رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در 27 خرداد 1358 مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، گفت: از 21 تا 27 خرداد جاری به همین مناسبت به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است و در استان فارس، 73 طرح به ارزش حدود 660 میلیارد ریال در این مدت به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۲۴۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 12 June 2016


تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مهدی قاسمی شامگاه شنبه با اشاره به نامگذاری هفته جهاد کشاورزی امسال به نام 'کشاورزی پایدار، اقدام و عمل' افزود: 30 طرح در حوزه آب و خاک، 16 طرح در زمینه ترویج، 12 طرح تولید دامی، هفت طرح باغبانی، چهار طرح صنایع کشاورزی و چهار طرح نیز در حوزه شیلات و آبزیان است.

وی گفت: دو هزار و 368 خانوار از مزایای این طرح ها بهره مند می شوند.

توافق با آلمانی ها و هلندی ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه گفت: به دنبال توافق صورت گرفته با هیات های هلندی و آلمانی که امسال به شیراز سفر کردند، استان فارس در زمینه کشت گیاهان دارویی و توسعه گلخانه ها به ترتیب از فناوری آلمان و هلند بهره می گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: هیات هایی از اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز تا شهریور امسال به شیراز سفر می کنند تا پس از اطلاع از توانمندی این کشورها در زمینه فناوری فرآوری میوه، از توان آنها برای توسعه این صنایع تبدیلی در استان بهره گیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سال 94، 188 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 126 میلیون دلار از استان فارس صادر شد اما بر این باور هستیم که با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی فارس، این ارقام قابل توجیه نیست و باید به وضعیت مناسب تری دست یابیم.
قاسمی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان فارس در سال 94 نسبت به سال 93 از نظر وزنی 4.5 درصد و از نظر ارزش 7.5 درصد افزایش پیدا کرد.

برخوردهای قاطع در انتظار 1200 پرونده تخلف تغییر اراضی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از این نشست خبری گفـت: هم اینک افزون بر یک هزار و 200 پرونده تخلف در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان به مواردی همچون باغ و ویلا و ... در دستگاه قضایی در دست پیگیری است.
وی اظهار کرد: با وجود آن که استان فارس کمترین میزان تخلف در زمینه تغییر کاربری زمین های کشاورزی را به خود اختصاص داده است اما در سال 95، برخوردهای قاطع تری با موضوع تغییر کاربری زمین خواهیم داشت.
قاسمی ادامه داد: باید توجه داشت که شکل گیری هر سانتی متر خاک نیازمند گذشت 700 سال است و با از دست رفتن بین سه تا چهار هکتار زمین، یک شغل را از دست می دهیم.

پرتقال وارداتی، قاچاق است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مجوزی بابت واردات میوه هایی که در داخل کشور هم تولید می شوند،صادر نکرده است و از این رو هر میوه خارجی مانند پرتقال که در داخل کشور تولید می شود، قاچاق است و انتظار است مسئولان ذیربط به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کنند.
وی گفت: در مورد میوه هایی مانند آناناس، موز و انبه که امکان واردات آنها فراهم است، باید واردات با در نظر گرفتن شرایط قرنطینه محصول و ... صورت گیرد.

آتش سوزی مزارع گندم فسا
قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حمایت از کشاورزان پس از آتش سوزی های اخیر در مزارع گندم شهرستان فسا گفت: تنها کاری که می توان انجام داد، ترغیب کشاورزان به این است که محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت وقوع چنین حوادثی، از بیمه بهره مند شوند و راه دیگری برا حمایت از آنها وجود ندارد.
وی افزود: همانگونه که آتش سوزی های اخیر در شهرستان پاسارگاد، پارک ملی بمو، دشت ارژن و ... عامل خطای انسانی داشته است، آتش سوزی مزارع گندم در فسا نیز ممکن است که عامدانه یا غیرعامدانه باشد و اگر عامدانه باشد، ممکن است فردی با فرد دیگری دشمنی داشته باشد و در اقدامی نادرست، مزرعه وی را به آتش بکشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: در سال 94، باید 400 میلیارد ریال بابت خسارت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان فارس پرداخت می شده است که تاکنون 360 میلیارد ریال از این رقم پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: از آنجایی که بیمه محصولات کشاورزی، نوعی قرارداد حقوقی و الزام آور است، بقیه مطالبات کشاورزان استان نیز پرداخت می شود و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

مرغ یزد، تولید فارس است
قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره دلیل واردات مرغ از دیگر استان ها در شرایط مازاد تولید مرغ در استان فارس نیز گفت: صادرات مرغ فارس به دیگر استان ها بیشتر از واردات این محصول است.
وی افزود: آنجه که تحت عنوان مرغ یزد در بازار می بینید، در واقع تولید شده در استان فارس است.
این مقام مسئول توضیح داد: در گذشته، از آنجا که مرغ های تولیدی در یزد بوی نامساعدی نمی داد، این نوع مرغ به یک برند و نشان تجاری تبدیل شده و تولید آن در دستور کار مرغداران استان فارس نیز قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت منابع استان، گفت: در دو سال گذشته، هیچ گاه به دنبال کسب مقام نخست کشور د رتولید گندم نبودیم و به دنبال تحقق این هدف به هر قیمتی نیستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار