رئیس کل دادگستری استان خوزستان خبرداد:
فرهاد افشارنیا در ادامه با بیان اینکه سرقت نخستین جرم در خوزستان است، اظهار کرد: بیکاری، پایین بودن درآمد خانوارها، فقر فرهنگی و کم سوادی از علل عمده این جرم می باشد.
کد خبر: ۲۵۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸ 24 June 2016

به گزارش تابناک خوزستان ؛ فرهاد افشارنیا رئیس کل دادگستری استان خوزستان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز به مناسبت هفته قوه قضائیه عنوان کرد: دادگستری خوزستان در ۲۷ حوزه قضایی شهرستان و ۶ حوزه قضایی بخش درحال خدمت رسانی به مردم است.

وی افزود: رسیدگی به هر نوع اختلاف میان مردم و همچنین مردم و دستگاه های دولتی در صلاحیت دستگاه قضایی است و همکاران بنده در دادگستری مکلف هستند در تمام ساعات شبانه روز به امور مهم و فوری رسیدگی کنند که در این زمینه هیچ عذری قابل قبول نیست.

افشارنیا اظهار کرد: در سال گذشته ۵۲۰ هزار پرونده توسط دادگستری استان خوزستان مورد رسیدگی و حل و فصل قرار گرفته است و در سال ۹۵ تاکنون این عدد ۱۳۵ هزار فقره می باشد.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در بخش قضایی ۴۵۰ نفر هستند که به این حجم بالای پرونده ها رسیدگی کرده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نگرانی های مردم، عدالت و انصاف دستگاه قضایی است، اظهار کرد: دستگاه قضایی تنها دستگاهی است که خود کنترل است و هیچ گونه نظارتی از بیرون بر آن نمی شود، لذا نهادهای متعدد حفاظتی و نظارتی درون دستگاه دیده شده است تا به امر سلامت کاری کارکنان بپردازند.

فرهاد افشارنیا در ادامه با اشاره به بحث حقوق های نجومی مدیران اظهار کرد: با ماموریت آیت الله آملی لاریجانی به سازمان بازرسی برای بررسی این موضوع، این کار در استان خوزستان نیز توسط سازمان بازرسی درحال انجام است.

وی با بیان اینکه در این زمینه در استان، گزارش هایی رسیده است افزود: دریافت حقوق های نامتناسب توسط برخی از مدیران، زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، درحالی که اکثر کارمندان دولت و کارگران، نا حقوق ناچیزی زندگی می کنند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به اقدامات اداره کل زندانهای استان عنوان کرد: از اقدامات این نهاد می توان به احداث بازداشتگاه های جدید، انتقال زندان کارون به خارج از شهر، تفکیک و طبقه بندی زندانیان، گسترش فعالیت های فرهنگی و اصلاحی مانند آموزش قرآن، مداخله های روان درمانی و اشتغال و حرفه آموزی اشاره کرد.

افشارنیا با بیان اینکه تعداد زندانیان خوزستان در سالهای اخیر به ۱۴ هزار نفر رسیده بود اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم این تعداد را به ۱۰ هزار نفر کاهش دهیم و کسانی را در زندان نگهداری کنیم که مستحق این امر هستند تا از برنامه های اصلاحی بهره مند شوند.

وی گفت: در زمینه برنامه های فرهنگی، فقط در بخش فعالیت های قرآنی ۸۵ زندانی موفق به حفظ کل قرآن شدند که خدمت بسیار بزرگ و ارزشمندی می باشد.

فرهاد افشارنیا با بیان اینکه بودجه سه وعده غذا برای هز زندانی فقط سه هزار تومان است، اظهار کرد: از دستگاه های اجرایی استان تقاضا داریم، در این امر از دستگاه قضایی حمایت کنند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان عنوان کرد: ۸۴ درصد کسانی که مرتکب جرم می شوند، در بازه سنی ۱۹ تا ۴۵ سال هستند که متاسفانه این جمعیت جوان و آماده به کار در زندان ها هستند.

وی افزود: ۴۰ درصد از زندانیان دارای تحصیلات ابتدایی، ۳۰ درصد تحصیلات راهنمایی و ۱۵ درصد نیز دیپلم، ۲۷ نفر فوق لیسانس و تنها ۲ نفردر مقطع دکتری زندانی هستند که واضح است به همان ترتیبی که تحصیلات زندانیان افزایش می یابد، درصد ارتکاب به جرم آنان کاهش می یابد.

افشارنیا گفت: با اشاره به آمار اگر دستگاه های آموزشی زمینه را برای رساندن قشر بیشتری از جامعه به مقاطع بالا را فراهم نمایند، مطمئناً یکی از عوامل بازدارندگی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: ۹۹ درصد از زندانیان استان آقایان و تنها ۱۲۱ خانم ها هستند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه تصریح کرد: امسال در راستای فرمایشات رهبر انقلاب، بانک ها برای وصول مطالبات خود از شرکت ها و تولید کننده ها که بر اثر نوسانات بازار دچار مشکل شده اند، باید با کمی مسامحت برخورد کنند.

فرهاد افشارنیا در ادامه با بیان اینکه سرقت نخستین جرم در خوزستان است، اظهار کرد: بیکاری، پایین بودن درآمد خانوارها، فقر فرهنگی و کم سوادی از علل عمده این جرم می باشد.

وی ادامه داد: پس از سرقت، ضرب و جرح عمدی، تصادفات، تهدید و توهین به ترتیب پنج جرم استان خوزستان را شکل می دهند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار