سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: تصور نکنیم امروز که دوران پساتحریم را می گذرانیم، قرار است با معجزه ای، مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود، زیرا بخشی از نابسامانی های اقتصادی در کشور عمدتاً درحوزه مدیریتی، برنامه ریزی و تصیم گیری و اجرایی است.
کد خبر: ۱۷۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 26 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از خبرگزاری خانه ملت، منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه 5 بهمن ماه) نطق میان دستور خود را قرائت کرد، که متن آن به شرح ذیل است:
 
سلام و درود بر ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه روح پرفتوح و ملکوتی حضرت امام (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی
 
با آرزوی سلامتی و عزت و طول عمر با برکت برای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ابتدا بهمن ماه، ماه پیروزی خون بر شمشیر، و پیروزی حق بر باطل را محضر ملت صبور و دلیر، تدین و لایتمدار ایران اسلامی به ویژه مردم شریف و خونگرم حوزه انتخابیه ام شهرستان های بندرعباس، قشم، حاجی آباد، خمیر و ابوموسی تبریک و تهنیت عرض می نمایم.
 
درود و سلام بر رهبر معظم انقلاب اسلامی و سپاس از مواضع، هدایت ها و حمایت های حکیمانه ایشان از مذاکرات هسته ای که نمجر به پیروزی منطق و تدبیر ایرانی، اسلامی در برابر زورگویی های قدرت های بزرگ جهانی شد.
 
تشکر و قدردانی می کنم از ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده به ویژه شخص آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه که در دفاع و تامین حقوق هسته ای کشور و مصالح و منافع ملی نهایت تلاش خود را نمودند که منجر به تصویب برجام گردید.
 
چند نکته در دوران پسا تحریم و بعد از برجام:
 
بپذیریم که در بسیاری از حوزه های اقتصادی دچار مشکل اساسی هستیم و از شعار و حاشا کردن و به گردن دیگران انداختن بپرهیزیزم. باید قبول کنیم که هر یک از ما در دولت، مجلس و سایر نهادهای کشور در پدید آوردن این شرایط نفشی داشته ایم. لذا باید بر این باور باشیم که اگر تعمیق بیشتری در رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم انداز برنامه های توسعه 5 ساله و قوانین جاری کشور می کردیم و اینها را سرلوحه کارها قرار می دادیم امروز با چنین شرایط نامطلوب اقتصادی روبرو نبودیم.
 
تصور نکنیم امروز که دوران پساتحریم را می گذرانیم و بحمدالله تحریم ها در حال کنار رفتن هستند، قرار است با معجزه ای مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود. بسیاری از مشکلات هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و همچنین بخشی از نابسامانی های اقتصادی در کشور عمدتاً درحوزه مدیریتی، برنامه ریزی و تصیم گیری و اجرایی است.
 
اولویت بندی مسائل اقتصادی بسیار حائز اهمیت  هستند. لذا موضوع بیکاری و رکود از مهمترین مشکلات می باشد که باید در اولویت قرار گیرند، زیرا که بیکاری تاثیر بسیار بدی در زندگی مردم گذاشته و موجب مشکلات اجتماعی و فرهنگی فراوانی در کشور شده است.
 
جوانان ما بیکارند، بسیاری از کارخانه ها با رکود و تعطیلی مواجهند. بسیاری از روستاها از آب شرب، راه، بهداشت و درمان و آموزش مناسب بی بهره اند. مشکلات اساسی مانند ترافیک، بافت فرسوده و آلودگی هوا امروزه موجب رنجش مردم ما در شهرهای کوچک و بزرگ شده است.
 
مسئله توازن و توزیع عادلانه ثروت عمومی کشور و بودجه از اولویت های کاری می باشد. نباید فاصله طبقاتی و شکاف بین مناطق برخوردار و غیربرخوردار بیش از پیش گردد. تمرکززدایی در این حوزه از مهمترین امور است. اختیار بیشتر به استان ها برای ایجاد انگیزه قوی تر به آنها جهت عمران و آبادانی مناطق می تواند کمک موثری برای کم کردن این فاصله باشد.
 
اقتصاد مقاومتی به عنوان اصل مهم و راه حل برون رفت از این شرایط مورد عنایت قرار گیرد. آنچه در این حوزه مهم است تدوین راهکارها و اجرایی و فعال نمودن ستاد نظارتی آن می باشد. اقتصاد مقاومتی که مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری می باشد باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و مسئله محوری حل مشکلات اقتصادی باشد.
 
موضوع بهره وی با تسهیل فضای کسب و کار، توجه به منابع و صادرات غیرنفتی، پرهیز از صادرات منابع خام از مهمترین مسائل در این حوزه هستند.
 
تلاش بسیار موثر و کارآمدی در حوزه حذف و مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی صورت پذیرد، زیرا فساد نقطه مقابل تلاش می باشد که متاسفانه امروز با مصادیق فراوانی از مفاسد اداری و اقتصادی در کشور مواجه هستیم.
 
با توجه به نکات فوق باید عرض کنم ما دولتمردان حق نداری اولا مسائل اجرایی و مدیریتی را با مسائل سیاسی گره بزنیم و ثانیاً از هر گونه چالش، تنش، دعوا و منازعات سیاسی بپرهیزیم. ملاک عمل همواره قانون باشد و بر قانون ولو مخالف نظرات پایبند باشیم و دقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات و نگرانی های ملت نماییم.
 
و اما برخی مسائل مربوط به حوزه انتخابیه ام:
 
از رئیس جمهور محترم درخواست دارم قانون تقسیمات کشوری را اجرا نماید. بسیاری از مناطق در استان هرمزگان مانند شمیل، سرچاهان، رضوان، فین، هاشم آباد منتظر ارتقا هستند.
 
نمی دانم ساکنان این مناطق چه گناهی مرتکب شده اند که باید سال ها منتظر اجرای قانون باشند که می تواند کمی وضعیت زندگی آنها را بهبود بخشد. چه توجیهی برای آن داریم؟
 
تعجب آور است که بسیاری از روستاهای بالای 5 تا 6 هزار نفر جمعیت که می توانند شهر باشند و یا بخش هایی که می بایست امروز تبدیل به شهرستان شوند باید با یک سلیقه روبرو شوند. خواهش دارم در این خصوص تصمیمی جدی بگیرید و بپذیرید مردم واقعا مشکل دارند. به آنها امید بدهید.
 
وضعیت بهداشت و درمان شهرستان های بندرعباس، قشم، حاجی آباد، خمیر و ابوموسی سرفراز و اکثر روستاها و جزایر چندان مطلوب نیستند. تمامی مناطق حوزه انتخابیه اینجانب از وضع بهداشت و درمان رضایت ندارند، نیاز به یک بررسی دقیق تر دارد. کمبود تجهیزات و پزشک، موجب نگرانی شده است. در بسیاری از روستاها مردم خود حاضر به ساخت مراکز درمانی هستند و منتظر مجوز تاسیس یک درمانگاه هستند. لذا استدعا دارم به روستاهای استان هرمزگان نگاهی ویژه نمایند.
 
جالب اینجاست که مردم می گویند:
 
هرمزگان دانشگاه های علوم پزشکی دارد، پزشک و کادر پزشکی تربیت می کند ولی همواره با کمبود پزشک روبروست. در هر صورت به این سوال مردم عزیز و خونگرم هرمزگان پاسخ دهید چرا که هنوز مردم هرمزگان برای درمان به استان های همجوار سفر می کنند.
 
زندگی مردم ساحل نشین با بحران و مشکل اساسی مواجه است. هیچ توجیهی برای زندگی ندارند. مردم ساحل نشین یا صیاد هستند یا تاجر که متاسفانه مسئله سوخت شناورها، مجوز صید، و صید بی رویه سدی در مقابل صیادی آنان است و نبود بازارچه های مرزی، مجوزهای تجارت، گمرک، اسکله و ده ها مانع دیگر سد محکمی برای تجارت قانونی مردم ساحل نشین قشم و هرمز و هنگام و لارک و بندرعباس و سایر مناطق ساحلی می باشد.
 
مردم نمی دانند این دریا چگونه برای آنان مزیت نسبی است. باور کنید حتی از شنا کردن در آن نیز محروم و بی بهره اند چرا که مکان مناسبی وجود ندارد.
 
آقای رئیس جمهور و وزرای محترم شما پاسخ دهید آیا از زندگی ساحل نشینی و جزیره نشینی باید شرجی و گرما را بهره برد؟ خیر، خواهش می کنم به فکر مردم جنوب باشید.
 
جنای آقای رئیس جمهور می خواهم در یک جمله بگویم هرمزگان فقط کیش نیست، هرمزگان یعنی کوشا، احمدی، تخت نوفین، خمیر، هرمزگان یعنی فارغان و هنگام و لارک و رویدر. هرمزگان یعنی سیاهو و رضوان و گره. هرمزگان یعنی شهاب و حسن لنگی و شمیل. هرمزگان یعنی جانین و آشکارا و باغات و هرمزگان یعنی سوزا و ریچاه و باسعید و صدها شهر و روستای کوچک و بزرگ.
 
بگذاریم مردم هرمزگان که افتخارشان حفاظت از امنیت جمهوری اسلامی است، معیشت شان نیز تامین گردد.
 
کشاورزان نیز به سختی امور را می گذرانند. خریدهای تضمینی خرما، ذرت و کنجد رضایت بخش نیست.
 
تسهیلات پرداختی به کشاورزان نیز مشکلی از آنان حل نکرده است. بلکه همواره بدهکارتر شده اند. لازم است چاره ای اندیشیده شود و آنان را بدهکارتر نکنیم. کشاورزانی که 10 میلیون تومان وام گرفته اند و حالا باید 100 میلیون بپردازند.
 
پوژه های نیمه تمام راه های روستایی، آبرسانی روستایی، موج کشش های روستای ساحلی بلاتکلیفند.
 
وضعیت مسکن مهر بندرعباس و بسیاری از شهرها به مشکل زیرساخت ها روبرو هستند، هر چند مشکلات بجامانده از گذشته است اما باید امید مردم را ناامید نکنیم و با همت مضاعف مشکلات مسکن آنان را برطرف نماییم.
 
جناب آقای رئیس جمهور نیاز به دستور ویژه دارند.
 
بازاریان بندرعباس که مردمی متدین، انقلابی و نجیب هستند نگران از تصمیم گیری هایی که زندگی آنان را با سختی مواجه نموده است.
 
آیا می دانید در یک کلام بازاریان باید جنس های چینی را از تهران به بندرعباس ببرند و اگر قرار باشد یکی از اقلام را از بندرعباس خارج کنند، با مشکل مواجهند.
 
خواهشمندم این مسئله را حل نمایید، زندگی مردم در بندرعباس، قشم و شهرهای ساحلی بازار است، اما امروز مبارزه با پدیده قاچاق بهانه ای شده برای برخورد غیراصولی با کسبه شریف. لازم است تدابیری اندیشیده شود تا این مزیت را از آنان نگیریم.
 
در پایان از زحمات و تلاش های همه کسانی که دلسوزانه برای پیشبرد اهداف بلند انقلاب، حل مشکلات مردم و ایجاد پیوند قوی ترین مردم و نظام اقدام می کنند تشکر کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار