فرهنگ غلط تیراندازی در عروسی یا عزا؛
در حال حاضر استفاده از سلاح های شکاری و جنگی مجاز و غیر مجاز در مراسمات فاتحه خوانی و عروسی بیشتر از سایرموارد مرسوم در خوزستان مورد بررسی قرار دارد
کد خبر: ۲۴۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰ 06 June 2016
برداشت نادرست از آداب ، رسوم و سنت های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که باید با همکاری و همفکری تمامی افراد جامعه اجازه ندهیم این سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکانمان به ارث رسیده اینگونه دست مایه اشتباهات شود.

انبوه تفنگ های مختلف با فشنگ های واقعی آن هم در دست نوجوانان و جوانانی که سرشار از هیجان هستند، زنگ خطری است که گاهی اوج شادی خانوارهای عروس و داماد را به ماتم و عزا تبدیل می کند و گاهی هم ماتم مراسم عزا  را چندین برابر می کند. 

به گزارش تابناک خوزستان، به راه انداختن کاروان های عروسی و رگبار پی در پی گلوله و سلب آسایش مردم در نیمه شب ها در شهرها و معابر پرازدحام از دیگر آسیب های این فرهنگ نازیباست.

در گذشته دور به سبب وجود جامعه عشیره ای و قبیله ای در بخشی از طوایف ایرانی،تفنگ همواره جزو لاینفک این نوع از زندگی ها بود و وسیله ای برای دفاع از جان و مال و ناموس افراد به شمار می رفت . 

تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا در خوزستان بارها منجر به وقوع حوادث ناگوار شده است و به نظر می رسد باید راهکاری برای از میان بردن این فرهنگ غلط اندیشیده شود.

رسم نابهنجار تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند. این معضل بزرگ اجتماعی به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها سبب شده است.

 این رسم در سال های گذشته با نام آئین «کتل بندی» در بین برخی اقوام وجود داشته است. در این آئین افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می پذیرفت.

«کتل» آئینی است که به هنگام مرگ بزرگان و سلحشوران با یک مراسم خاص همراه با ساز چپی برگزار می شود. این آئین که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزشهای اجتماعی، رشادتها و سلحشوری های این قوم است. شیوه برگزاری این مراسم بدین گونه است که تعدادی اسب بی سوار را با پارچه های رنگی آزین بندی می کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاری و همچنین اسباب آلات جنگی را نیز بر روی زین برگ اسب آویزان می کنند و توسط چند مرد گرداگرد کوشک یا سنگ چین مکعب شکلی که از قبل ساخته اند، می گردانند. این مراسم همراه با نواختن ساز چپی و آواز گاگریو که همان مرثیه سرایی است، اجرا می شود.

اما متاسفانه در سال های اخیر تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا در بین جمعیت های فراوان و غالبا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله گاها منجر به حوادثی ناگوار می شود و بسیاری از خانواده ها را داغدار می سازد.

وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دست مایه اشتباهات شود.

معاون فرهنگی- اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان در خصوص استفاده از سلاح های غیر مجاز و مجاز در خوزستان گفت: یکی از دلایل عمده شیوع و پر رنگ تر شدن تیز اندازی و استفاده از سلاح های غیرمجاز و مجاز در مناسبت های ویژه در استان خوزستان 8 سال جنگ تحمیلی است. همچنین به علت وقوع جنگ در کشور همسایه استفاده از انواع سلاح در استان خوزستان نسبت به گذشته پر رنگ تر شده است.

وی در ادامه افزود: از گذشته های دور رسم بر این بود که در مراسم عزاداری یکی از بزرگان و یا افراد خاص خوزستانی اقدام به تیراندازی صورت می گرفت همچنین در گذشته استفاده از سلاح های مجاز در شکار طیور و سایر پرندگان مجاز در مرسوم بود. اما با گذشت زمان سنت شکار  و فرهنگ شکاربانی دستخوش مجموعه ای از سنت های غیرحسنه در استان خوزستان شده است وبه نوعی تبدیل به فرهنگی در جامعه شده است که در اصل در برگیرنده ی ناهنجاری های اجتماعی استان خوزستان به دلیل استفاده های مکرر در به کار گیری سلاح های مجاز و غیرمجاز در مراسمات مختلف عزا و عروسی می باشد.

سرهنگ موسوی در ادامه افزود: در حال حاضر استفاده از سلاح های شکاری و جنگی مجاز و غیر مجاز در مراسمات فاتحه خوانی و عروسی بیشتر از سایرموارد مرسوم در خوزستان مورد بررسی قرار دارد زیرا در مراسم فاتحه خوانی به دلیل استفاده از  سلاح های گرم مراسم عزاداری به چندین عزاداری پیوسته تبدیل می گردد، همچنین تیراندازی در مراسم عروسی گاها سبب می شود که مجلس شادی به عزا مبدل گردد. این اعمال سبب شده است که یک ناهنجاری ملموس و غیرتحملی را در فضای مراسم های عروسی و عزاداری به دنبال داشته باشد.
وی تصری
 ح کرد: بعضی از افراد برای ایجاد اخلال در فضای عمومی از انواع سلاح مجاز و غیرمجازدر جامعه استفاده می کنند که خوشبختانه در این خصوص پلیس حداکثر توان و تدابیر لازم را در اقداماتی تخصصی نظیر برنامه بسیار منسجمی را در قالب طرح جمع آوری اسلحه در خوزستان در چندین مرحله با هدف پیشگیری، کاهش و کنترل نگهداری اازسلحه، حمل و استفاده از سلاح های غیرمجاز در سطح استان در خصوص مقابله با هنجارشکنان اجتماعی و مخلان امنیت عمومی که با انجام اعمال مجرمانه و توسل به اسلحه باعث جرایمی از جمله زورگیری، سرقت و کیف قاپی، ارعاب، مزاحمت و سلب آسایش می گردند، به اجرا گذاشته است توجه ویژه به ارتقاء بهداشت روانی جامعه و تقویت آستانه تحمل اجتماعی در کنار اقدامات فرهنگی از اهداف مهم اجرای این طرح موفقیت آمیز در استان خوزستان می باشد.

 معاون فرهنگی- اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان در خصوص طرح طرح جمع آوری اسلحه در خوزستان گفت: این طرح دو بخش دارد:  اقدامات سلبی یا همان مقابله و مبارزه با کسانی که مخل امنیت اجتماعی هستند و استفاده از سلاح را به جهت انجام انگیزه های مجرمانه به کار می برند و همینطور بخش ایجابی یا همان اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی که به افرادی مربوط می شود که از سلاح در مراسم عروسی و عزاداری استفاده می کنند.

در بخش اقدامات سلبی موفقیت های چشمگیری به دست آمده به گونه ای که درحال حاضر با کاهش اقدامات مجرمانه زورگیری با سلاح در خوزستان مواجه هستیم. اما در بخش اقدامات ایجابی(اقدامات فرهنگی و اجتماعی) توسط معاونت اجتماعی نیروی استان خوزستان با مشارکت فرمانده هان انتظامی شهرستان ها و همچنین همکاری صدا و سیما در  خصوص تهدیدات و آسیب های استفاده از سلاح و مهمات، اطلاع رسانی های لازم انجام شده است.

سرهنگ موسوی عنوان کرد: بانشست هایی که با نخبگان، فرهیختگان و بزرگان قبایل و عشایر و متنفذین و معتمدین شهرستان های خوزستان انجام دادیم، موضوع آسیب های جدی در این راستا که مربوط به عدم ارتقاء احساس آرامش و امنیت برای این افراد مطرح گردید. در واقع امروز نقش اصلی را برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی در بخش تیراندازی و نظر به اهمیت و لزوم تامین امنیت اجتماعی برای آحاد مردم خوزستان، پلیس استان با جلب همکاری سایر سازمان ها، ارگان های دولتی، سازمان های مردم نهاد و استفاده از حداکثر توان پلیس های تخصصی در خصوص مقابله با هنجارشکنان اجتماعی و مخلان امنیت که با توسل به اسلحه باعث عدم ارتقای احساس امنیت در استان می شوند، مقابله ی همه جانبه را به مرحله حضور و ظهور در آورده است.

 با عنایت به مشارکت مردم بویژه بزرگان عشایر و قبایل، معتمدین و متنفذین در سراسر خوزستان پیش بینی می شود که در خصوص عدم استفاده از سلاح های مجاز و غیر مجاز در مراسم های عزا و عروسی با اقبال خوبی موجه شویم. به عنوان مثال بعضی از بزرگان قبایل و عشایر به طور خودجوش طی تنظیم منشوری به این بند مبنی بر آن که اگر فرد یا افرادی در مراسم عروسی و عزا اقدام به تیراندازی نمودند ضمن معرفی افراد خاطی، مراسم را نیز به منظور ابراز اعتراض ترک خواهند نمود.

وی در خصوص مجازات افرادی که در مراسمات عروسی و عزا مرتکب تخلف شده اند، اظهار کرد: استفاده از سلاح های مجاز و غیرمجاز چه به صورت سهوی و چه به صورت عمدی، فرد متحمل مجازات های قانونی خواهد شد و مقدار و شدت مجازات قانونی بسته به نوع ضرر و زیانی وارد شده اعمال می گزدد. در این راستا برای سرعت بخشیدن به مجازات افراد خاطی، دستگاه قضایی با اختصاص شعب ویژه برای بررسی پرونده های مربوط به این جرایم، خارج از نوبت به این پرونده ها رسیدگی می نماید. خوشبختانه دستگاه قضایی و نیوری انتظامی به شدت با استفاده کنندگان سلاح های گرم مجاز و غیرمجاز در تمام مراسمات برابر قانون برخورد خواهند نمود.
معاون فرهنگی- اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان اذعان کرد: بیشترین استفاده از سلاح های گرم مجاز و غیرمجاز در مراسمات عروسی و عزا در حاشیه شهرستان های استان خوزستان اتفاق میفتد.

وی در خصوص اینکه چرا سیر و تشکیل و رسیدگی پروند های تیراندازس در استان خوزستان شامل پروسه زمانی طولانی می گردد اظهار نمود: با عنایت به اینکه بین قومیت ها و طوایف به لحاظ بافت سنتی موجود در خوزستان، بعضا مشاهده می شود که عموم یعنی مردم همکاری لازم را در جهت معرفی شخص مجرم و تیرانداز به نیروی انتظامی ندارند. این عدم همکاری به دلیل آن است که اگر شخصی بخواهد فرد خاطی را معرفی نماید به دلیل بافت سنتی از تبعات بعدی آن خوف دارد. لذا سیر و تشکیل و بررسی و گزارش مامورین این پرونده ها دارای پروسه زمانی است و در این خصوص شخص مجرم از این بافت سنتی و عشایری در مراسم ها سو استفاده نموده و احساس دلگرمی می کند. در این خصوص معاونت اجتماعی- فرهنگی تیروی انتظامی استان خوزستان فرهنگ سازی های لازم را در ارتباط با معتمدین و متنفذین عشایر و قبایل خوزستانی مبذول داشته است.

وی افزود: نهادینه سازی فرهنگ قانون مداری اهمیت بسیار زیادی دارد و اجرای این برنامه ها می تواند سبب افزایش آگاهی عمومی در سطح استان گردد و نتیجه بخش بودن راه کارهای موجود نیازمند صرف هزینه و زمان است که در بلند مدت بودن پروسه باید به نتیجه بخش بودن آن امید داشت.

سرهنگ موسوی در ادامه افزود: خوشبختانه در بخش استفاده از سلاح و تیراندازی به منظور زورگیری، سرقت، کیف قاپی و غیره با  اقدامات خوبی که در حوزه اقدامات سلبی از سوی دستگاه قضایی و انتظامی استان و اقدامات ایجابی که از طرف معاونت اجتماعی و سایر دستگاه های مرتبط شکل گرفته است، با کاهش قابل ملاحظه ای از این دسته جرایم مواجه هستیم. 
وی گفت در خصوص استفاده از سلاح های گرم در مراسم عزا و عروسی گفت:با عنایت به اقدامات موثر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و بااستفاده از ظرفیت های جامعه مانند بزرگان قبایل و عشایر، متنفذین و معتمدین روند رو به رشد جلوگیری را در این زمینه شاهد هستیم ولیکن متاسفانه در این امر با کاهش مواجه نشده ایم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
بنظر میرسد که از طریق ستاد عشایر اقدام به جذب شیوخ و خوانین و با راهنمایی اءمه جمعه دیگر شهرستانها .ی خوزستان این ناهنجاری پایان دهد مثلا هر شیخ و خوان هر طایفه در صورت مشاهده تیراندازی غیر مجاز مسءول و پاسخگویی باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار