از ابتدای طرح در سال 1387تاکنون عملیات اجرايي احداث شبكه فرعي آبياري در سطح 104هزار هکتار، عمليات تجهيز و نوسازي اراضي (تسطيح)در بیش از 61هزار هكتار و زهکشی زیر زمینی در بیش از 97هزار کیلومتر از اراضی دشت های خوزستان و ایلام به اتمام رسیده است
کد خبر: ۱۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶ 26 March 2015

طرح احياي 550هزار هكتاري اراضي كشاورزي خوزستان و ايلام یکی از طرح های بزرگ و مهم در دست اجرا در 2استان به ویژه خوزستان به شمار می رود که بنا به گفته مسولان متولی با اجراي اين طرح حدود 9.5ميليون تن به ظرفیت توليد محصول كشاورزي اضافه خواهد شد و بر اساس پيش​بيني ها براي 400 هزار نفر شغل ايجاد می شود.

طرح 550 هزار هکتاری تنفسی برای اشتغال است

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم استفاده از پيمانكاران بومي در اجراي طرح 550هزار هكتاري مقام معظم رهبري اظهاركرد :‌حتی اگر تمام پيمانكاران استان در اجراي اين طرح مشغول به‌کار شوند باز هم حداقل 30 درصد ظرفيت خالي خواهيم داشت.

وی با بيان اين‌كه پيمانكاران استان در اولويت اجراي طرح‌ها قرار دارند، اظهاركرد:‌پيمانكاران بومي در اجراي هر طرحي بر پيمانكاران استان‌هاي ديگر تقدم دارند.

مقتدایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تولید و اشتغال در طرح 550هزار هکتاری در استان، گفت:این طرح تنفسی برای اشتغال می‌شود. اشتغالی دائمی در طرح 550 هزار هکتاری داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود:گفته می‌شود 300هزار شغل در این طرح ایجاد می‌شود اما اگر 100هزار شغل نیز در این طرح محقق شود نباید از آن غافل شد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: معاونت برنامه‌ریزی استانداری و سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید مساله ایجاد صنایع تبدیلی این طرح را پیگیری کنند و آن را مورد توجه قرار دهند.

مقتدایی ادامه‌داد:یکی از مباحث ما در زمینه اشتغال‌زایی در استان، تمرکز بر اجرای طرح احیای 550هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان است و انتظار داریم همه روی این طرح متمرکز شوند.همچنین انتظار داریم طرح 550هزار هکتاری در دستور کار همه دستگاه‌های متولی قرار گیرد و همه درگیر آن شوند.

به مديريت خروجي يا ذه‌آب طرح توجه شود

همچنين اميد حاجتي، معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان نیز اظهاركرد:با پيگيري‌هاي مستمري كه در روند اجراي طرح 550هكتاري مقام معظم رهبري مي‌شود اميدواريم نتايج مثبتي از اجراي اين طرح در خوزستان نصيب مردم شود.

وي افزود:‌يكي از مواردي كه مقرر شد تا در اجراي طرح به آن توجه شود، مديريت خروجي يا ذه‌آب طرح است كه در اين زمينه سازمان آب و برق استان بايد برنامه‌هاي خود را در زمينه مديريت ذه‌آب ارائه دهد تا از هم‌اکنون به فكر خروجي آن باشيم.

حاجتي خاطرنشان‌كرد:‌با توجه به اين‌كه اراضي استان از طريق اجراي اين طرح احيا مي‌شوند بايد اراضي ملي و بخش خصوصي تفكيك شود.بهره‌برداري از اراضي را باید مديريت كنيم. جهاد كشاورزي بايد به ساماندهي تشكل‌هاي بهره‌برداري براي بهره‌برداري از اين طرح اقدام كند.

طرح با همكاري مردم انجام مي​شود

يدالله شمايلي، مدیر عامل موسسه جهادنصر در سال93در نشست خبری خود اظهاركرد:پس ازاستقرار دولت يازدهم و توجه جدي رييس​جمهور به بخش كشاورزي وی در اولين سفر خود به استان، دستور اجرايي و عملياتي شدن اين طرح به وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ شد که در نهايت اين طرح با پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي و موافقت مقام معظم رهبري باتامين اعتبار 1.5ميليارد دلاري از محل منابع صندوق توسعه ملي شتاب بيشتري گرفت.

وی افزود: ايجاد فرصت استفاده و به​كارگيري از ظرفيت​هاي بالقوه كشاورزي استان​هاي خوزستان و ايلام، استفاده از آب​هاي قابل استحصال در پاياب سدهاي منطقه با توجه به امكان استفاده از 7سد و دشت​هاي وسيع و حاصلخيز منطقه، استفاده از ظرفيت سرمايه​گذاري انجام شده در بالادست شبكه​هاي فرعي، افزايش توليدات كشاورزي و سطحزيركشت محصولات آبي، ايجاد قطب كشاورزي در منطقه و توسعه اقتصادي و اجتماعي در راستاي توسعه پايدار، ايجاد اشتغال پايدار و افزايش درآمد شاغلين بخش كشاورزي از اهداف اقتصادي اين طرح است.

مديرعامل موسسه جهاد نصر ادامه​داد: همچنين از اهداف اجتماعي طرح نيز مي​توان به سازماندهي و جلوگيري از مهاجرت​هاي روستايي و كاهش حاشيه​نشيني در شهرها،تعامل و ارتباط با بهره​برداران به منظور كاهش تنش​ها و تعارضات، جلب مشاركت حداكثريمردم در اجراي پروژه​ها و نيازسنجي، امكان​سنجي، سازماندهي و توانمندسازي تشكل​هاي بهره​بردار به منظور حفظ، نگهداري و بهره​برداري از شبكه​ها اشاره كرد.

شمایلی بيان ​كرد:فعاليت جهاد نصر در اين طرح شامل ايجاد شبكه​هاي آبياري و زهكشي زيرزميني و تجهيز و نوسازي اراضي مي​شود كه در پروژه بايد ٥٥٠ هزار هكتار شبكه فرعي آبياري، ٤١٢ هزار هكتار زهكش زيرزميني و ٥١٦ هزار و ١٩٥ هكتار تجهيز و نوسازي ایجاد شود.

وی اظهاركرد: از سال ٩٢ در دولت تدبير و اميد بر لزوم اجرايي شدن و تسريع در اجراي اين طرح تاكيد شد.براي تسريع در اجراي چنين طرحي نياز به وجود سازماني بزرگ و با تجربه و داراي امكانات بود كه در نهايت موسسه جهاد نصر به عنوان مجري اين طرح انتخاب شد.

مديرعامل موسسه جهادنصر بابیاناين​كه بايد اجراي طرح ٥٥٠ هزار هكتاري در خوزستان و ايلام را قدر بدانيم،خاطرنشان​كرد:اين طرح، طرحي عظيم و بي​نظيري است كه قطعا با اجراي آن اشتغال زيادي را در اين مناطق شاهد خواهيم بود.بر اساس برآوردهاي صورت گرفته درسال ٩٢، با اجراي اين طرح هر سال ٢١٠٠ ميليارد تومان به درآمد كشاورزان استان اضافه خواهد شد.

شمايلي گفت:دولت در هر هكتار اين طرح ٢٥ تا ٣٠ ميليون تومان اعتبار تخصيص داده و اين كمك بزرگي است و در مجموع اين طرح به عنوان بزرگترين پروژه كشاورزي كشور مطرح و در حال اجرا است.

وي با بيان اين​كه وظيفه موسسه جهاد نصر در اين طرحاحداث زيرساخت​هاي كشاورزي است، خاطرنشان​كرد:هم​اكنون در حال انجام مذاكراتي هستيم كه مسايلي همچون آموزش و بازاريابي محصولات كشاورزي دنبال شود و اين مساله در پيگيري است.

طرح 550 هزار هکتاری فرصتی تاريخي و استثنايي براي خوزستان است

مديرعامل موسسه جهاد نصر درباره تخصيص آب جهت اجراي اين طرح نيز گفت:ما بايد استفاده ازروش​هاي آبياري نوين شامل كم فشار و تحت فشار و يا تغيير الگوي كشت را در دستور كار قرار دهيم.

وي درباره مناطقي كه تحت پوشش اين طرح قرار مي​گيرند، اظهاركرد:دز ایلام منطقه دهلران و در استان خوزستان ١٧ تا ١٨ شهرستان در اين طرح جاي دارندالبته برخي شهرهاي خوزستان شامل مسجدسليمان، ايذه، باغملك و لالي مشمول اين طرح نمي​شوند كه به دنبال اين هستيم تا اين شهرها و نقاط محروم استان را نيز تحت پوشش اين طرح قرار دهيم.

شمایلی ادامه​داد:در كل ما تكميل​كننده كار وزارت نيرو هستيم و كار ما يك كار تكميلي است.ما جاهايي كارمي​كنيم كه شبكه اصلي را وزارت نيرو ساخته و يا در حال ساخت دارد.

وی بيان​كرد:اين طرح يك فرصت تاريخي و استثنايي براي خوزستان است كه بايد مشخصات و اهداف آن توسط رسانه​ها به مردم منتقل شود تا مردم بدانند.

مديرعامل موسسه جهاد نصر افزود:اين طرح به لحاظ وسعت ٧برابر طرح نيشكر است.ما اين طرح را با همكاري مردم انجام مي​دهيم و با مردم و براي مردم اين طرح اجرا مي​شود كه اين مساله از نمونه​هاي بارز اقتصاد مقاومتي است.

دولت يازدهم به اجرای طرح 550 هزار هکتاری اهتمام دارد

در این باره آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز گفت:خوشبختانه بزرگترین وعده رییس‌جمهوری در سفر به خوزستان اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در 3 تا 4 سال آینده است و این امر اهتمام دولت یازدهم به اجرای این طرح را نشان می‌دهد.

وی از اختصاص یک میلیارد و 500میلیون دلار اعتبار از صندوق قرض الحسنه ملی به طرح 550هزار هکتاری خوزستان خبرداد و اظهارکرد:با اجرای این طرح 300 هزار شغل در استان ایجاد و 10 میلیون تن به محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود كه در اين‌صورت خوزستان متحول خواهد شد.

از ابتدای طرح در سال 1387تاکنون عملیات اجرايي احداث شبكه فرعي آبياري در سطح 104هزار هکتار، عمليات تجهيز و نوسازي اراضي (تسطيح)در بیش از 61هزار هكتار و زهکشی زیر زمینی در بیش از 97هزار کیلومتر از اراضی دشت های خوزستان و ایلام به اتمام رسیده است.

طرح احیاء دشتهای خوزستان و ایلام در سال 75در سفر مقام معظم رهبری به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال87آغاز ولی کمبود اعتبارات مانع از پیشرفت سریع آن شد.به هر ترتیب از سال گذشته با پیشنهاد دولت یازدهم و موافقت مقام معظم رهبری با اختصاص 5/1میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی عملیات اجرایی آن شدت چشمگیری یافت.در حال حاضر حدود7120نفر در 17شهرستان استان خوزستان و شهرستان دهلران استان ايلام مشغول به کار هستند که امیدواریم با اجرای کامل و دقیق این طرح شاهد تاثیرات مثبتی در زمینه اشتغال و رونق و توسعه تولید در بخش کشاورزی باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین جاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
تسطیح شما وقت بدرد خودتان میخورد
حسین جاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
تسطیح شما وقت بدرد خودتان میخورد مفت خورا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار