تابناک / مریم صابری: دی ماه نود و سه خیابان‌های رشت چند شب شاهد شنیدن صدای گلوله بود. گلوله‌ها از اسلحه ماموران شهرداری رشت و به سمت سگ‌هایی شلیک می‌شد که صاحبی نداشتند و در کوچه و خیابان آواره بودند.
کد خبر: ۲۱۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 11 April 2016

تابناک / مریم صابری: دی ماه نود و سه خیابان‌های رشت چند شب شاهد شنیدن صدای گلوله بود. گلوله‌ها از اسلحه ماموران شهرداری رشت و به سمت سگ‌هایی شلیک می‌شد که صاحبی نداشتند و در کوچه و خیابان آواره بودند.

منتشر شدن عکس‌هایی نه چندان خوشایند و به دنبال آن حساسیت رسانه‌ها و NGO ها و شهروندان سبب آن شد تا شهرداری در روزهایی که شهردار به خود نمی‌دید این روش را کنار بگذارد.

شهرداری البته در اطلاعیه‌های صادر شده دلیل این کار را شکایت شهروندان از ازدیاد و ایجاد مشکل از جانب سگها دانسته بود. بعد از این اتفاق نه چندان خوشایند که از آن به «سگ کشی شبانه در رشت» نام برده شد، سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت ماموریت زنده گیری و نگهداری از سگ‌های بی خانمان را بر عهده گرفت.

سازمان پسماند شهرداری رشت با مدیرعاملی مرتضی عاطفی برای اولین بار در گیلان و بدون وجود تجربه قبلی در استان از مهر ماه ۹۴ در قرارداد با یک پیمانکار نسبت به زنده گیری، نگهداری و بازپروری سگ‌های بی خانمان اقدام کرد. اعضای موسسه محیط زیستی «سرزمین ایده آل ما» هم در این اقدام همراه سازمان پسماند سعی در بهبود وضعیت سگ های بی خانمان داشتند.

این اقدام مثبت شهرداری رشت سبب خوشحالی بسیاری از شهروندان و حامیان حقوق حیوانات شد؛ دیگر حیوانی کشته نمی‌شد و بعد از عقیم سازی حتی شرایط واگذاری آنها به متقضیان نیز وجود داشت. اتفاقی که با استقبال فعالین حقوق حیوانات نیز همراه شد.

بعد از ۶ ماه از این قرارداد به نظر می‌رسید که پیمانکار نتوانسته آن‌طور که باید به تعهدات خود عمل کند و انتشار تصاویری از تعدادی سگ های آسیب دیده در یکی از محل های نگهداری مربوط به این پیمانکار سبب حساسیت دوباره حامیان حقوق حیوانات و حتی سفر برخی هنرمندان عضو انجمن «هنرمندان حامی محیط زیست» به رشت شده است. سازمان پسماند بعد از تجربه یک دوره شش ماهه تصمیم گرفت تا از متخصصان این کار در کرج و تهران کمک بگیرد.

 انتقال سگ‌ها به کرج/ تأمین مکان استاندارد تا ۱۵ روز دیگر

photo_2016-04-10_02-03-44

مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در گفت و گو با گیل نگاه می‌گوید: قرارداد پسماند با پیمانکار اول،بهمن ماه گذشته منقضی شد. از آنجایی که این پیمانکار نتوانست به تعهداتش عمل کند، امکان و تمایلی برای  ادامه همکاری از جانب سازمان وجود نداشت.

وی ادامه می‌دهد: مکان معرفی شده پیمانکار دوم نیز باید به تایید مراجع ذی‌ربط می‌رسید. ما برای اینکه تجربه بد را تکرار نکنیم در بستن قرارداد جدید عجله نکردیم و با وجود مشکلاتی که ایجاد شده بود، هدف را در قدم اول کنترل بحران و جمع آوری سگ‌ها قرار دادیم.

عاطفی با اشاره به محدودیت زمین در استان گیلان، تعیین مکان را یکی از مشکلات اصلی در این موضوع می‌داند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت که سابقه مدیریت بر سازمان فرهنگی شهرداری رشت را هم دارد، با بیان اینکه انجمن هنرمندان حامی حقوق حیوانات در رشت حضور پیدا کردند می‌گوید: قرار شد تا این انجمن همکاری تنگاتنگی با سازمان پسماند شهرداری رشت داشته باشد. با هماهنگی‌های انجام شده و اعلام آمادگی «پناهگاه وفا» در کرج سگ‌ها به آن پناهگاه انتقال پیدا کردند.

وی افزود: این سگ‌ها در دو نوبت به مکان جدید منتقل شدند و در آنجا مراحل درمان را طی خواهند کرد و انتقال سگ‌ها به جز هزینه انتقالشان هیچ هزینه دیگری برای سازمان نداشته است. عاطفی همچنین از نظارت پناهگاه وفا بر کار پیمانکار هم خبر داد.

او همچنین ادامه کار زنده گیری دوباره سگ‌های بی خانمان را بعد از تایید مکان پیمانکار جدید می‌داند و می‌گوید: مکان جدید طی ۱۵ روز آینده آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند به تنهایی در این مورد کاری انجام دهد گفت: انعقاد قرارداد بعد از چند جلسه در کارگروه شهرستان و استان اتخاذ و انجام شد و امید داریم بقیه دستگاه‌ها و نهادها نیز برای کمک به شهرداری وارد کار شوند.

عاطفی همچنین از اعلام آمادگی جمعی از شهروندان رشت برای همکاری با سازمان پسماند شهرداری خبر می دهد و ابراز امیدواری می کند با همراهی شهروندان مسیر روشنی برای این کار ایجاد شود.

«وفا» پناهی برای سگ‌های رشت

اما پناهگاه وفا کجاست و به چه منظور تاسیس شده است؟ نخستین «مرکز خیریه نگهداری از حیوانات بی سرپناه کشور» که اکنون وفا نامیده می شد در سال ۱۳۸۳ به کوشش فاطمه معتمدی (موسس کانون دوستداران حیوانات) در اطراف شهر جدید هشتگرد احداث شد. خانم معتمدی که دوستدار حیوانات است؛ زمینی را که از همسرش هدیه گرفته بود به این کار اختصاص داد و آن را با سرمایه خود ساخت.

رضا مقدم نماینده پناهگاه وفا نیز در گفت و گو با گیل نگاه با بیان اینکه ما پیگیر تصویب قانونی برای منع حیوان آزاری هستیم  می‌گوید: با حضور خانم صانعی فعال حقوق حیوانات، میترا حجار، کتایون ریاحی و نفیسه روشن از بازیگران عضو این کمپین در تاریخ ۱۵ فروردین جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت، برگزار شد.

وی در مورد چرایی تشکیل این جلسه می‌گوید: این جلسه با درخواست سازمان پسماند شهرداری به دلیل مشکلات پیش آمده برای سوله نگهداری سگ‌ها که پیمانکار در کار درمان و نگهداری تخطی کرده بود تشکیل شد. مقدم ادامه می‌دهد: سگ‌های سوله با توجه به شرایطی که داشتند به پناهگاه وفا منتقل شدند.

وی همچنین درباره توافق انجمن با مدیرعامل سازمان پسماند توضیح می‌دهد: از آنجایی که پسماند رشت نیز تازه به این موضوع ورود پیدا کرده است، طبق توافقنامه پناهگاه وفا و کمپین هنرمندان بر کار پیمانکار جدید نظارت خواهند داشت. قرار شد تا بازرسی دوره‌ای داشته باشیم و حسن انجام کار را ما به پسماند اطلاع بدهیم؛ حتی پرداخت مبالغ پیمانکار نیز با تأیید بازرسین انجام شود.

وی در این بین از مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان پسماند نیز تشکر می‌کند و می‌گوید: وی مدیر شنونده‌ای بود که دلسوزانه حرف‌های ما را گوش داد و کمک کرد تا انتقال سگ‌ها انجام بپذیرد و ما هم امیدواریم با این نگاه دیگر شهرداری‌ها هم به سمتی پیش بروند که بیشتر از کمپین‌های حمایتی استفاده کنند.

مقدم همچنین با بیان اینکه رشت به دلیل ارزش بالای زمین با توجه به کاربری زراعی با مشکل تعیین مکان روبرو است اظهار می‌کند: ما در کرج کمتر با این مشکل روبرو هستیم و در  پناهگاه وفا به شکل استاندار ۳۰۰ تا ۳۵۰ سگ می‌توانند در آسایش زندگی کنند. اما به توجه به پیش آمدن مواردی مانند رشت و بحث درمان آنها تعداد بیشتری در این پناهگاه حضور دارند.

نماینده این پناهگاه ادامه می‌دهد: فعلاً سگ‌های انتقال یافته از رشت در حال درمان هستند. ما همچنین سیستم واگذاری خیلی قوی داریم. البته باید موارد درخواستی وجود داشته باشد. در اطراف کرج با توجه به وجود باغ درخواست‌هایی برای سگ نگهبان وجود دارد. حتی تعدادی از سگ‌ها نیز اسپانسر پیدا می‌کنند و به خارج از کشور منتقل می‌شوند.

176634_987

در رشت کشتن سگ‌ها غدغن است

مریم صانعی فعال حقوق حیوانات نیز یکی دیگر از اعضای کمپین هنرمندان و حامیان محیط زیست است که در اسفندماه ۹۴ بعد از سگ آزاری که در گرگان اتفاق افتاد تشکیل شد.

صانعی که خودش یک اقامتگاه برای نگهداری از حیوانات معلول و آسیب دیده را اداره می‌کن دبه گیل نگاه می‌گوید: کارمان نظارت بر کار سازمانها، سوله ها و پناهگاهایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه بخشی از مشکلات به دلیل عدم وجود تجربه و عدم اطلاعات کافی قابل قبول است می‌گوید:اما این دلیل نمی‌تواند جوابی برای همه مشکلات باشد.

شهرداری و پسماندها می‌توانند از مردم و گروه‌هایی که در این زمینه به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند استفاده بهتری داشته باشد و از آنها به عنوان بازوی اجرایی استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: این افراد خیلی بهتر از پیمانکاری خواهند بود که به دنبال منفعت شخصی است و تجربه و آگاهی ندارد.

فعال حقوق حیوانات همچنین در مورد شرایط و افزایش حساسیت‌ها در مورد حیوان آزاری می‌گوید: صد در صد وضعیت بهتر شده است. ما هیچ وقت در سال‌های گذشته نمی‌دیدیم که شهرداری یا سازمان پسماند شهری برای جمع آوری سگ‌ها سوله اختصاص دهند و مهم‌تر اینکه جلوی کشتار سگ‌ها گرفته بشود. ما پیگیر بودیم ولی فکر نمی‌کردیم که به زودی این اتفاق رخ دهد.

صانعی با بیان اینکه مطمئناً امسال و سال‌های دیگر اتفاق‌های بهتری خواهد افتاد ادامه می‌دهد:  خوشبختانه در شهرداری، شورای شهر و سازمان پسماند شهرهای مختلف افرادی هستند که دوست ندارند کشتار انجام گیرد. در رشت نیز کشتن سگ‌ها غدغن است و این بسیار خوب است.

وی همچنین در بیان دو هدف بزرگ انجمن هنرمندان می‌گوید:جلوگیری از کشتار و جایگزین شدن عقیم سازی و تصویب قانونی برای منع آزار و اذیت و حمایت از حیوانات، دو هدفی است که به دنبال جا انداختن آن در بین مردم هستیم.

حال به نظر می‌رسد با توجه به دوره اول زنده گیری سگ‌ها توسط سازمان پسماند و کسب تجربه و همچنین نظارت و همکاری فعالین حقوق حیوانات می‌توان به روزهای بهتر سگ‌های بی پناه امید داشت. / گیل نگاه


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار