با وجود تولید مازاد مرکبات در کشور مسئولان جهاد کشاورزی نه‌تنها زمینه صادرات این محصول را وارد نمی‌کنند بلکه حتی خبر واردات مرکبات نیز مشکلاتی را برای تولید کنندگان به‌وجود آورد.
کد خبر: ۱۷۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 31 January 2016
به گزارش تابناک مازندران،واردات کالا به‌منظور تأمین نیازمندی‌های کشور انجام می‌شود، بیشتر کشورهای واردکننده کالا در صورتی دست به واردات کالا می‌زنند که شرایط واردات کالا را نداشته یا اینکه در پس واردات برنامه‌ریزی برای تولید کالا را در برنامه کاری خویش قرار دهند و سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی مدون میزان واردات را کاهش دهند، از طرفی واردات کالا در سایر کشورها بیشتر برای کالاهای اساسی و مورد نیاز انجام می‌شود. 

در کشور ما این روند چند سالی است که از حالت عادی خارج است و واردکنندگان کالا نه‌تنها دلسوز کشور نیستند بلکه تنها منافع خویش را در پس واردات کالا جست‌وجو می‌کنند. 

واردات کالا در کشور بدون توجه به وضعیت تولید داخل انجام می‌شود و واردات کالا در برخی مواقع با استفاده از رانت‌های دولتی نیز انجام می‌شود.

یکی از بدعت‌های بد واردات کالا در کشور ورود کالا به کشور در زمان اوج تولید در کشور است که به‌عنوان نمونه واردات برنج و امسال نیز بحث واردات مرکبات به کشور نیز داغ شد. 

در سایر کشورها وقتی واردات کالا انجام می‌شود، تجار و بازرگانان تلاش دارند که به نسبت واردات کالا، حجم صادرات را افزایش دهند تا توازن واردات و صادرات محصول برهم نخورد. 

ولی این روند در کشور ما چندان اهمیت ندارد، وقتی مسئولان و متولیان دولتی توجیهی برای واردات کالا نمی‌توانند پیدا کنند بحث قاچاق کالا را مطرح می‌کنند و تلاش دارند که اقدام نسنجیده و بدون حساب کتاب خویش را به گردن قاچاقچیان کالا و خدمات بیاندازند و به‌راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. 

مازندران از جمله استان‌های کشور است که از دست واردات بی‌رویه کالا دچار خسارت زیاد می‌شود، در تابستان مردم استان مازندران شاهد ورود برنج خارجی هستند و این روزها بحث واردات مرکبات به کشور نیز هر از چند گاهی خبرساز می‌شود. 

در بحث واردات برنج هیچ حرف و حدیثی نیست که برنج مورد نیاز کشور زمانی که تولیدات داخلی پاسخ‌گوی نیاز داخلی نیست باید وارد شود ولی حداقل کالایی وارد شود که استاندارد لازم را داشته و درست در زمان اوج تولید این محصول وارد نشود. 

برخی مواقع کالایی که وارد کشور می‌شود بدون شناسنامه هست و حتی برخی مواقع به برند مرغوب کشور نیز حمله و آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می‌کنند.

از طرفی دیگر واردات نه‌تنها با هدف کمک به تامین نیاز داخل بلکه با هدف ضربه زدن به قیمت تولیدات داخل انجام می‌شود.

درباره تولید داخل نیز بحث فراوان است که از جمله هزینه بالای تولید در کشور است، برنج تولیدی مازندران از هزینه تمام‌شده بسیار بالایی برخودار است و به همین دلیل ممکن است این محصول به اذعان برخی از مصرف‌کنندگان گران باشد که گرانی محصول برنج در استان‌های مختلف هم به‌دلیل شرایط نامناسب توزیع بستگی دارد که مسبب گرانی کالاها دلالان هستند که دولت در این بخش باید توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

این روزها بحث واردات مرکبات نیز دغدغه نگران‌کننده‌ای برای کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول ایجاد کرد، با وجود اینکه بارها و بارها از استان مازندران و استان‌های تولیدکننده خبر رسید که امسال تولیدکنندگان به‌دلیل باردهی مناسب از تولید مازاد برخودار هستند ولی برخی از واردکنندگان نگران جیب خودشان و تولیدکنندگان کشورهای همسایه هستند و سعی دارند نسبت به واردات این کالا به کشور اقدام کنند. 

میزان تولید مرکبات مازندران به حدی است که حتی بحث صادرات این محصول نیز مطرح است، هرچند متولیان استانی در این زمینه نتوانستند اقدام اساسی انجام دهند ولی حداقل زمینه واردات کالای مشابهی که در کشور وجود دارد را کاهش دهند و حتی جلوی واردات محصول مشابه را بگیرند. 

خبر واردات مرکبات از پاکستان و ترکیه زمینه نگران تولیدکنندگان مرکبات را فراهم کرد ولی این‌بار هم توپ واردات حداقل از جانب مسئولان استانی به گردن قاچاقچیان کالا و خدمات افتاد. 

مگر می‌شود که بار کامیون مرکبات بدون ضابطه به کشور وارد شود و به‌راحتی به مردم اعلام شود که مرکبات به‌صورت قاچاقی وارد کشور شد. 

* جنگ جهاد کشاورزی و اتحادیه باغداران

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان تولید مرکبات امسال استان می‌توانیم علاوه بر تنظیم بازار داخلی صادرات را انجام دهیم. 

محمدرضا شعبانی بیان کرد: واردات برای محصولات میوه از جمله مرکبات جز وارد کردن خسارت به تولیدکنندگان داخلی معنایی ندارد. 

وی با اشاره به اینکه نارنگی پاکستانی و پرتقال ترکیه وارد بازار ایران شده و به‌راحتی نیز عرضه شده و کسی نیز با این موضوع برخورد نمی‌کند، اضافه کرد: بزرگ‌ترین حرفی که می‌زنند این‌ها قاچاق است که امکانش وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران افزود: هیچ عاقلی این حرف را نمی‌پذیرد که محصولات درختی را بتوان به‌صورت قاچاق وارد کشور کرد.

* پیدا کنید پرتقال فروش را 

شعبانی با بیان اینکه همچنین با توجه به وجود تعدد دستگاه‌ها در بحث نظارت، هر کدام مسئولیت را به‌عهده دیگری واگذار می‌کنند و هیچ کدام نمی‌پذیرند مقصر کدام دستگاه است، یادآور شد: باید در بازارهای خرده‌فروشی با عرضه میوه قاچاق برخورد شود که متأسفانه این برخورد انجام نمی‌شود. 

اما پاسخ مسئولان جهاد کشاورزی مازندران، بحث واردات میوه ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی به‌شدت با این موضوع مخالف است و اجازه این کار را نمی‌دهد. 

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه شایعاتی مبنی بر ورود پرتقال ترکیه به کشور داشتیم، گفت: ما به‌شدت کنترل می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از چنین شائبه‌ای پیشنهاد ما این بوده ترانزیت میوه از ترکیه رد شود و اجازه ترانزیت داده نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه به‌طور حتم اجازه واردات میوه نداده و نمی‌دهند، اظهار کرد: ممکن است میوه به‌صورت قاچاق و محدود وارد کشور شود که بحث قاچاق در تمامی کالاها وجود دارد که باید دقت بیشتری شود. 

حیدرپور با بیان اینکه مجوز رسمی برای واردات میوه طی چند سال اخیر صادر نشده‌است، افزود: برخی از تعاونی‌های مرزنشین به‌صورت محدود اقدام به این کارها کنند وزارت جهاد کشاورزی در این راستا مجوزی صادر نکرده و حتی اجازه ترانزیت از کشورهای همسایه به کشورهای دیگر را به‌دلیل عبور از خاک ایران، نمی‌دهند.
بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار