دکتر فرهنگ علی­اری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی به شرح وظایف مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه در استان پرداخت.
کد خبر: ۱۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 06 January 2016

مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

بطور خلاصه خودتان را برایمان معرفی کنید ؟

قبل از معرفی لازم می­دانم اقدام شنیع و زشت رژیم ال سعود در اعدام روحانی مبارز شیعه عربستانی شیخ نمر را به تمام شیعیان تسلیت عرض کنم. بدون شک چنین اقداماتی نابخردانه­ای به ایجاد شکاف و تفرقه میان مسلمانان دامن می­زند.

اینجانب فرهنگ علی­یاری متولد شهرستان ارومیه هستم که از سال 1390 در دانشگاه صنعتی ارومیه به عنوان عضو هیأت علمی و از سال 1392 همزمان با تأسیس مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه مشغول به خدمت شدم.

تحصیلات دانشگاهی شما در چه مقاطعی و کدام دانشگاهها بوده است؟

مقطع کارشناسی را در رشته زمین­شناسی دانشگاه ارومیه و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته زمین­شناسی اقتصادی در دانشگاه تربیت مدرس تهران به پایان رساندم.

از سابقه کاری خودتان برایمان بگویید؟

تدریس در دانشگاه را از سال ۱۳۸8 همزمان در دوران دانشجویی در اواخر مقطع دکتری شروع نمودم و از سال 1390 به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی ارومیه مشغول بکار شدم. در این مدت به دلیل علاقه به کارهای پژوهشی تاکنون بیش از ۱۲ مقاله ISI و علمی- پژوهشی چاپ شده و یا پذیرش شده دارم. در حال حاضر مراحل پایانی تألیف کتابی در زمینه زمین­شناسی و اکتشاف کانسارهای طلا و یک کتاب ترجمه آزاد در زمینه زمین­شناسی و اکتشاف کانسارهای مس را انجام می­دهم. از سال 1392 به عنوان سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه منصوب شدم. همچنین، به عنوان عضو هیئت مدیره علی­البدل سازمان نظام مهندسی معدن و کمیته بررسی طرحهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مشغول بکار هستم.

در مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه چه رشته­های دایر است؟

بطور کلی با توجه سیاست­های جدید دانشگاه جامع علمی-کاربردی در دولت تدبیر و امید مبنای اختصاص رشته­ها به مراکز بر اساس اهداف سازمانی هر مرکز می­باشد. لذا با توجه به رسالت دانشگاه صنعتی ارومیه به عنوان یک دانشگاه پیشرو در جهت توسعه رشته­های فنی و مهندسی در راستای تغییر از قطب کشاورزی به قطب صنعتی در سطح استان، در مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه نیز رشته­های برق، مکانیک، عمران، معدن و صنایع در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دایر هستند.

در مقطع کاردانی، تعداد 8 رشته شامل رشته­های كاردانی فنی برق-برق صنعتی، كاردانی فنی عمران–راهسازی، كاردانی فنی عمران - حمل و نقل شهری، كاردانی فنی مكانیك-تاسیسات مكانیكی ساختمان، كاردانی فنی معدن‌ - فراوری سنگ‌های ساختمانی، كاردانی فنی آسانسور و پله‌برقی، كاردانی فنی بازرسی جوش، كاردانی فنی صنایع غذایی - نوشیدنی‌ها، و در مقطع کارشناسی نیز تعداد 2 رشته مهندسی فناوری شبکه‌های توزیع برق و مهندسی فناوری عمران - ساختمان‌سازی فعال هستند.

نظرتان در رابطه با جایگاه و سطح علمی دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی، خصوصاً این مرکز با دانشجویان سایر دانشگاهها چیست؟

در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، دانشجویان بیشتر رشته­های کاربردی و مهارتی را تحصیل می­کنند به عبارتی ماهیت رشته­ها، تقاضامحور است که این عملاً از دلایلی می­تواند باشد که باعث افزایش توان علمی و مهارتی دانشجویان دانشگاه نسبت به سایر دانشگاههاکه استاد محور می­باشند، گردد. در حال حاضر تمام تلاش مجموعه همکاران این است که از اساتید مجرب با توان علمی و تجربی بالا استفاده نماییم و در مجموعه علاقه دانشجویان را به تحصیل مطلوب می­توان ارزیابی نمود.

سیاست­ها و اهداف مرکز دانشگاهی را بطور خلاصه اعلام نمایید؟

این مرکز با هدف تربیت نیروهای کارآمد، خلاق، توانمند و کارآفرین مورد نیاز صنعت استان و کشور، همچنین توسعه کمی و کیفی راستاس ایجاد مرکزی نمونه در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، مهم­ترین اهداف و سیاست­های خود را به شرح زیر دنبال می­نماید:

- جذب و بکارگیری استاتید مجرب، توانمند و خبره در جهت ارتقاء کیفیت آموزش

- بهبود مستمر در جهت توسعه زیرساخت­ها، امکانات، منابع و فضای آموزشی مطابق با استانداردهای آموزشی

- افزایش کیفیت سطح خدمات رفاهی و کمک آموزشی دانشجویان

- ارتقای شایستگی و آموزش پرسنل مرکز

- توجه و اهتمام ویژه به بحث کارآفرینی از طریق پرورش و توسعه ایده­های خلاق و برتر

- احترام متقابل بین دانشجویان، استاتید و کارکنان مرکز

- همکارب مؤثر و مستمر با مراکز صنعتی و تولیدی فعال در سطح استان در جهت اجرای بهتر آموزش­های مهارتی

- ایجادتعامل و ارتباط سازنده و مستمر بین دانشگاه و صاحبان مشاغل و تبادل دانش و تجربیات فی­مابین

- بکارگیری و استفاده از استادکاران خبره (دارای تجربه عملی بالا) در کنار اساتید دارای تحصیلات آکادمیک مطابق با نظام مهارت و فناوری

- ایجاد رشته­های جدید مرتبط با صنعت و مدیریت صنعتی و مشاغل مرتبط

- بسترسازی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته­های صنعتی، مهارتی و کاربردی در سطح استان

- برگزاری سمینارها و کنفرانس­های استانی، منطقه­ای و ملی متناسب با ظرفیت­ها و توانمندیهای دانشگاه جامع علمی-کاربردی

جایگاه دانشگاه جامع علمی-کاربردی در استان؟

به دلیل اینکه دانشگاه جامع علمی-کاربردی با طیف وسیعی از دانشجویان شاغل در حوزه­های مختلف صنعت، معدن و بازرگانی سر و کار دارد در شرایط فعلی از جایگاه مطلوبی برخوردار است که در سالهای آینده بازخورد مثبت فرهنگی این دانشگاه بیشتر در شهر نمایان خواهد شد

سخن آخر در پایان؟

دستیابی به اهداف تعیین شده توسط یک مدیر به تنهایی محقق نخواهد شد مگر با عزم مجموعه لذا دست تمام افرادی که می­توانند به نوعی در توسعه کمی و کیفی این دانشگاه مؤثر باشند را می­فشارم. از ریاست عالیه دانشگاه صنعتی ارومیه جناب آقای دکتر عبدالهی شریف کمال تشکر را دارم و امیدوارم همچون گذشته این مرکز را مورد توجه قرار دهند.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار

مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار