گفتگویی عجیب، اما واقعی
یک مشتری در واکنش به صحبت میوه فروشی که می گفت" پرتغال کیلویی 8000 تومان که خوب است، بعد از سیزدهم فروردین گرانتر هم می شود، گفت: یعنی می شه ما پرتغال 10000 تومانی هم بخوریم؟
کد خبر: ۱۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲ 02 April 2015
به گزارش تابناک - البرز: طی روزهای اخیر و علیرغم وعده مسئولان و حتی برخوردهای قهری با فروشندگان، قیمت پرتغال هر روز افزایش می یابد.
به تازگی قیمت هر کیلو پرتغال در برخی از واحدهای صنفی به بیش از 8000 تومان رسیده است.
روز دوازدهم فروردین یک مشتری در واکنش به صحبت میوه فروشی که می گفت" پرتغال کیلویی 8000 تومان که خوب است، بعد از سیزدهم فروردین گرانتر هم می شود، گفت: یعنی می شه ما پرتغال 10000 تومانی هم بخوریم؟
بر اساس این گزارش، در تاریخ بیستم بهمن 93 و حدود یک ماه پیش از عید، حجتی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مکاتبات به عمل آمده با چند استاندار استان های مرزی در خصوص جلوگیری از قاچاق مرکبات به داخل کشور به صراحت گفت که واردات مرکبات خیانت به تولید است.
این اظهارات پس از جلوگیری از واردات مرکبات به کشور بیان شد و وزیر دولت حسن روحانی وعده داد که "هیچ کمبودی وجود ندارد، بلکه عده محدودی که منافع خاصی هم دارند طوری فضاسازی می کنند تا اکثریت تولید کنندگان و مصرف کنندگان ضرر کنند. در حال حاضر، هم در جنوب و هم شمال کشور پرتقال به اندازه کافی برای شب عید ذخیره شده است."
برای رد اظهارات حجتی زمان زیادی لازم نبود. فقط 2 هفته کافی بود تا قیمت مصوب پرتغال حدود 2500 تومان، رفته رفته به 5000 تومان افزایش یافته و ناگهان به بیش از 7 هزار تومان نیز برسد.
این ارقام در حالی توسط مصرف کننده پرداخت می شود که 3 هفته پیش از عید نوروز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون درجه یک شمال را 29 هزار ریال اعلام کرده بود.
نکته مهم این است که افزایش قیمت پرتغال به دست باغدار و کشاورز هم نمی رسد و بر اساس آمارهای غیر رسمی، از باغ تا مغازه قیمت پرتغال بیش از 5 هزار تومان افزایش می یابد.
این امر در حقیقت نشان دهنده سود سرشار دلالها و واسطه ها است. 
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در این امر موثر بوده و اتفاقا این وزارتخانه برای نخستین بار تامین میوه شب عید را بر عهده گرفته است.
در آخرین روزهای سال یکی از خبرگزاری ها گزارشی را منتشر و اعلام کرد: تامین میوه شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تعاونی روستایی سپرده شده است و رییس این سازمان از تامین پرتقال و سیب بدون هیچ مشکلی خبر می‌دهد؛ اما از ارائه آمار دقیق میزان ذخیره این میوه و همچنین قیمت سیب و پرتقال در شب عید طفره می‌رود.
گفتنی است که پس از ممانعت وزارت جهاد کشاورزی برخی برای واردات میوه فشار زیادی به دولت وارد کردند و البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود اصرار دولت برای جلوگیری از واردات میوه بخشی از میوه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا کنون در این مورد اقدامی نشده است.
بر اساس این گزارش، چند ماه پیش و قبل از شروع عملیات ذخیره سازی میوه نگرانی‌هایی در رابطه با تامین میوه شب عید به خصوص در رابطه با مرکبات وجود داشت که از دلایل عمده این نگرانی سرمازدگی باغات مرکبات شمال کشور است که باغداران میزان خسارت را بالا اعلام کرده بودند؛ اما در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی تولید را مناسب و جوابگوی نیاز داخل عنوان می‌کند.
همچنین پس از افزایش قیمت پرتقال سازمان تعاون روستایی اعلام کرد که ذخایر میوه تنها برای شب عید نیست و هر زمان که نیاز باشد میوه را وارد بازار می‌کند تا قیمت‌ها متعادل شود و به همین خاطر با اطمینان از ورود بخشی از این ذخایر به بازار خبر داده است.
البته در همان روزها نوذری مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران کشور با اشاره به کاهش تدابیر پرتغال و نارنگی در کشور اظهار داشت: واردات میوه همچنان ممنوع است و ما برای عید نیز میوه‌ای وارد نکرده‌ایم. 
وی در خصوص عرضه سیب و پرتغال در بورس کالا نیز تصریح کرد: قرار است تمام محصولات کشاورزی در رینگ محصولات کشاوری در این بورس به زودی عرضه خواهد شود و شاهد رونق و اثر آن در بخش قیمتها محصولات کشاورزی باشیم. 
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغداران در خصوص وضعیت قیمت سیب و پرتغال شب عید نیز اضافه کرد: با تعمیدات خوبی که وزارت جهاد و هم چنین بورس کالا برای ذخیره سازی میوه انجام داده‌اند و هم چنین بانک توسعه تعاون ما شاهد جهش قیمتها برای شب عید نخواهیم بود. 
نگهداری با بیان اینکه محصولات باغی در قیاس با محصولات زراعی آبی کمتری مصرف می‌کنند یادآور شد: در عین حال از 2 میلیون و 700 هکتار باغ در کشور ما حدود 5 درصد آن دیمی و 85 درصد ان آبی که با توجه به بودجه دولت برای آبیاری تحت فشار در سال جاری امیدواریم ما شاهد کاهش بیشتر مصرف آب در این بخش باشیم. 
در این رابطه خبرنگار تابناک با یکی از بزرگ ترین تولید کننده های میوه در استان های شمالی گفتگویی انجام داد و وی دلایل افزایش قیمت پرتغال را تشریح کرد.
این تولید کننده که امسال در استان های خراسان شمالی، رضوی، مازندران و برخی از استان های غربی تامین میوه شب عید را بر عهده داشت، در حالی که نخواست نامش فاش شود، گفت: امسال (سال زراعی) مجوز واردات پرتغال را تنها در یک مرحله صادر کردند و اجازه واردات ندادند.
وی افزود: این در حالی است که پرتغال تولید شمال کشور و همچنین جنوب جواب نیاز بازار را نمی دهد و باید پرتغال وارد می کردیم تا بازار تنظیم شده و جلوی سودجویی واسطه ها گرفته شود.
این باغدار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال افزایش قیمت پرتغال به بیش از 10 هزار تومان برای هر کیلو وجود دارد، گفت: یک نکته را باید توجه داشته باشیم و این است که به دلیل تحریم ها، موادی که برای ذخیره سازی میوه در سردخانه ها لازم است به ایران صادر نمی شود.
وی افزود: به همین دلیل پرتغال تولید شمال و جنوب کشور را نمی توان برای مدت زیادی در سردخانه ها نگهداری کرد و این در حالی است که پرتغال وارداتی به ویژه پرتغال معروف به مصری را تا 6 ماه در سردخانه ها نگهداری می کنیم.
وی اظهار داشت: بعد از تعطیلات عید دیگر پرتغال تولید شمال کیفیت لازم را ندارد و پرتغال تامسون جنوب نیز به اندازه نیاز بازار نیست.
این تولید کننده در پایان گفت: بنابراین وقتی تولید داخل وجود نداشته باشد و واردات هم نداشته باشیم، به احتمال فراوان قیمت پرتغال پس از عید به بیش از 10 هزار تومان افزایش می یابد.
بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم ایران که امسال را با پرتغال های چند هزار تومان سپری کردند، هنوز نمی دانند که آیا بعد تعطیلات عید باید این میوه بومی را به چه قیمتی خیرداری کنند.
شاید مجبور باشیم پرتغال را برای نخستین بار در طول تاریخ با قیمت کیلویی 10000 تومان خریداری کنید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار