی پرداخته‌اند اما غفلت از فضای مجازی و استفاده از توانایی اپلیکیشن ها و رسانه‌های مجازی را باید از نقاط منفی در کارنامه خود ثبت کنیم، چراکه نتوانستیم از این فضای مغفول مانده به نحو احسن استفاده ببریم.

سلامت تیوب با مشاهده این فضا و پتانسیل‌های بسیاری که دارد بر آن شد تا به عنوان اولین رسانه اینترنتی ایران شروع به کار کرده و خوشبختانه توانسته با قدرت هر چه تمام‌تر بتواند با استراتژی منظم و بهره‌گیری از نظر کارشناسان به سمت اهداف خود که همانا آموزش در راستای پیشگیری و استفاده حداکثری از فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی بوده پیش برود.

درحالی‌که رشته سلامت عمومی در همه جای دنیا وجود دارد اما در ایران مورد بی‌مهری قرارگرفته، سلامت تیوب سعی دارد تا با نظرات کارشناسانه جای خالی آن را پر کند و در این راه از تمام تکنیک‌های ارتباطی و رسانه‌ای همچون مخاطب محوری استفاده می‌کند. نکته قابل‌توجه دیگری که در برنامه‌ریزی‌های این رسانه اینترنتی قرارگرفته تأکید بر بعد منطقه‌ای است. به عبارتی برای بیماری‌هایی که در مناطق گوناگون کشور شایع است، برنامه‌ریزی لازم همراه با ساخته‌های گوناگون دارد.

همچنین با توجه به گسترش بیماری‌های ناشی از سبک زندگی به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های پیشگیرانه برای بیماری‌هایی پرداخته که منشأ آنها ریشه در سبک زندگی دارد. حتی در زمینه آموزش آکادمیک نیز شاهد تحولی در این رسانه هستیم و آن آموزش مجازی به پزشکان است. اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم، سلامت تیوب همراه با آخرین گام‌های نظری در جهان و همراه با قدم‌های وزارت بهداشت و درمان در ایران به سمت پر کردن خلأها و استفاده از فضاهای مغفول مانده برای پیشرفت در زمینه‌های گوناگون سلامت کرده و دو امر آموزش و پیشگیری که در این سال‌ها به دلایل گوناگون مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند، سرلوحه کار خود قرار داده است.

بنابراین می‌توان فهمید که سلامت تیوب گام‌به‌گام با طرح تحول نظام سلامت و همگام با آن است و این نشانه فهم مشترک و ضرورتی است که مدیران ارشد کشور و کارشناسان و متولیان سلامت تیوب به آن رسیده‌اند و با تلاش شبانه‌روزی به دنبال جامعه‌ای سالمند که با کمترین هزینه‌ها بتواند، جامعه‌ای پر نشاط به ارمغان بیاورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار