با وجود تامین ١٠٠درصدی میوه شب عید از محصولات داخلی صورت گرفت
متاسفانه با خبر شدیم که در هفته‌های اخیر میزان واردات میوه قاچاق به داخل کشور و البته به استان خراسان رضوی و کلان‌شهر مشهد افزایش یافته است و این در حالی است که هم میوه‌ها دست باغ‌داران داخلی در حال خراب شدن است و هم با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال امکان دارد این میوه‌های قاچاق، بازار میوه شب عید را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
کد خبر: ۱۸۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 16 February 2016
یکی از مصادیق مهم اقتصاد مقاومتی حمایت از کالای ایرانی است، در‌حالی‌که در برخی محصولات بسیاری بر این عقیده هستند که کالای خارجی کیفیت بیشتری از کالای ایرانی دارد اما این موضوع را هم مردم و هم کارشناسان و مسئولان می‌دانند که دست‌کم در محصولات باغی و میوه، کیفیت میوه‌های ایرانی بسیار بهتر از میوه‌های مشابه خارجی است.
متاسفانه با خبر شدیم که در هفته‌های اخیر میزان واردات میوه قاچاق به داخل کشور و البته به استان خراسان رضوی و کلان‌شهر مشهد افزایش یافته است و این در حالی است که هم میوه‌ها دست باغ‌داران داخلی در حال خراب شدن است و هم با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال امکان دارد این میوه‌های قاچاق، بازار میوه شب عید را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.در همین رابطه دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با اعلام افزایش قاچاق میوه گفت: متاسفانه در بازار میوه، با توجه به اینکه به اتحادیه میادین و تره‌بار و اتحادیه میوه‌فروشان اعلام کردیم و تذکرات لازم داده شده است اما هنوز قاچاق میوه ادامه دارد و در هفته اخیر هم افزایش یافته است.
محمدابراهیم افشاری افزود: بر همین اساس اقدامات ما در این رابطه تشدید شد و چندین محموله میوه قاچاق را که معمولا به وسیله اتوبوس از سمت جنوب(سیستان‌و‌بلوچستان) می‌آید، کشف و ضبط شد و طی دو هفته گذشته چندین تن میوه قاچاق کشف شده است.
وی افزود: متاسفانه در بین این میوه‌های قاچاق مرکبات، لیمو ترش و نارنگی و برخی دیگر از میوه‌ها که توان تولید آن در داخل به وفور است، نیز یافت می‌شود و همچنین طی چند هفته اخیر چند انبار نگهداری این میوه‌ها نیز کشف شده است.
افشاری افزود: متاسفانه علی‌رغم این اقدام و با توجه به اینکه قاچاق میوه حاشیه سود خوبی دارد، هنوز افراد سودجو اقدام به قاچاق میوه می‌کنند.
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با تاکید بر اینکه با توجه به حساسیت موضوع کارگروهی هم در این رابطه در استان تشکیل شده و موضوعات هر لحظه در حال رصد‌شدن هستند، عنوان کرد: مهم‌ترین حوزه کاری ما درباره عمده‌فروشان است و البته در سطح عرضه هم این میوه‌ها جمع‌آوری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار در دست جهاد کشاورزی بوده و ستاد تنظیم بازار تدابیر خوبی را برای شب عید دیده است، تصریح کرد: البته تمام تلاش ما نیز بر این است برای شب عید صدمه‌ای به ذخایر تنظیم بازار وارد نشود.
افشاری با تاکید بر تشدید مبارزه با روند قاچاق میوه به داخل استان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با فرماندهان نیروی هوایی از واژه خجالت‌آور برای این موضوع استفاده کردند، د‌رحالی‌که میوه‌های باغ‌داران روی دستشان مانده است میوه خارجی وارد شود و این یک مطلب تکان‌دهنده برای مسئولان است که باید به جد مورد پیگیری همه قرار گیرد.

تامین ١٠٠درصدی میوه شب عید در استان
همچنین سید حمیدرضا جوادی در نشست خبری تنظیم بازار میوه میوه شب عید با بیان اینکه همه‌ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال موضوع تامین میوه و کالاهای اساسی مورد توجه این سازمان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: از سال گذشته موضوع تنظیم بازار به جهاد کشاورزی واگذار شده و در این راستا جلسات تنظیم بازار شب عید از مهرماه در استان کار خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه در موضوع تنظیم میوه شب عید پرتقال و سیب که مورد نیاز غالب مردم است مد نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: همچنین محصولاتی اساسی نظیر گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و برنج از‌جمله کالاهایی است که تدابیر لازم برای تنطیم بازار این محصولات در ایام پایانی سال دیده شده است.
جوادی میزان سهمیه مصوب شده استان را در محصول پرتقال ٣هزار و ۵٠٠‌تن و سیب هزار و ۵٠٠‌تن عنوان کرد و افزود: تامین این مقدار میوه بر‌خلاف سال گذشته توسط بخش خصوصی و با نظارت دقیق جهاد کشاورزی صورت می‌پذیرد.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه کیفیت میوه‌های ذخیره شده برای عید سال‌٩۵ بسیاربالاست، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر سهمیه مصوب سیب استان به صورت ١٠٠درصد تامین و ذخیره‌سازی شده، حدود ۴٠درصد از پرتقال مورد نیاز نیز وارد استان شده است که مابقی آن تا ١٠‌اسفند به سردخانه‌های استان تحویل داده
خواهد شد.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره زمان آغاز عرضه محصولات تنظیم بازار شب عید گفت: به احتمال زیاد زمان عرضه محصولات تنظیم بازار بین ٢٠ تا ٢٢‌اسفند ماه خواهد بود اما زمان پایان طرح تنظیم بازار در جلسات بعدی ستاد تنظیم بازار کشور مصوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است، ادامه داد: درباره قیمت‌گذاری میوه‌ها کمیته کشف قیمت چند روز مانده به آغاز طرح کار خود را آغاز خواهد کرد و پس از قیمت‌گذاری بازار، قیمت میوه تنظیم بازار کمتر از بازار اعلام خواهد شد.

تفاوت فراوان قیمت تخم‌مرغ از تولید تا مصرف
وی در رابطه با وضعیت تخم‌مرغ در بازار نیز عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تفاوت فاحشی بین قیمت تخم‌مرغ در مرغداری تا زمان عرضه وجود دارد و براساس قیمت هفته جاری میانگین قیمت تخم‌مرغ در مرغداری ۴هزار و ٢۶۵‌تومان بوده است اما این قیمت برای مصرف‌کننده خراسانی بین ۵هزار و ٨٠٠ تا ۶هزار تومان است.
جوادی با اشاره به ذخیره‌سازی مناسب گوشت مرغ منجمد در سردخانه‌های استان تصریح کرد: همچنین گوشت قرمز نیز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است که در صورت نیاز این محصولات روانه بازار خواهد شد اما در حال حاضر قیمت مرغ در بازار متعادل است.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به طرح حمایتی دولت گفت: از ابتدای بهمن ماه طرح سبد حمایتی دولت برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آغاز شده است که در استان خراسان رضوی نزدیک ۶٠٠‌هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.
منبع: شهرآرا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار