حضور میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازارهای داخل ضربه سنگینی به باغ‌داران وارد کرده؛ باغ‌دارانی که سناریوهای تلخی را پشت‌سر گذاشته و همچنین پیش‌رو دارند.
کد خبر: ۱۹۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 01 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، در حال حاضر در بازار شاهد عرضه میوه‌های خوش آب و رنگ خارجی هستیم که بسیاری از مردم با توجه به ظاهر خوب و بدون در نظر گرفتن قیمت، آن را خریداری می‌کنند غافل از اینکه بدانند این موضوع تا چه میزان سلامتی آنان را به مخاطره می‌اندازد.

حضور میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازارهای داخل ضربه سنگینی به باغ‌داران وارد کرده، باغ‌دارانی که سناریوهای تلخی را پشت سر گذاشته و همچنین پیش رو دارند.

متاسفانه میوه‌های خارجی با قیمت بالا به فروش می‌رسد در حالی‌که میوه‌های داخلی و سالم روی دست باغ‌دار می‌ماند بدون اینکه بدانیم تیشه به ریشه تولید داخل می‌زنیم.

* امسال تنها سالی است که میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازار میوه فراوان است

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این باره اظهار کرد: تعجب ما در بحث میوه‌های قاچاق این است که امسال با وجود اینکه بارها اعلام شده میوه‌های خارجی وارد کشور نمی‌شود تنها سالی است که میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازار میوه فراوان است.

محمدرضا شعبانی با اشاره به وجود میوه‌های خارجی از گیلاس 90 هزار تومانی تا انگور، نارنگی، گلابی و پرتقال، گفت: خوشبختانه ما داریم از تولیدکنندگان خارجی حمایت می‌کنیم که این میوه‌ها با قیمت بالا در بازار میوه و تره‌بار بسیار فراوان مشاهده می‌شود.

وی با طرح این سوال که واردات این میوه‌ها با قیمت بالا چه کمکی به مردم می‌کند، تصریح کرد:  از آنجا که این موضوع می‌تواند موجب افزایش قیمت شود در واقع از الان داریم اره‌های خود را برای زدن ریشه محصولات باغی کشور و مازندران تیز می‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران اظهار کرد: با وجود اینکه اعلام می‌شود این محصولات به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود سوال ما این است اگر به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود آیا دستگاهی برای مبارزه با قاچاق در کشور وجود ندارد و مسئول مبارزه با محصولات قاچاق چه نهادی است.

شعبانی ادامه داد: همه دستگاه‌ها اعلام کردند که میوه خارجی نباید وارد کشور شود در این صورت چگونه وارد کشور می‌شود و چگونه است هیچ دستگاهی با این موضوع برخورد نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه میوه گیلاسی که به‌صورت نوبرانه در فصل خرداد وارد بازار می‌شود الان در بازار موجود است، اضافه کرد: این موضوع حالت نوبرانه محصولات ما را از بین می‌برد و موجب می‌شود باغ‌داران بیش از گذشته متضرر شوند.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران یادآور شد: شاهد عرضه میوه‌های رنگارنگ خارجی با قیمت بسیار بالا هستیم با توجه به اینکه مردم ما توان خرید ندارد و به‌طور حتم برای عده‌ای خاص است قطعاً نیز منافع واردات برای عده محدودی دارد لحاظ می‌شود و آنها دارند استفاده می‌کنند.

شعبانی اضافه کرد: مردم نیز بسیاری از این میوه‌های خارجی را می‌بینند و با حسرت نگاه می‌کنند به‌دلیل اینکه توان خرید این میوه‌های پر رنگ و لعاب‌ را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه باید در بحث واردات محصولات باغی اهتمام جدی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: واقعا در زمانی‌که با انبوه تولید میوه از جمله پرتقال، کیوی، سیب، خیار و لیمو و سایر در داخل کشور روبه‌رو هستیم واقعاً جای تاسف است که دروازه ما به روی محصولات خارجی با قیمت گزاف باز باشد و امیدواریم در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران تصریح کرد: تنها واردات میوه‌های خارجی به تولیدکنندگان داخلی ضربه نمی‌زنند بلکه به این دلیل که محصولات خارجی گواهی بهداشتی ندارند موجب می‌شوند تا آفت‌های محصولات باغی و نباتی وارد کشور شود و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار دهند.

شعبانی در پایان گفت: توصیه ما به مردم این است که از این محصولات استفاده نکنند.

* میوه قاچاق در مازندران نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره با اشاره به اینکه خوشبختانه میوه قاچاق در مازندران نداریم و یا به‌ندرت مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این موضوع در بازار برخی استان‌ها مشاهده شده است که عمدتاً غیرمجاز وارد می‌شوند.

دلاور حیدرپور با اعلام اینکه مجوز واردات میوه به غیر از چند میوه در داخل کشور داده نمی‌شود، اضافه کرد: برای بقیه میوه‌ها مجوز واردات صادر نشده و غیرمجاز هستند.

وی با اشاره به اینکه واردات میوه غیرمجاز است، تصریح کرد: میوه به میزان کافی داریم و مشکلی در این راستا نداریم که تلاش فعالان اقتصادی و تاجران باید این باشد تا تمهیداتی در راستای صادرات اندیشیده شود.

 امیدواریم مسئولان با توجه به این مسائل بدانند این موضوع چه ضررهای جبران‌ناپذیری برای باغ‌داران به همراه دارد و مردم نیز بدون توجه به ظاهر خوش و آب رنگ میوه‌های خارجی از خرید آن پرهیز کنند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار