آموزش پیشگیری از دیابت به شهروندان اهوازی؛
مراسم افتتاحیه ایستگاههای سنجش سلامت و اولین فستیوال «من و دیابت» در جاده ساحلی اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 22 April 2016

به گزارش تابناک خوزستان ؛ مهدی مکارمی مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز در این مراسم که باحضور، شهردار، اعضای شورای شهر، رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) عنوان کرد: در دو سال گذشته دولت تدبیر و امید تاکید خاصی بر موضوع سلامت داشته و طرح های مختلفی از جمله طرح تحول سلامت را اجرا کرده است.برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز

وی افزود: امسال برنامه های ویژه ای برای هفته سلامت تدارک دیده شده است، در همین راستا تصمیم گرفتیم به مناسبت هفته سلامت، در تفاهم نامه ای که میان سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز منعقد شد، در پارک های هفت نقطه از مناطق مختلف کلانشهر اهواز، ایستگاه های سلامت را برپا کنیم.

مکارمی ادامه داد: این ایستگاه ها در پارک های شهید هاشمی منطقه یک، پارک ۴۲ هکتاری در منطقه ۲، پارک ولایت در منطقه ۳، پارک میثاق در منطقه ۴، پارک شهید سبحانی در منطقه ۶، پارک لاله در منطقه ۷ و پارک رشد در منطقه ۸ شهرداری اهواز به مدت ۷ روز از اول اردیبهشت ماه در حال برگزاری است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز عنوان کرد: در ایستگاه های سلامت باتوجه به شعار امسال روز جهانی سلامت یعنی «غلبه بر دیابت»، علاوه بر مشاوره تغذیه و سنجش سلامت، تست های قند و فشار خون، bmi ، سنجش سلامت دهان و دندان و ... ارائه می شود.

وی افزود: یکی از کارهای ویژه ای که با همکاری و حضور کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در منطقه ۲ انجام شده است، استفاده از یونیت دندانپرشکی برای بررسی سلامت دهان و دندان همشهریان به ویزه کودکان عزیز می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد با انجام فعالیت های مشترک، گام های موثری برای ارائه آموزش های شهروندی در حوزه بهداشت و سلامت برداشته شود.


* یکی از شاخص های مهم توسعه، سلامت است

در ادامه این مراسم سیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز ضمن تبریک ولادت امام علی (ع) گفت: یکی از شاخص های توسعه کشورها و جوامع انسانی بحث بهداشت و سلامت شهروندان است.

وی افزود: از شاخص های بهداشتی مهم، امید به زندگی یا میانگین عمر بالای مردم آن جامعه است، هر کشوری که میانگین سن افراد آن بالاتر باشد، کشوری پیشرفته محاسبه می شود.

موسوی خاطرنشان کرد: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه و اساسی به موضوع سلامت و بهداشت به صورت عادلانه شده است. یکی از افتخارات وزارت بهداشت ارائه خدمات به سراسر کشور چه در مناطق برخوردار و چه محروم است.

برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز

شهردار اهواز با اشاره به ارتباط دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری اهواز عنوان کرد: تاکنون همکاری های خوبی توسط شهرداری اهواز و مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز شده است و پیگیری های مدیران عزیز بهداشت شهر در مسائل بهداشتی و سلامت قابل ستایش است.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی در اهواز مانند آب، فاضلاب و عرضه مواد غذایی اضافه کرد: همه با هم باید در جهت ارتقاء شاخص های بهداشتی شهر اهواز تلاش کنیم. یکی از وظایف ما ارتقاء فرهنگ بهداشت در جامعه است به گونه ای که خود مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

موسوی در پایان گفت: باید تلاش کنیم که فضای شهر باید گونه ای طراحی شود که غالب آن توجه به مسائل بهداشتی باشد.


* حوزه سلامت، فرابخشی است

همچنین در ادامه این مراسم دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان حوزه ای به شدت فرابخشی است.

وی با اشاره به اینکه افزایش طول عمر با کیفیت افراد جامعه هدف اصلی همه نظام های سلامت است، افزود: فقط نمی توان گفت باید بیمارستان و درمانگاه و مراکز بهداشتی بسازیم بلکه بیش از ۷۵ درصد از مسائلی که در حوزه سلامت وجود دارد، مولفه های اجتماعی، فرهنگی اقتصادی، سیاسی و اقلیمی خلاصه می شود که بدون حل این مسائل نمی توان انتظار افزایش طول عمر مردم را داشت.

ایدنی افزود: یکی از محورهایی که در این زمینه وجود دارد، شناسایی و همکاری با مدیران کلان سازمان ها و نهادهایی که متی توانند به هر دلیلی سلامت را تحت تاثیر خود قرار هند را انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه عنوان کرد: اصلی ترین نیازهای هر جامعه ای آب سالم، هوای پاک و فضای سالم است که متاسفانه اکنون در استان خوزستان بنا به دلایلی با هر سه این موارد مشکل داریم و لازم است در این زمینه فعالیت های خوبی انجام شود.

اسماعیل ایدنی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در تقارن با هفته سلامت است، موضوع فرهنگ سلامت است که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها دارد.

برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز

دکتر ایدنی با اشاره به شعار غلبه بر دیابت عنوان کرد: بیماری دیابت یکی از بیماری هایی است که روی تمامی بخش های بدن اثر می گذارد تمامی سیستم بدن تحت تاثیر آن قرار می گیرد. پیشگیری از دیابت ساده است اما وقتی فردی به آن مبتلا شد، درمان عوارض آن بسیار سخت می شود زیرا علائم خاصی در ابتدا ندارد و افراد به صورت اتفاقی متوجه ابتلای خود می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تحرک و ورزش، کنترل مصرف مواد چربی، قندی و انرژی زا می توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.
ایدنی اضافه کرد: با توجه به شعار اسمال سازمان بهداشت جهانی، اکثر برنامه های هفته سلامت را در جهت افزایش سواد سلامت مردم برا کنترل دیابت خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از زحمات و تلاش های شهردار اهواز و همکاری شهرداری در برنامه های فرهنگی و اجتماعی قدردانی کرد و او را یک شهردار حامی بهداشت و سلامت خطاب کرد.


* از ارتقای فرهنگ سلامت حمایت می کنیم

در ادامه این مراسم زیبا صالح پور عضو شورای شهر اهواز ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع) عنوان کرد: خوشحالیم که این ارتباط میان دانشگاه علوم پرشکی و شهرداری برای برپایی ایستگاه های سلامت در هفت نقطه کلانشهر اهواز ایجاد شده است تا شهروندان با مراجعه به این مراکز نسبته سلامت خود توجه بیشتری نمایند.

وی با اشاره به افتتاح دومین پارک بانوان در اهواز خاطرنشان کرد: شهر خوب شهری است که شهروندان سالم داشته باشد زیرا از بدن سالم اندیشه سالم به وجود می آید.

برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز

وی از سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و دانشگاه جندی شاپور قدردانی کرد و گفت: این اقدام نشان دهنده توجه شما به بهداشت و سلامت شهروندان است و ما از هر کاری که برای ارتقای فرهنگ و سلامت همگانی انجام شود حمایت می کنیم.

برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز

برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار