کد خبر: ۱۵۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴ 30 December 2015
با توجه به افزایش جمعیت و توسعه ی شهرها و در پی آن تبدیل فضاهای پیاده رو به خیابان های پرتردد،شلوغ،پرسروصدا،بی نظم و نا امن و اثرات منفی آن بر روحیه ی شهروندان باید همچون سایر کشورهای پیشرفته به نقش و اهمیت مسیرهای پیاده بیشتر پرداخته شود.افزایش معابر پیاده ما را در جهت رسیدن به شهرهای سالم،پاک و انسان محور کمک خواهد نمود.

پیاده روی اصلی ترین روش جابه جایی افراد در داخل شهرهاست و نه تنها اصلی ترین بلکه بهترین شیوه برای رفت و آمد در فضاهای شهری به شمار میرود.

استفاده ی شهروندان از مسیرهای پیاده روسبب میشود منابع انرژی تجدیدناپذیر کمتر مصرف شوند و به دنبال آن از آلودگی های زیست محیطی نیز کاسته شود.پیاده روی علاوه بر شادی و سلامتی که به شهروندان تزریق میکند به فضاهای شهری تحرک و پویایی خاصی میبخشد و سبب رونق بیشتر بازارها می شود.

بر اساس متدهای جهانی در طراحی و ساخت پیاده روها می بایست معیارهای مشخصی مد نظر سازندگان قرار بگیرد؛پیوسته بودن مسیرهای پیاده رواهمیت ویژه ای دارد و اگر مسیر پیاده رو پیوسته نباشدعابران در مسیر حرکتشان ناچار به استفاده از سطح سواره _رو می شوند که این مسئله ارزش کاربری مسیر پیاده را از بین خواهد برد.

علاوه بر پیوستگی زیبایی مسیرهای پیاده رو باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا این امر سبب ترغیب شهروندان به استفاده از فضاهای پیاده روی می شود و می تواند در کاهش حجم ترافیک نیز موثر باشد.

از دیگر ویژگی هایی که در زمان طراحی باید به آن دقت شود در نظر گرفتن امنیت است؛مسیرهای پیاده رو باید دارای سیستم روشنایی با کیفیت باشند تا عابران پیاده شب ها هم با خیالی آسوده تردد کنند در ضمن بهتر است مسیرهای پیاده روی از محل های خیلی خلوت عبور نکنند و پوشش های گیاهی اطراف فضا به گونه ای باشند که مسیرهای پیاده روی از قسمت سواره رو قابل مشاهده باشند.

ایمنی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تمایل مردم به استفاده از مسیرهای پیاده روی است.عرض پیاده روها باید کافی و سطح پیاده _رو از سواره رو به خوبی قابل تفکیک باشد و همچنین کف پیاده رو باید از کیفیت مطلوب برای رفت و آمد راحت شهروندان برخوردار باشد؛این مسیرها باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که همه ی اقشار جامعه از جمله معلولین،نابینایان،کودکان و سالخوردگان بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و امکان تردد موتورسیکلت ها و دوچرخه ها به هیچ عنوان مهیا نباشد.

حال با در نظر گرفتن موارد فوق این سوال به ذهن می آید که چند درصد از پیاده روهای شهراهواز با معیارهای جهانی همخوانی دارند؟!

حتما برای شما هم پیش آمده است که به قصد جابه جایی یا پیاده روی برای انجام کاری از منزل خارج شوید و به جای استفاده از حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی بخواهید از مسیرهای پیاده رو به مقصد برسید!اغلب پیاده روها در سطح کلانشهر اهواز نه تنها پیوستگی لازم را ندارند بلکه بسیار از هم گسسته،ناهموار و غیر هم سطح هستند همچنین کف پیاده روها از با مصالح باکیفیت ساخته نشده اند که امکان حرکت راحت را از شهروندان می گیرند؛عرض کم و هم سطح نبودن پیاده روها و عدم استفاده از سیستم _های روشنایی مناسب و پوشش های گیاهی درهم تنیده ی کنار پیاده روها سبب میشود شهروندان به ناچار به فضاهای سواره رو وارد شوند که این مسئله می تواند باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری شود.

ضرورت دارد که در طراحی های شهری اولویت با عابران پیاده باشد یعنی بخش عمده ای از فضای خیابانها به خصوص خیابان _های فرعی و کوچه ها را به پیاده رو های استاندارد اختصاص دهند.در این زمینه پیشنهاد میشود که شهرداری هر منطقه از کلانشهر اهواز به منظور تشویق مردم به پیاده روی و استفاده ی کمتر از خودروهای شخصی و همچنین برای راحتی و آسایش عابران پیاده خیابان های اصلی هر منطقه را مورد مطالعه قرار دهد و با برنامه ی زمان بندی شده اقدام به استاندارد سازی پیاده روها نماید.پس از خیابان های  اصلی  نوبت به اصلاح خیابانهای فرعی و کوچه ها می رسد همچنین از مدیران شهری اهواز انتظار میرود که با آینده نگری در این مسئله به رعایت حقوق شهروندان اقدام نماید و با ارائه ی دستورالعمل های دقیق و همسان در ساخت پیاده روها،سازندگان ساختمان های جدید را به رعایت کامل این ضوابط مکلف کنند تا در آینده کمتر شاهد شرایط نابه سامان فعلی در پیاده روهای شهر اهواز باشیم.

بی شک در صورت افزایش پیاده روهای استاندارد در سطح شهر اهواز می توانیم شاهد استفاده ی هرچه بیشتر مردم از این فضاها باشیم این مهم علاوه بر آنکه موجب تحرک و نشاط بیشتر در مردم می شود حس تعلق خاطر را در شهروندان افزایش داده و بر همبستگی اجتماعی خواهد افزود.


منبع: تابناک
برچسب ها: نگار نخلی ، پیاده رو
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Reza hajizade
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
B nazare man piyaderoha yeki az moshkelat adideye shahro mardome,omidvaram k vaghean b fkr r ahe chareii bashan
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار