ادامه سریال نامه های سرگشاده برای نابودی کشاورزی
تابناک تهران- وقتی اولین بار میوه ای با طعم ترش و شیرین با پوستی سفت و پرز دار وارد بازارهای ایران شد، ابتدا مهمان سفره های اعیان بود اما به تدریج که «کیوی» در هر منزل و مغازه ای یافت شد، هیچ کس نمی داند که چگونه باغداران ایرانی در شمال کشور در عزای زمین های کشاورزی نابود شده شان برای کاشت این میوه که هرگز به مذاق ایرانی ها خوش نیامد و به مانند مدی آمد و رفت، نشستند.
کد خبر: ۱۸۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴ 20 February 2016
اما دردناک تر از اهمه این ماجراها داستان غم انگیز واردات قاچاق میوه از مصر و آمریکاست که تیشه به ریشه کشاورزی جهار فصل این سرزمین زد تا در عوض عده ای ازقبل نابودی تولید داخلی و به روز سیاه نشاندن کشاورزان نان به سفره ببرند.

داستان قاچاق انگور کالیفرنیایی و سیب لبنانی و پرتقال مصری ماجرای امروز و دیروز نیست. اسکله های غیر مجاز و شبکه مافیایی قاچاق میوه به داخل کشور نیز داستان تازه ای نیست.
ایران با تولید سالانه حدود 16 میلیون تن انواع و اقسام محصولات باغی که کمتر کشوری در دنیا از این موهبت الهی بهره‌مند است اکنون به یکی از وارد کنندگان عمده قاچاق میوه از سراسر جهان شناخته می شود.

محمد علی باغستانی میبدی، رییس سازمان حفظ نباتات از ارسال نامه توسط وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخورد با میوه‌های قاچاق خبر داد و گفت: در این نامه تاکید شده که نظارت در سطح خرده فروشی‌ها وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
اما محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمع‌آوری میوه‌های قاچاق را وظیفه وزارت جهاد می داند و می‌گوید بعد از انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، در اواخر سال 91 از جمله مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است .

وی همچنین می‌گوید: براساس گزارشی که در اختیار داریم، به صورت مرتب واردات میوه‌های قاچاق از غرب و جنوب شرقی کشور در قالب کوله‌بری صورت می‌گیرد و این میوه‌ها به صورت رسمی وارد نشده است.

اگرچه وزیر صنعت متولی مبارزه با قاچاق میوه را وزارت جهاد کشاورزی می‌داند اما حجتی وزیر جهاد کشاورزی واردات میوه قاچاق را ناشی از نابسامانی در مرزها عنوان می‌کند. در نهایت با پاس کاری و عدم مسئولیت پذیری متولیان این مساله همچنان انواع میوه های خارجی که به صورت خارج وارد کشور شده در هر کوی و برزنی به راحتی عرضه می شود.

این داستان ادامه دارد...

نامه نگاری برای مساله قاچاق میوه هم یک داستان طولانی ست که از دولت قبل آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد. این سریال نامه نگاری ها همچنان ادامه دارد و در این میان تیشه قاچاق میوه بر پیکر نحیف تولید داخلی فرود می آید.

در دولت قبل چهار نامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت ، معدن و تجارت یعنی از شهریور سال ۸۹ تا پایان دوران دولت دهم برای این که کدام وزارت خانه متولی مبازره با قاچاق میوه است آغاز شد که اين نامه ها براي ممنوعيت واردات ميوه ابهام وجود دارد تاكنون از اجراي آن خودداري كردند و روند ادامه یافت و اکنون نامه حجتی به نعمت زاده بار دیگر تاریخ را به شکل تراژیک تکرار کرد.

پرونده واردات میوه قضایی می‌شود

قرار بود در دوره قبل پرونده واردات غیرقانونی میوه قضایی شود اما دعواهای سیاسی آن را به محاق برد.هرچند راهي جز برخورد قانوني و قضايي با اين مساله وجود ندارد تا بار ديگر كشاورز ايراني غصه نابودي آرزو هايش را با بغض و با خوردن انگور كاليفرنيايي،سيب لبناني،پرتقال تامسون و نارنگي يافا و يا زيتون لبناني فرو ندهد اما دعواهای حیدری و نعمتی و نامه های سرگشاده و محرمانه و غیر محرمانه دولتی ها نه فقط در این دوره بلکه در دوره های قبل و بعد راه جولان قاچاق و البته اشباع بازار و ورشکستگی باغداران و کشاورزان است.


منبع: تابناک
برچسب ها: قاچاق ، میوه ، صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار