تابناک: عضو شوراي عالي فضاي مجازي گفت: درآمد ارزي ايران در سال گذشته ۱۸ ميليارد دلار بود اين درحالي است كه درآمد گوگل در سال گذشته ۶۴ ميليارد دلار بود چرا كه يك پورتال قوي در فضاي مجازي است.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 13 January 2016
حجت‌الاسلام سعيدرضا عاملي در حالي روز گذشته اين برآورد را اعلام كرد كه به‌رغم فراگير بودن استفاده از اينترنت در ايران، كشور ما در زمينه توليد فناوري‌هاي روز و فضاهايي كه بتوان از آن طريق كسب درآمد كرد كاستي‌هاي زيادي دارد.

اينترنت در ايران بيش از دو دهه سابق دارد، اما در دو سه سال اخير و با فراگير شدن استفاده از گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند، ضريب استفاده از اينترنت در كشور ما تا بيش از 70 درصد افزايش يافته است. فضاي مجازي از جمله سه كسب‌وكار پردرآمد اين روز‌هاست.

 در دنياي اطلاعات و ارتباطات كشور‌هاي مختلف با استفاده از اين فضا كسب درآمد مي‌كنند، اما در ايران همچنان زمينه‌هاي لازم براي رونق كسب‌وكار مجازي و بردن سود‌هاي بالا از اين طريق مهيا نشده است، چنانكه به گفته عضو شوراي عالي فضاي مجازي درآمد گوگل حدود چار برابر درآمد ارزي ايران در يك سال است.

روز گذشته عاملي در نشست دانش‌آموز و ضرورت ارتقاي سواد اينترنتي با نگاه به رسانه‌هاي آموزشي كه در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برگزار شد با بيان اين مطلب، اظهار داشت: فضاي مجازي به نوعي فضاي واقعي است. بخشي از ارتباطات در اين فضا شكل مي‌گيرد از جمله خريد، پرداخت پول و مسائل مختلف شهري. به گزارش تسنيم، وی افزود: استفاده مناسب از ظرفيت فضاي مجازي براي زندگي سالم داراي اهميت است. اين محيط در كنار ظرفيت‌ها، تهديداتي هم دارد. دولت كره در سال 2010 اعلام كرد تا سال 2013 شهروندان اين كشور براي ارائه خدمات نياز به مراجعه به دفاتر دولتي ندارند و تمام خدمات از طريق فضاي مجازي ارائه خواهد شد.

اين در حالي است كه در ايران دائم در مشغله‌هاي كاذب فضاي مجازي غرق هستيم كه اجازه زندگي عادي را به شهروندان نمي‌دهد. عضو شوراي عالي فضاي مجازي گفت: فضاي مجازي مانند دنياي واقعي داراي عناصر مثبت و منفي است. هر پديده‌اي كه در محيط مجازي مي‌آيد، ارزش افزوده آن بالاست.

در اين فضا بين هدايت و سعادت يك كليك فاصله است يعني اگر از اين محيط استفاده بهينه نكنيم دچار آسيب خواهيم شد و در چنين شرايطي شناخت صحيح از فضاي مجازي بسيار اهميت دارد. استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: آموزش و پرورش حدود 14 ميليون مخاطب دارد كه مي‌تواند الزامات آموزش مجازي را براي آنها فراهم كند. انسان يك موجود اجتماعي است و نمي‌توانيم به او بگوييم كه با سايران ارتباط نداشته باشد اما مي‌توانيم براي او زمينه‌هاي شناخت دقيق را فراهم كنيم.

عاملي بيان كرد: امروز روزانه 12 ميليارد ايميل تبادل مي‌شود و بي‌وفايي اينترنتي ايجاد شده است به گونه‌اي كه همه خانواده سرگرم موبايل شده‌اند و ارتباط اعضاي خانواده با يكديگر كمرنگ است. او با اشاره به حضور بدون فاصله در فضاي مجازي گفت: در اين محيط همه همسايه شدن جهاني اتفاق افتاده و فضاي مجازي همه افراد را در كنار هم قرار داده است. غلبه فرهنگي به لحاظ محتوا و خدمات ارائه شده نيز با دنياي غرب است و جهان اسلام از اين محيط عقب است. عضو شوراي عالي فضاي مجازي افزود: اگر در مواجهه با فضاي مجازي فعالانه عمل نكنيم، محيط بر ما غلبه خواهد كرد، هم‌اكنون شبكه‌هاي اجتماعي بازتوليد فرهنگ دبيرستان‌هاي آمريكاست. پسر جوان نامحرم با دختر جوان نامحرم دوست مي‌شود و هر فردي كه تعداد فرندهايش بيشتر باشد به خود افتخار مي‌كند و آن را نوعي امتياز مي‌داند.

عاملي تصريح كرد: فضاي مجازي داراي امتيازات مثبتي است. به‌عنوان مثال آموزش و پرورش مي‌تواند تلبت را جايگزين كتاب‌هاي درسي كند؛ ماهانه 12 ميليارد DVD در اينترنت تبادل اطلاعات مي‌شود و اگر نهادهاي فرهنگي ما داراي پورتال‌هاي قوي باشند و خدمات حرفه‌اي ارائه كنند، مي‌توانيم در فضاي مجازي تاثيرگذار باشيم.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: درآمد ارزي ايران سالانه حدود 18 ميليارد دلار بود. اين در حالي است كه درآمد گوگل در سال گذشته 64 ميليارد دلار بود، چرا كه يك پورتال قوي در فضاي مجازي است به همين دليل در اين فضا صرفا نبايد به دنبال فيلترينگ و محدوديت باشيم بلكه تاكيد و توجه اصلي ما بايد بر توليد محتوا و قدرت استفاده از اين محيط باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار