تمرکززدایی راهبردی برای توسعه است؛
بهترین گفتمان موجود که می شود با آن همه نیروهای فعال سیاسی را صرف نظر از مطالبات حزبی و قومی و صنفی ٬ در دوران پساتحریم دور هم گرد آورد٬ براستی همین گفتمان زادبوم گرایی است
کد خبر: ۱۲۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 11 November 2015
 *عبدالرحمن نیک سرشت- زاد بوم گرايی یک ضرورت منطقی ٬ برای بروز استعدادهای مادی و  معنوی و تقويت کننده روحیه ی ملی و ميهنی و یک راهکار و راهبرد مهم در تجمیع  مطالبات محلی و ارتقاء سطح  همگرايی همه ی استان های کشور است.

زادبوم گرایی منجر به ایجاب نیروی حائل و میانجی می نماید و در جهت آشتی پذیر کردن کنش های اجتماعی ٬ که در تجربه سیاسی کشور کارنامه ی موفقی نداشته٬ بدون تردید قادر خواهد بود به چابک سازی عمل سیاسی نیل بر ایجاد و احداث یک سامانه ی پر فشار برای چانه زنی های معمول که از پایین به بالا شکل می گیرند ٬ همت گمارد.

 اغلب کارشناسان با توجه به اين که زادبوم خوزستان را از جمله استان برخوردار معرفی می نمایند و نیز از نظر قومی آن را استانی چند وجهی و دارای ساختاری متنوع ارزیابی می کنند لزوم توجه به مردم عرب ، لر و اقوام میانه (شوشتری٬ دزفولی٬ بهبهانی٬ قشقایی یزد خواستی ٬ مندائیان و...) که  قرن هاست به صلح و صفا کنار هم زندگی می کنند ، توصیه دارند که با پرداخت منطقی و هدفمند به مطالبات آنان سعی در تقويت داشته های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، اجتماعی و سياسی شان شود ٬ از جمله تاريخ ، فرهنگ ٬ زیست طبيعی و نظاير آن ٬ همواره به مقوله ی  توسعه ی متوازن اهتمام فرمایند.

همانا توجه به اصل تمرکززدایی در امر آموزش ٬ عمران ٬ توليدات صنعتی ٬ زراعی و پوشش همسان سازی آن مؤلفه ها  در اقصی نقاط مختلف استان باید صورت پذیرد، همچنین توجه به زبان و گويش های مادری موجود در جلگه ی خوزستان و حرکت های جدی به سمت گويش ها رایج مردمی در تولید و برنامه سازی صدا و سيمای خوزستان ، از کارهای اساسی اين مرکز در زمينه تقويت بوم زاد گرايی است.

باید قبول کنیم که خارج از این واقعیت٬ نباید دست به ناپختگی های تمرکز گرایانه بزنیم زیرا خوزستان به عنوان یک استان برخوردار هنوز نتوانسته است زیر بار صدمات و لطمات ناشی ازجنگ و سیاست های غلط در امر توسعه ی ناپایدار که مجری آنها دولت های قبل بودند کمر راست کند.

آری همان توسعه ی نامتوازنی که منجر به کسر و از بین رفتن منابع انسانی (مهاجرت نیروی کار ماهر و متخصص٬ سرمایه گزاران٬ مغزها) ٬ منابع طبیعی و زیست محیطی کرده است.

از طرفی ورود کنشگران به رقابت های دوقطبی آشتی ناپذیر جناحی و قومی موجب بدتر شدن اوضاع در این استان شده است . 

اکنون با ذکر این همه موارد٬ به نظر می رسد بهترین گفتمان موجود که می شود با آن همه نیروهای فعال سیاسی را صرف نظر از مطالبات حزبی و قومی و صنفی ٬ در دوران پساتحریم  دور هم گرد آورد٬ براستی همین گفتمان  زادبوم گرایی است. این گفتمان انرژی اصلاحی و مقاومتی بسیار ارزشمندی در بطن خود دارد که جای آن است از سران و متولیان محترم حزبی ٬ جناحی و قومی فعال در خوزستان عاجزانه بخواهیم به ضرورت این مساله برای توسعه و نجات زاد بوم خویش اقدام نمایند.

اولین آیتم موثر و سودمند در این قضیه٬ موضوع همدلی و همدردی با مردم سرزمین خود است و بعد از آن بکوشند تا از زاویه روشن قضایا به مسایل و مشکلات بنگرند و کمتر به نقاط سیاه و مکدر مقولات و افراد بپردازند زیرا همه چیز و همه کس در این چند دهه ٬  در معرض آسیب ناشی از این مصایب قرار داشته ٬ چه بسا جریانات و افرادی به قصد خدمت صادقانه وارد عمل ناشیانه شدند که بسیار لطمه دیده و شدیدا مورد تخریب واقع شدند بنابراین عنایت فرمایند که اصلاح و باسازی در همه سطوح مدنظر باشد و از حرکات نمایشی و گزینشی پرهیز نمایند.

آخرالامر این مهم باید در دستور کار قرار گیرد که همه ی اراده ها معطوف به حمایت و گسترش گفتمان زادبوم گرایی به عنوان یگانه نسخه ی شفا بخش در استان خورستان باشد.

*کارشناس ارشد علوم سیاسی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضاحاجیان زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
سلام ..
تشکرمیکنم ازتلاشها وپیگیریهای مجدانه ی استاد و سرور خودم جناب نیک سرشت عزیز .
امیداست که با آینده ی روشن جمعیت زادبوم گرایان بتوانیم داشته هایمان را به سراسرنقاط کشور عرضه کنیم
در پایان از برادران نیک سرشت و سردار محبی کمال تشکروقدردانی را داریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار