رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک استان از نظر فعالیتهای مربوط به حوزه فناوری و دانش بنیانی در ردیف 10 پارک نخست کشور قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 06 November 2015
دکتر بابک مختاری روز جمعه با حضور در نشست خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی اهواز اظهار کرد: پارک علم و فناوری خوزستان از نظر فعالیت های فناورانه هیچ تفاوتی با پارک های درجه یک کشور ندارد.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خوزستان از نظر زیرساختی کاملا محروم و فقیر است افزود: نداشتن امکانات زیرساختی باعث ارتباط بیشتر با دانشگاهها شد و در نتیجه با وجود فاصله بسیار زیاد با تمام استان های هم شان خود در این حوزه، اما از نظر فعالیتهای حوزه فناوری و دانش بنیان موفق عمل کرده است.

مختاری تاکید کرد: نهادهایی مانند شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری که ازعلم ثروت تولید می کنند ، اقتصاد دولتی و رانتی هستند و متاسفانه در خوزستان دولتی ترین اقتصاد وجود دارد که با وجود این موارد بر اساس گزارش معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری، ازنظرشرکت های دانش بنیان، رتبه نهم کشور و از نظر میزان فروش این شرکت ها رتبه 12 و از نظر زیر ساخت های آنها، رتبه 25 کشور را کسب کرده ایم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به فعالیت 180 شرکت در حوزه دانش و علم در استان تصریح کرد: 142 شرکت زیر مجموعه پارک، 30 شرکت زیر مجموعه مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز و تعدادی نیز مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.

وی اضافه کرد: پارک خوزستان در ردیف 12 پارک کشوربه عنوان متولی کارگزاری تعیین صلاحیت شرکت های دانش بنیان و 18 مرکز متولی ثبت اختراعات علمی قرار دارد.

*پارک های علم و فناوری، تنها دو درصد بودجه وزارت علوم را در اختیار دارند

مختاری گفت: با وجود اینکه پارک های علم و فناوری کشور شاخه و محور سوم وظایف وزارت علوم را به عهده دارند، تنها دو درصد بودجه وزارت علوم را در اختیار دارند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: با همین میزان بودجه معادل 800 میلیارد ریال، شرکتهای مستقر در پارک های علم و فناوری در سال 1392، 20 هزار میلیارد ریال فروش داشتند که نشان دهنده بالا بودن ارزش افزوده دانش است.

وی افزود: 500 میلیارد ریال از این میزان بودجه، صرف حقوق و دستمزد و هزینه های جاری و 300 میلیارد ریال صرف حمایت از تاسیس و توسعه شرکتهای دانش بنیان می شود.

مختاری ادامه داد: میزان صادرات محصولات دانش بنیان حدود دو میلیارد دلار، مربوط به شرکتهای عضو پارک، شهرک های صنعتی و خصوصی دانش بنیان است که میزان فروش آنها نیز لحاظ شده است.

رئیس پارک علم و فناوری در زمینه حمایت های مالی و زیر ساختی از شرکت ها گفت: کمک های 500 میلیون ریالی به صورت قرض الحسنه برای زیرساخت ها، دفتر کار و اینترنت در نظر گرفته شده است و مشاوره های علمی و برگزاری کلاس های آموزشی نیز برای این شرکت ها انجام می شود.

وی اضافه کرد: مجموعه حمایت های مالی از طرف مرکز رشد دانشگاه و پارک علم و فناوری از شرکت ها 16 میلیارد ریال است.

*خوزستان، نسل سوم تاسیس پارک های علم و فناوری

مختاری تصریح کرد: در سال 1381، سازمان های پژوهش های علمی و صنعتی استانی تبدیل به پارک های علم و فناوری شدند به صورتی که هشت پارک در فارس، یزد، مرکزی، آذربایجان شرقی، گیلان، سمنان، خرسان و تهران راه اندازی شد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان خاطرنشان کرد: پیش از این در سال 1378 در اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی به صورت خودجوش ایجاد شد و عملکرد این شهرک، باعث شد وزارت علوم برای راه اندازی این گونه نهادها اقدام کند.

وی ادامه داد: متاسفانه پارک علم و فناوری خوزستان در سال 1388 و در زمانی تاسیس شد که کشور با مشکلات اعتباری روبرو بود و در نتیجه هنوز هیچ پروژه عمرانی برای پارک اجرا نشده است.

مختاری گفت: البته اولین ساختمان ملکی پارک علم و فناوری برای استقرار شرکت های زیر مجموعه خود در هفته گذشته خریداری شد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: پارک های خوزستان، قم، مازندران، کردستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان غربی و گلستان ردیف بودجه عمرانی ندارند و ما از امکانات موجود در سطح استان استفاده می کنیم.

وی افزود: پارک علم و فناوری از سال 1390 تا 1392 بدون بودجه اداره شد و سال 1392 ردیف بودجه ای دریافت کرد، بنابراین قدیم التاسیس جدید الردیف است.

مختاری ادامه داد: استان های خراسان، فارس، تبریز و اصفهان با حداقل 20 هزار متر مربع فضا، نسل اول تاسیس پارک های علم و فناوری هستند اما خوزستان جزء نسل های سوم است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: پارک های علم و فناوری نهادهایی هستند که زبان جامعه را به زبان دانشگاه ترجمه می کنند.

وی اظهار کرد: این پارک ها، مجموعه هایی هستند که از شرکت های خصوصی دانش بنیان شکل گرفته و عموما فارغ التحصیلان دانشگاه هستند.

*صنایع خوزستان، دانشور نیستند

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: صنایع موجود در استان، علی رغم ظاهر خیلی پیشرفته اما دانشور نیستند و یک صنعت برای شکل گیری به مراحل طراحی، فناوری و اجرا نیاز دارد.

وی اضافه کرد: مرحله طراحی و فناوری دانشور است ولی مرحله اجرا را یک تکنسین با یک آموزش سه ماهه نیز می تواند انجام دهد.

مختاری تصریح کرد: میزان دانشوری صنعت و کاربردی بودن دانش در دانشگاه هر دو دچار مشکل هستند که باید آسیب شناسی شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بر لزوم تبدیل دانشگاه به نسل سوم گفت: این سوال پیش می آید که آیا اما در صورت تبدیل به این نسل صنعتی ما به گونه ای است که از دانش تولید شده به صورت کاربری استفاده کند؟

وی ادامه داد: صنایع غذایی و دستی از جمله صنایعی هستند که با بهره گیری از دانش، موفقیت کسب کرده اند.

مختاری اظهار کرد: بر اساس انعقاد تفاهم نامه ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان قرار است در همه شهرستان های دارای کانون، با آموزش یکی از کارشناسان آن، دفاتر شکوفایی و خلاقیت پارک در کانون ها راه اندازی شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: این طرح به صورت آزمایشی و برای اولین بار در استان اجرا می شود و امید است بعد از هفته پژوهش در شهرستان های دارای پتانسیل راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: همچنین همکاری با شهرداری ها در دستور کار قرار دارد که در برخی پارک ها فعالیت های پایه ای در حوزه کودک و نوجوان انجام شود.

*هفته پژوهش

مختاری با اشاره به برگزاری هفته پژوهش در اواخر آذرماه ادامه داد: امسال برگزاری نمایشگاه و فن بازار بر عهده پارک علم و فناوری استان است و فن بازار با مشارکت بیشتر بخش خصوصی و شرکت های خارج از پارک برگزار می شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: قرار است در صورت امکان، یکسری برنامه های آموزشی، ترویجی در حوزه نوآوری و خلاقیت داشته باشیم و در کنار آن، در صورت توافق با ارشاد، فروش کتاب های دست دوم را در نمایشگاه به انجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است نمایشگاه و فن بازار هفته پژوهش فرهنگی تر از سال های گذشته به منظور راغب شدن بیشتر مردم برای بازدید برگزار شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار