قانونی در زمینه ممنوعیت فروش ملزومات قلیان وجود ندارد ولی در قانون جامع مبارزه با دخانیات ذکر شده که استفاده از دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است که در گام نخست این قانون باید به صورت کامل اجرایی شود.
کد خبر: ۲۴۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 06 June 2016
معاون بهداشت دانشگاه گفت: مقابله با فروش و مصرف قلیان چندین جنبه دارد که کمترین بخش اجرایی آن مربوط به حوزه بهداشت و بیشترین موفقیت مقابله با آن مربوط به خارج از حوزه بهداشت است که با همکاری بین‌بخشی محقق می‌شود.

شکرالله سلمان‌زاده افزود: شهرداری، نیروهای انتظامی، اصناف و دستگاه‌های مختلف باید در مقابله با مصرف قلیان هماهنگ باشند و اولین گام موفقیت نیز همکاری قوی بین‌بخشی میان مجموعه بهداشت و دیگر حوزه‌ها است.

سلمان‌زاده ادامه داد: موضوع مهم دیگر، آشنا کردن مردم با مضرات مصرف قلیان است. امروز جامعه باور غلطی دارد که مصرف قلیان خطر کمتری نسبت به مصرف سیگار در پی دارد و متاسفانه امروزه شاهد مصرف قلیان در گروه‌های زنان و کودکان ۱۳ تا ۱۵ سال و همچنین مصرف خانوادگی و دسته‌ جمعی قلیان هستیم که برای آگاهی مردم از غلط بودن این باور باید اطلاع‌رسانی شود.

معاون بهداشت دانشگاه اظهار داشت: قانونی در زمینه ممنوعیت فروش ملزومات قلیان وجود ندارد ولی در قانون جامع مبارزه با دخانیات ذکر شده که استفاده از دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است که در گام نخست این قانون باید به صورت کامل اجرایی شود.

وی بیان کرد: در این راستا با هماهنگی‌های انجام شده با مجموعه صنعت، معدن و تجارت، قرار شده است که از این به بعد مجوز جدیدی برای فعالیت واحدهای صنفی عرضه ملزومات قلیان در استان خوزستان صادر نشود.

سلمان‌زاده ادامه داد: همچنین به تدریج شکل این واحدها تغییر خواهد کرد و دیگر به شکل امروز که دارای ویترین و نورپردازی هستند، نخواهند بود و عرضه مستقیم قلیان و ملزومات آن در آینده محدود خواهد شد.

وی گفت: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و نشست با نیروی انتظامی و پلیس امنیت استان این موارد مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در پایان بیان داشت: مجوزی جهت دایر کردن "قلیان سرا” وجود ندارد با این حال متاسفانه متقاضیان، با دریافت مجوز سفره‌خانه سنتی، قلیان نیز عرضه می‌کنند که با سفره‌خانه‌هایی که به اسم سفره‌خانه سنتی، قلیان عرضه می‌کنند نیز برخورد می‌شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار