کد خبر: ۲۳۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 31 May 2016
مهدی قره شیخ لو



















به گزارش تابناک لرستان ، رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: رنگ و بوی برنامه های قرآنی در برنامه های صدا و سیما بیشتر شود.

، مهدی قره شیخلو صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران ، به برنامه های قرآنی ویژه ماه رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: در این ماه ۶۰ مفسر قرآن از شهر قم به سراسر کشور اعزام خواهند شد که جلسات تفسیر را در استان های مختلف برگزار می کنند همچنین جلسات ختم قرآن و جزء خوانی در این ماه برگزار خواهد شد.

برنامه های سازمان دارالقرآن در ماه رمضان

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۶۵۰ جلسه جزء خوانی و ختم قرآن در سراسر کشور برگزار شد، افزود: برگزاری دوره های مختلف آموزشی با محوریت آشنایی با مفاهیم قرآنی تحت عنوان طرح «بینات» و «نسیم حیات» و برگزاری جشنواره های قرآنی کودک و نوجوان و خانواده در بسیاری از استان ها از برنامه های ماه مبارک رمضان خواهند بود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه تشکل های قرآنی مردمی برنامه های وسیعی در ماه رمضان تدارک می بینند، اضافه کرد: دعوت از متعلمین، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری جشن های قرآنی از جمله اقدامات این تشکل ها در ماه رمضان است.

قره شیخلو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، به مهمترین برنامه های قرآنی سال جاری اشاره کرد و گفت: سازمان دارالقرآن کریم امسال ۱۰ سرفصل اصلی با ۵۰ زیرمجوعه در برنامه های خود دارد بطوریکه در حوزه فعالیت های آموزشی ۱۱ عنوان برنامه مختلف داشته که مهمترین آن ها شناسایی استعدادهای قرآنی در سطح کشور بوده که امسال برای اولین بار در همه استان ها این شناسایی صورت گرفته و برای هزار نفر سهمیه دیده شده است.

وی انجام یک کار پژوهشی و مطالعاتی را از اقدامات سال جاری سازمان دارالقرآن کریم دانست و بیان داشت: در این راستا سعی داریم یک طرح آموزشی با عنوان توسعه و آموزش سبک زندگی قرآنی طراحی کرده که نمودار کلی آن سال قبل آماده شد و به آیت الله جوادی آملی ارائه شد که مورد تائید ایشان قرار گرفت و تاکید داشتند این کار با جدیت ادامه پیدا کند امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این آموزه ها را به یک عنوان دوره آموزی تبدیل کنیم.

پیش بینی اعتبار ۹ میلیارد تومانی طی امسال

رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: در حوزه پژوهش امسال بحث تولیدات را در دستورکار قرار داده ایم تا بتوانیم حداقل ۱۰ محصول مختلف قرآنی را تولید کنیم و در بحث های حمایتی نیز قصد داریم از تشکل های قرآنی مردمی حمایت های بیشتری داشته باشیم که این امر به اختصاص اعتبارات قرآنی بستگی دارد.

قره شیخلو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، به میزان اعتبارات سازمان دارالقرآن کریم اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبار این سازمان حدود هفت میلیارد تومان بود که به خاطر مشکلات مالی دولت تنها ۵۳ درصد آن تحقق یافته و پرداخت شد و این کار را برای ما دشوار کرد.

وی میزان اعتبارات سال جاری سازمان دارالقرآن کریم را ۹ میلیارد تومان برشمرد و افزود: امیدواریم امسال کاهش بودجه نداشته و این اعتبار ۱۰۰ درصد پرداخت شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور عنوان کرد: از سال ۹۰ یک اعتبار قرآنی به عنوان نیم درصد قرآنی تعریف شد که طی پنج سال گذشته در بعضی سال ها این اعتبار تخصیص پیدا کرد و پرداخت شد و کمک خوبی به دستگاه های قرآنی شد و در سال گذشته این اعتبار پرداخت نشد ولی در لایحه بودجه سال ۹۵ در بخش نیم درصد قرآنی ۲۰۰ میلیارد تومان تعریف شده که از دولت و سازمان مدیریت تقاضا داریم این اعتبار را به دستگاه های قرآنی و فرهنگی پرداخت کنند.

انتقاد از عملکرد صدا و سیما

قره شیخلو به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید در کشور حداقل ۱۰ میلیون حافظ قرآن وجود داشته باشد اشاره کرد و افزود: آمار رسمی کشور در این زمینه خیلی کمتر از ۱۰ میلیون بوده که لازم است دولت و مجلس با فراهم کردن امکانات لازم برای تحقق این هدف و تشویق جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در رسانه ما کلیپ های مختلفی پخش می شود ولی هنوز فاقد ۱۰ فیلم کوتاه قرآنی هستیم، عنوان کرد: در طول سال های بعد از انقلاب تنها چند سریال با محتوای قرآنی داشته ایم که خیلی از آن ها استقبال شده است لذا برای تولید لااقل سالی یک سریال قرآنی خوب امکانات لازم است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور با انتقاد از اینکه در برنامه های صدا و سیما از چهره های فرهنگی و موفق قرآنی دعوت نمی شود، بیان داشت: دعوت صدا و سیما در مناسبت ها و اعیاد به اقشار خاصی محدوه شده و کمتر دیده می شود از چهره های فرهنگی استفاده شود در صورتیکه برای الگوسازی باید از نوجوانان و جوانان موفق و حافظ قرآن نیز استفاده شود ولی رسانه ما به این مسائل کم توجه است.

برنامه های صدا و سیما رنگ و بوی قرآنی بگیرند

قره شیخلو با بیان اینکه کلیپ های قرآنی خوب در رسانه دیده نمی شود که مردم را برای رجوع به سمت قرآن تشویق کنند، تصریح کرد: کم توجهی مسئولین صدا و سیما به شبکه قرآن باعث شده در رقابت با دیگر شبکه ها عقب بماند بطوریکه در شبکه های دیگر هم شاهد حمایت های خوب از سوی مسئولین صدا و سیما بوده و هم امکان جذب اسپانسر برای خود را دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید حمایت های مسئولین صدا و سیما از شبکه قرآن بیشتر شده و رنگ و بوی برنامه های قرآنی در صدا و سیما بیشتر شود، ادامه داد: یکی از انتقادات همیشگی  من به صدا و سیما این بوده که در سریال های آن تنها زمانی از قرآن استفاده می شود که در آن سریال قبرستان نشان داده می شود بخاطر همین مسئله در ذهن مردم ما با شنیدن صوت قرآن مردم یک فرد تداعی می شود درحالیکه قرآن متعلق به زنده ها است.

راه اندازی انجمن خیرین قرآنی در استان ها

قره شیخلو با بیان اینکه سهم دستگاه های قرآنی و فرهنگی در فضای مجازی بسیار اندک است، اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی باید تلاش کنند با استفاده از محتواهای خوب قرآنی رنگ و بوی فضای مجازی را عوض کرده و به سمت مسائل معرفتی و قرآنی سوق دهند.

وی به طراحی نرم افزار آموزش مجازی و تهیه پنج بسته آموزش قرآن بصورت مجازی توسط سازمان دارالقرآن کریم اشاره کرد و بیان داشت: اگر اشکالات نرم افزار آموزش مجازی برطرف شود امسال حداقل ۱۰ عنوان از برنامه های آموزشی را به صورت مجازی و غیر حضوری به مردم ارائه می کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه حساسیت خانواده ها نسبت به آموزش قرآنی فرزندانشان کم شده است، عنوان کرد: بسیاری از خانواده ها برای آموزش زبان و موسیقی فرزندان هزینه های زیادی کرده ولی به آموزش قرآن آن ها توجه نمی کنند لذا سبک زندگی مردم بخاطر تبلیغات و تهاجمات فرهنگی عوض شده که رسانه ها باید والدین را به سمت وظایف اصلی آن ها سوق دهند.

قره شیخلو به راه اندازی انجمن خیرین قرآنی در استان ها اشاره کرد و گفت: دو سال پیش فراخوانی مبنی بر مشارکت مردم برای کمک به چاپ قرآن و اهداء آن به مراکز قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن داده شد که با کمک مردم ۱۰۰ هزار جلد قرآن چاپ شد لذا باید از ظرفیت خیرین حداکثر استفاده را برای فعال سازی مراکز قرآنی انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه اینکه نگاه مسئولین مالیاتی و بیمه ای به موسسات قرآنی مانند موسسات تجاری سودآور نباشد، عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد موسسات قرآنی توان تامین هزینه های جاری خود را ندارند و درآمد آن ها کمتر از هزینه آن هاست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار