میوه های وارداتی چه واردات رسمی و چه به صورت قاچاق، ظاهری شکیل داشته به همین خاطر و با توجه به نزدیک شدن به ایام عید در بازار قم این میوه ها به چشم می خورد.
کد خبر: ۱۹۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام عید همواره بازار میوه دچار نوسانات قیمت می شود اما نکته دیگری که در این سالها گریبان بازار میوه از جمله کشاورزان را گرفته ورود میوه های وارداتی از مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور است.

پیش از این میوه ها در بازار با نام شهرها شناخته می شد اما این روزها میوه ها با برچسب کشورها شناخته می شوند، پرتقال‌ مصری و ترکیه‌ای، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی، لیموترش برزیلی، شلیل ترکیه‌و ...، ورود قاچاقی میوه به کشور علاوه بر زیان کشاورزان باعث ورود آفات کشاورزی نیز می شود اما دلالان وارد کننده میوه بدون توجه به این مسئله تنها به سودآوری خود می اندیشند.

ورود میوه هایی که اغلب غیر ارگانیک نیز هستند علاوه بر آسیب رساندن به کشاورزی با اصل اقتصاد مقاومتی نیز مغاریت دارد، در همین راستا رهبر معظم انقلاب فرمودند "اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات."

میوه های وارداتی چه واردات رسمی و چه به صورت قاچاق ظاهری شکیل داشته به همین خاطرو با توجه به نزدیک شدن ایام عید در بازار قم این میوه ها به چشم می خورد، میوه هایی مانند پرتقال و سیب که به فراوانی در کشور تولید می شود اما باز هم نوع خارجی آن حتی در مغازه های پایین شهر نیز به فروش می رسد.

این در حالی است که در مقایسه کیفیت میوه های داخلی و خارجی مجتبی شادلو  رئیس اتحادیه باغداران گفت:سیب فرانسوی با سیب قرمز و زرد داخلی قابل مقایسه نیست چرا که سیب هایی که در داخل کشورتولید می شود نظیر آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

اما  جولان پرتقال های مصری و نارنگی های پاکستانی در بازار میوه، کار باغداران ایرانی را کساد کرده تا جایی که میوه ها روی درختان می ماند و می گندد، اما روانه بازار نمی شود چرا که چیدن و حمل و نقل آن هزینه های زیادی دارد و سودی نصیب باغداران نمی کند.

علی‌ طیب‌نیا در واکنش به استفاده از میوه‌های وارداتی در تشریفات و پذیرایی از میهمانان در برنامه‌های این وزارتخانه گفت: به مسئولان وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه دستور دادم که از میوه‌های وارداتی استفاده نکنند.

وی افزود: در دفتر‌م از این میوه‌ها استفاده نمی کنم، بنابراین نباید در پذیرایی وزارتخانه نیز از میوه وارداتی استفاده شود.

این که دستور داده شود میوه وارداتی در وزارت خانه و یا در منزل مصرف نشود مطمئنا چاره کار نخواهد بود و باید فکر اساسی تر از جمله جلوگیری از ورود بی رویه میوه مخصوصا در زمان برداشت همان محصول در کشورشود.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدجعفر کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
ترکیه با اون آب وهواش دراین فصل شلیل را ازکجا آورده ؟!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار