نماینده استان تهران در شورای عالی استانها با بیان اینکه بایستی برای ارتقای شوراها از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود، گفت: متاسفانه استفاده از لابی‌ها، قول‌وقرارها و وعده وعیدها موجب حذف افراد شایسته در شوراها شده است.
کد خبر: ۱۲۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 12 November 2015
سید غلامرضا حسینی در جریان بیست و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که صبح امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با طرح این پرسش که جامه شورایی از ظرفیت و اختیارات موجود چقدر استفاده کرده و آیا قابلیت پذیرش اختیارات بیشتر و مدیریت جامع شهری را دارد؟ اظهارداشت: نگاه منصفانه به واقعیت‌ها و عملکرد شورا جوابی مبتنی بر رضایت کامل را ندارد که این خود معلول دلایل و عوامل مختلفی است.
 
وی تصریح کرد: قوانین ناقض و پر از ابهام و ناکافی که ناشی از برداشت سلیقه‌ای دولت از اصول قانونی است و گذر از کارشکنی، عده‌ای که نهاد شورا بر نمی‌تابند و در صدد تضعیف آن هستند واقعیت‌های تلخی وجود دارد که مسیر حرکت این نهاد نوپا را به انحراف کشیده و در صورت استمرار وضعیت وخیم‌تری را قابل تصور می‌نماید.
 
حسینی خاطرنشان کرد: مهمترین ضعفی که می‌توان متوجه ارکان شورا بخصوص شورای عالی دانست، غفلت در حفظ جایگاه این نهاد و عدم اهتمام جدی در حفظ، هدایت و راهوری نگرش و دیدگاه شوراییان از حیث انطباق با روح اسلامی، قانونی و عدم تثبیت و گسترش فرهنگ از خود گذشتگی برای مردم است.
 
نماینده استان تهران در شورای عالی استانها گفت: حاصل این غفلت کمرنگ شدن روحیه شورایی، بوجود آمدن تشدد آراء، شکاف عمیق و اختلاف عدیده فی‌مابین اعضا و عدم اتخاذ رویکرد مناسب برای خدمت بی‌منت به مردم و نهایتاً کم شدن معقولیت و مشروعیت این نهاد است.
 
حسینی اضافه کرد: دور شدن از رسالت ذاتی شورا منجر به اعمال سلایق شخصی، رقابت کاذب و حذف دیگران به هر قیمتی شده است اوج ایین رویکرد را در انتخابات سالانه هیأت رئیسه می‌توان دید.
 
وی استفاده از لابی‌ها، قول و قرارها و وعده وعیدها را موجب حذف افراد شایسته در شورا دانست و گفت: این بداخلاقی‌های شورایی و پیامدهای آن اذهان عمومی و مسئولین و مجلسیان را در مورد کارایی شوراها خدشه‌دار نموده و ضربه مضحکی به بدنه شورا وارد می‌نماید.
 
حسینی گفت: قطعاً ارائه لوایح و طرح‌های متعدد ددر تضعیف شورا از سوی مجلس و دولت و بدگویی از شوراها دلایل مختلفی دارد و یکی از علت‌های آن رفتار ناثواب برخی از همکاران شورایی خودمان در سطوح مختلف است.
 
نماینده استان تهران در شورای عالی استانها در ادامه به یکی دیگر از عوامل ناکارآمدی نهاد شوراها اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی و شفافیت در حدود اختیارات و وظایف شورا در اذهان عمومی و حتی مسئولین، یکی دیگر از علت ناکارآمدی شوراها محسوب می‌شود و بایستی برای معرفی این نهاد نوپا، دولتمردان، صدا و سیما و رسانه‌ها تلاش گسترده‌ای را نشان بدهند که متاسفانه این امر در یکسال گذشته محقق نشده است و هیچ گام مثبتی برداشته نشده است.
 
حسینی در ادامه بیست و یکمین اجلاس شورای عالی استانها به سایر عوامل تاثیرگذار در ناکارآمدی شوراها اشاره کرد و گفت: کم‌توجهی و عدم حمایت سخت افزاری و نرم‌افزاری از شوراهای پایه، عدم مشارکت اعزای کمیسیون‌ها در تصمیم‌سازی هیات رئیسه و بی‌توجهی به ارتقای سطح کیفی کمیسیون‌ها از دیگر عوامل ناکارآمدی شوراها محسوب می‌شود.
 
نماینده استان تهران در شورای عالی استانها ادامه داد: اگر شورای عالی استانها می‌خواهد نقطه قابل اتّکا و اعتنا برای جمعییت 117 هزار نفری جامعه شورایی باشد بایستی راهکارها و تصمیماتی را اتخاذ کند که اولاً موجب تغییر رفتار و تصحیح نگرش شورا نسبت به انجام رسالت قانونی خود شود و در مرحله بعدی هم اقداماتی را در تصحیح دیدگاه‌ها، شناخت مردم و مسئولین نسبت به ماهیت و اختیارات شورا مبذول کند.
 
وی در پایان با ارائه چند پیشنهاد برای ارتقای جایگاه شورای عالی استانها تصریح کرد: استفاده از کارشناسان، مشاوران و حقوق‌دانان برجسته، حفظ شأن و منزلت شورایی بویژه اقتدار شورای عالی استانها و هم‌افزایی جامع از رویکرد خود محوری، استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما و اصحاب رسانه جهت معرفی بیشتر و بهتر شوراها، توجه بیشتر به مباحث آموزش مجازی از طریق گسترش اتوماسیون اداری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند باعث ارتقای سطح شوراها باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار