کد خبر: ۱۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶ 26 March 2015
هوشنگ شیرمردی از اعضای دوره چهارم شورای شهر اهواز است. وی که تا کنون سعی نموده روزهای کم حاشیه ای را در شورای شهر سپری کند توانسته در موارد مختلفی در رای گیری های شورا، نظر مثبت اعضای شورا را جلب کند.

در زمان انتخاب روسا و اعضای کمیسیون های شورا، اعضای شورا به وی برای عضویت چند کمیسیون رای دادند اما وی اندکی بعد از چهار کمیسیون و نمایندگی شورا در دو سازمان انصراف داد تا اختلافات شورا در  زمینه کمیسیونها فروکش کند.

وی در دوره اول و دوم شورا وی رای بالایی کسب کرد بگونه ای که اختلاف وی در دوره اول با آخرین منتخب شورا کمتر از 500 رای بود.

گفتگوی ما با این عضو شورا که رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورا نیز هست می خوانیم:

- آقای شیرمردی، یکی از مشکلات مهم اهواز مباحث زیست محیطی و آلودگی هواست اما متاسفانه به نظر می رسد صنایع آلاینده و بویژه نفت در این زمینه حقوق مردم استان را ادا نمی کنند. در این باره چه نظری دارید؟

اهواز یک کلانشهر است و از جمله شهرهای بسیار مهم از نظر جمعیت، وسعت، از نظر درآمد، درآمدهای داخلی و بخصوص درآمد های ملی. درست است که وقتی ما در جمع بندی های اقتصادی قرار می گیریم مردم ما و خوزستان ما، به عنوان بزرگترین تولید کننده و بیشترین درآمدها محاسبه می شوند اما وقتی پای توزیع امکانات و اعتبارات می رسد نفت و آب و دیگر منابع موجود در استان همه ملی می شوند و ما و مردم و این سرزمین در محرومیت قرار می گیریم.

نفت ملی می شود و شرکت ملی نفت در خوزستان و یا در همین اهواز، سهمی چند برابر دارد، هم در اراضی و هم در بهره برداری و هم در آلودگی، اما کمترین سهم از مالیات و عوارض این همه آلودگی به خوزستان و به اهواز تعلق نمی گیرد. در تهران خرج می شود و شهرهای دیگر. و دریغ از اندک عوارضی اگر به شهرداری ها بدهند.

- فکر می کنید چرا؟

این یک روند غلط بود که خواسته و دانسته بدست عده ای صورت گرفت و مسئولین و نمایندگان نتوانستند از آن دفاع کنند. این دوره نمایندگان بسیار دارند زحمت می کشند تا بتوانند حداقل عوارض آلایندگی هایی که نفت در همین اهواز ما دارد را بگیرند و هنوز درگیر این مسئله هستند و فکر می کنم شهردار محترم هم از همان ابتدا در این زمینه تلاش کرده که امیدوارم بتواند این موضوع را به نتیجه ای برساند. ما هم ابن مسئله را در مصاحبه ها و دیدار با مسوولان مختلف عنوان کرده ایم.

باید یک عزم ملی در سطح استان شکل بگیرد. هم نمایندگان، هم مسوولان و هم خوزستانی هایی که در تهران به مسوولان کشوری دسترسی دارند. باید تلاش شود عوارض و مالیاتی که قانون وضع کرده به اهواز پرداخت شود.

- در این زمینه چه اقدامات دیگری می توان انجام داد؟

به نظرم باید آن بحث تخصیص دو در صد درآمدهای نفتی به خوزستان می بایست دوباره احیا ود و نمایندگان محترم استان آنرا پیگیری کنند. وقتی خوزستان بیشترین سهم را در تولید ناخالص ملی دارد خوب طبیعتا این انتظار برای مردم وجود دارد که مردم این استان هم از امکانات خدادادی موجود در استان شان بهره مند شوند نه اینکه فقط آلودگی ها و عوارض و مشکلات سهم این مردم بشود. شما نگاه کنید سابقه تاریخی پالایشگاه آبادان را. چاه های نفتی در شهرهای مختلف ، اولین چاه نفتی در مسجدسلیمان. ولی در عین حال بیشترین نرخ بیکاری را در همین شهرها داریم.

- بعنوان یک عضو شورا، وضعیت شورای شهر و جایگاه آن را چطور می بینید؟

شورا آنچنان که از نامش پیداست یک جریان تیمی و بر اساس رای اکثریت این تیم است. جریانی است که باید تمرین شود. خوب و بدها و سره و ناسره ها از هم تمییز شوند، فضای کاری و کارشناسی حاکم شود و در محیطی کاملا علمی، بر اساس آرای بیشتر مصوبه ای تصویب شود.

دهه های متمادی است شورا در جهان از عمرش می گذرد اما در ایران اسلامی بر می گردد به انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی مترقی نظام اسلامی ما. این تجربه برای ما بسار نوپاست. بسیاری از مدیران هنوز جریان شورایی را آنچنان که باید و شاید به چشم یک تعارض می نگرند. اما باید گفت شوراها، بازوهای کمکی مدیران و سازمان های خدماتی است که کمک می کنند تا مشکلات شهرها برطرف شوند.

در همان کشورهای متمدن و رو به رشد چه در اروپا و چه در بعضی کشورهای آسیایی شورا از حد و مرز یک شهرداری گذشته است، به کل جریان شهری نظارت دارد یعنی هرآنچه در شهر می گذرد. بر تمامی سازمان ها و شرکت های خدماتی مثل برق و آب و شهرداری ها و بسیاری دیگر قدرت در تغییرمدیران و نیز تصویت قوانین برای سهولت کار مردم نقش دارند.

پل ارتباطی و رابطه بلامنازع مدیران با مردم هستند لذا مشکلات مردم را لمس می کنند. این در واقع در راستای تحقق مردم سالاری دینی و واگذاری امور به دست مردم است.

باید تلاش شود هم دولت جایگاه واقعی شورا را باور کند و آن را نهادینه نماید هم شوراها سعی کنند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند. مردم هم می بایست حدود وظایف و اختیارات شورا را بدانند و سعی کنند تا حقوق قانونی خود را مطالبه کنند.

- فکر میکنید برای برون رفت از مشکلات شهری اهواز باید چه کرد؟

به نظر من علاوه بر همدلی و هم اندیشی همه مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس و شورا، مهمترین بحث، جذب سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه های شهری است. ما در شورا و شهرداری هرچقدر هم که تلاش کنیم نمی توانیم منابع مالی مناسبی برای حل مشکلات شهر تامین کنیم، مثل همین بحث قطار شهری که بخاطر پول دارد زمین گیر می شود( اگر مشکل فاینانس حل نشود). برای همین اهواز نیاز دارد که سرمایه گذاران بیایند و در اجرای پروژه های شهری مشارکت کنند.

مدیریت استان و شهر اهواز هم باید زمینه های تحقق این مهم را فراهم کنند. جذب سرمایه گذاران لوازمی دارد که باید محقق شود. خوشبختانه هم شورا هم شهردار در این زمینه دیدگاه بسیار مناسبی دارند و لان هم معاونت مشارکت های اقتصادی برنامه ریزی و تلاش خوبی را در این زمینه شروع کرده است.

بحث سرمایه گذاری و نیز مشارکت ها یکی از بحث های مهمی است که نتیجه اش در دراز مدت نمایان می شود.

اگر پول و سرمایه بیاید و در چرخه شهرداری و شهر قرار بگیرد همراه خود رونق و اشتغال و درآمد هم ایجاد می شود. ما باید حداکثر توان خودمان را برای جذب سرمایه گزاران صرف کنیم.

ما باید در اهواز وضعیت را آنچنان عرضه نماییم که سرمایه گذار به این سوی جذب شود. بسیاری از نمایندگان و مسئولین امر در این مورد بحث های فراوانی نموده اند و اینکه بستری فراهم شود برای این کار. اما متاسفانه هنوز این فرهنگ در دستگاه های ما جا نیفتاده است.

چنانکه سرمایه گذار بعضا احساس امنیت نمی کند بلکه احساس می کند مورد تهاجم قرار می گیرد. باید بدانیم سرمایه گذاری باید به صورتی باشد که برد - برد باشد برای صاحب سرمایه و شهر. در این صورت است که به راحتی می توانیم سرمایه جذب کنیم.

خوشبختانه هم نگاه مدیریت ارشد استان و آقای استاندار و هم سایر مسوولان اقتصادی و قضایی بویژه ریاست محترم دادگستری و... نگاه مثبت و قابل تحسینی به بحث سرمایه گذاری در استان دارند و می توان به رونق این بخش در خوزستان امیدوار بود.

- در حوزه فرهنگسازی چه نظری دارید مخصوصا که می دانید مشکلات بی شماری داریم از نظر محیط زیست، بعنوان مثال تولید زباله در شهر اهواز بسیار زیاد است.

با توجه به تغییراتی که در سازمان مدیریت پسماند ایجاد شده باید بگویم که با مدیریت جدید این سازمان و توانایی های بالقوه وی و نیز پشتیبانی شهردار و اعضای شورا می توانیم آینده روشنی را برای این سازمان در نظر بگیریم.

الان شهرداری از نظر امکانات سخت افزاری در بحث پسماندها مشکلی ندارد. رویکرد سازمان باید به کمک شما رسانه ها به سمت فرهنگسازی برای تولید کمتر زباله و تفکیک زباله از مبدا باشد مثل بقیه کلانشهرها. اول اینکه این باید آموزش شهروندی در این شهر رونق بگیرد و مدیر این سازمان کوشش نماید که آموزش شهروندی را سر و سامان دهد. از مهمترین کارهایی که در آموزش شهروندی می توان از آن نام برد همین تفکیک از مبدا می باشد که بسیار مهم و لازم است. در این راه دانش آموزان می توانند بهترین سفیران ما در خانواده ها باشند. در سایر حوزه ها هم باید به مقوله فرهنگ بویژه در حوزه مسایل شهروندی توجه شود و در این زمینه صدا و سیما و مطبوعات نقش مهمی دارد.

- رابطه شورا و مطبوعات را در این مدت چگونه دیدید؟

شورا یک نهاد مدنی و منتخب مردم است و معروف است که رسانه ها هم نمایندگان افکارعمومی هستند. بر همین اساس طبیعی است که این انتظار وجود دارد رابطه مناسب و تعاملی میان این دو مجموعه وجود داشته باشد. هم شورا می بایست نسبت به رسانه ها با سعه صدر برخورد کند و هم رسانه ها نگاهی حمایتی به شورا داشته باشند و البته ایرادات را هم بگویند. در این مدت کوتاه گذشته هم در کل فضای خوبی را شاهد بودیم هرچند برخی انتقادات متقابل میان این دو مجموعه وجود دارد اما به نظر من باید همین فضاها را تمرین کنیم و هریک سعی کنند ایرادات شان را رفع کنند.

در حقیقت هم شورا و هم مطبوعات از نمادهای دموکراسی هستند که باید در کنار هم مدافع حقوق شهروندی باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار