کد خبر: ۲۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 12 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سرمایه گذاری در استان اصفهان چندسالی است که به یکی از نگرانی های مسئولان این استان بدل شده است چراکه برخی از کارشناسان و افرادی که برای سرمایه گذاری در این شهر اقدام کرده اند اصفهان را سرمایه گریز می دانند.

این در حالی است که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت، در مصاحبه های خود از فراهم نمودن بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در اصفهان سخن می گویند. بسترهایی که گویی در مرحله اقدام چندان به کار سرمایه گذارانی که قصد اصفهان کرده اند، نمی آیند.

بخشی از نارضایتی سرمایه گذاران از این موضوع در باب گیر و دارهای اداری در استان اصفهان برای سرمایه گذاری و دریافت مجوز های لازم برای این منظور است.

سرمایه گذارانی که به اصفهان برای سرمایه گذاری مراجعه کرده اند اعلام می کنند که شهرهای بزرگ دیگر کشور همچون تبریز و مشهد به محض ورود یک سرمایه گذار به خوبی از وی استقبال کرده و بسترهای حضور و کار او در استان را فراهم می کنند.

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد این واقعیت اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که شاید اکنون "اصفهان" را استانی سرمایه گریز کرده است به گونه ای که حتی سرمایه گذاران بومی استان نیز به استان های دیگر برای سرمایه گذاری مهاجرت کرده اند، عدم همکاری مسئولان استان با سرمایه گذاران بوده است.

وی در این زمینه ادامه داد: اوضاع در استان اصفهان به گونه ای است که به طور مثال، مجوزی که یک سرمایه گذار در استان اصفهان با مشکلات فراوانی آن را دریافت می کند در کلان شهر های دیگر در کمترین فرصت و با همکاری جدی مسئولان به سرمایه گذار اعطا می شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح داشت: یکی از زیرساخت ها در جذب سرمایه گذار را همین امر می توان نام برد در واقع همکاری میان بخشی در استان اصفهان در این زمینه بسیار موثر بوده است. یعنی به جای اینکه سرمایه گذار به استان جذب شود از استان دفع می شود. به خصوص در دولت گذشته مسئولان استان اصفهان یک چنین برخوردهایی را داشتند البته الان اوضاع ایده آل نشده است اما آن دیدگاه گذشته در این مسئله کمتر شده و به سرمایه گذار کمک بیشتری می شود.

وی تصریح داشت: از آنجائیکه نیاز کشور و استان در بخش صنعت کم نیست مسئولان استان باید به دنبال سرمایه گذار بِدوند اما برخی مدیران به دلیل اینکه بومی این استان نیستند، برای این قضیه دلسوزی نمی کنند.

وی همچنین در واکنش به حضور مافیای صنعت در استان اصفهان و ممانعت آنها از حضور سرمایه گذار غیربومی در این استان اظهار داشت: مافیایی که در صنعت وجود دارد اگر بگوییم نقش موثری در سرمایه گریزی از استان داشته است به نظر بنده اینگونه نیست. در همین شرایط اگر زمینه ها برای سرمایه گذار در استان فراهم شود قطعا بحث گریز به استان دیگر مطرح نمی شود اما در مجموع می توان گفت کوتاهی مسئولان و خود ما در سال های گذشته سبب بروز این شرایط شده است اما مافیا در صنعت نیز بی تاثیر نبوده است و توانسته در گریز سرمایه از استان اصفهان نقش ایفا کند.

البته یکی از اشکالات در این زمینه نیز درخواست های خود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش هایی است که در استان اصفهان به حد اشباع رسیده است و وضعیت زیست محیطی و اقلیمی جدید اصفهان دیگر اجازه حضور چنین صنایعی را در استان نمی دهد.

یکی از این صنایع، فولاد است که استان اصفهان در گذشته به دلیل عدم آمایش سرزمین و تصمیمات نادرست مسئولان زمینه حضور صنایعی در این حوزه را فراهم کرد اما اکنون با تغییر شرایط آب و هوایی که متاثر از فعالیت همین صنایع در اصفهان است، به وضعیت کم آبی و تغییر اقلیم دچار شده است.

اما اکنون دیگر تقریبا تمام مسئولان اصفهان نیز خود به این نتیجه رسیده اند که اصفهان ظرفیت پذیرش واحدهای تولیدی و آب بر را ندارد و باید برای حفظ اشتغال و افزایش اشتغال زایی در استانی که روز به روز به تعداد مهاجران آن نیز افزوده میشود، به اشتغال پایدار و پاک دست یابد که سرمایه گذاری در بخش های‌تک (high tech)و صنایع پاک با توجه به فراهم بودن بسترهای علمی آن در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، روی بیاورد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار