از ابتدای دولت سیزدهم، آبرسانی به روستاها و شهرهای دارای تنش آبی دغدغه‌ای جدی بود که به همین منظور تلاش‌های زیادی برای کاهش چالش‌های این حوزه جهت توسعه و پایداری آب آشامیدنی در استان توسط دولت انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴ 26 March 2023

یکی از پروژه های مهم آبرسانی در کشور و خوزستان، ابر پروژه آبرسانی غدیر است که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شد ، این طرح به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه است که در دولت سیزدهم با جدیت تمام کلید خورد و با کیفیت و کمیت مطلوبی به سرانجام رسید.

این طرح در یکسال نخست دولت سیزدهم، با دستور رییس جمهور و تزریق بودجه ویژه به آن شتاب زیادی گرفت.

این طرح بزرگ برای افق ۲۵ ساله و تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستای خوزستان در نظر گرفته شده بود که به لحاظ کمی ۱۰۰ درصد و به لحاظ کیفی ۵۰ درصد درشبکه آبرسانی استان اثر گذار است.

شرکت آبفای خوزستان از این رقم پیشی گرفته است و با حمایت هایی که ز سوی دولت انجام گرفته تا کنون به یکهزار و ۷۵۳ روستا در استان در مدت ۲ سال اخیر آبرسانی انجام داده است.

طرح عظیم آبرسانی غدیر، در حال حاضر آب شرب مورد نیاز شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و بیش از هزار روستای اطراف را تامین می‌کند و مقرر است در سال آینده این طرح توسعه یابد.

برای اجرای این طرح که از مصوبات استانی سفر هیات دولت سیزدهم به خوزستان بود، در ابتدا یک بازه زمانی سه ساله تعریف شد، اما با تلاش‌ انجام‌شده طرح میان مدت آن در کمتر از یکسال محقق شده است.

برای این طرح، تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن از محل اسناد خزانه تامین گردید.

طرح آبرسانی غدیر شامل سه زیر پروژه احداث ایستگاه پمپاژ w۲ شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام الدبس به طول ۷۸ کیلومتر، توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس و تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران است.

یکی از نهضت های دولت سیزدهم توسعه و پایداری آبرسانی در سطح کشور و استان است که در خوزستان این اقدام بسیار گسترده و چشم گیر بوده است.

مطالبه‌ای که با آبرسانی به مرزی ترین شهرهای خوزستان سرانجام یافت

توسعه آبرسانی در قالب طرح محرومیت زدایی در خوزستان

موضوع آبرسانی به مناطقی که در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند به حدی در دولت سیزدهم به طور جدی دنبال شد که در کمتر از ۲ سال بیش از یکهزار روستای استان از آب شرب پایدار و سالم بهره مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه آبرسانی افزود: اقدامات این دولت به منظور تامین آب شرب پایدار در روستاهای دارای تنش آبی خوزستان بی سابقه است.

محمدرضا کرمی نژاد افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز طرح آبرسانی به روستاهای خوزستان در دولت سیزدهم ، ضمن پایداری در تامین آب، یک هزار و ۷۵۳ روستای دارای تنش آبی آبدار شده اند و این جهاد همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان از ۲ مسیر به صورت همزمان در حال اجرا است ادامه داد: به منظور سرعت بخشی به عملیات آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی تعدادی از عملیات اجرایی آبرسانی به روستاهای خوزستان با همکاری سپاه انجام می شود.

کرمی نژاد با اشاره به اهتمام جدی دولت سیزدهم برای به حداقل رساندن تعداد روستاها و مناطق محروم دارای تنش آبی در کشور، ادامه داد: طرح محرومیت زدایی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از ابتدای دولت سیزدهم با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی در پنج محور تدوین و مراحل اجرایی آن در کشور آغاز شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان اظهار داشت: سهم استان خوزستان از ۱۰ هزار روستا در سطح کشور در قالب طرح محرومیت زدایی، آبرسانی به ۱۸۹ روستای دارای تنش آبی با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که این روستاها تا کنون از آب شرب سالم و پایدار برخوردار نبوده اند.

کرمی نژاد با اشاره به امضای تفاهم نامه میان شرکت آبفا و بسیج سازندگی سپاه ولی عصر(عج) افزود: عملیات اجرایی آبرسانی به روستاهای واقع در شهرستان‌های شادگان، آبادان، کرخه و اندیکا در حال انجام است و تا کنون ۶ میلیارد ریال از مبلغ کل قرارداد نیز تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال گذشته در استان کلید خورده است گفت: عملیات آبرسانی به تمام ۱۸۹ روستای این استان در قالب طرح محرومیت زدایی سپاه قرار است حداکثر طی ۲ سال به بهره برداری برسد که با توجه به اینکه این طرح ها مشکلی در تامین اعتبار ندارند این امید وجود دارد تا این طرح ها با سرعت زیاد و پیش از زمان مقرر تکمیل شوند.

همراهی سپاه برای توسعه آبرسانی در خوزستان

قرارگاه محرومیت زدایی سپاه خوزستان، بنا به دستور فرماندهی کل سپاه پاسداران، برای رفع تنش‌ آبی در مناطق محروم خوزستان به کمک دولت آمده است.

سرتیپ پاسدار محمود معین پور جانشین قرارگاه محرومیت زدایی سپاه خوزستان در این خصوص بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح های آبرسانی به روستاهای خوزستان سرعت گرفته است و در حال حاضر یکهزار و ۷۰۰ روستای خوزستان از آب شرب پایدار بهره مند شده اند.

وی گفت: برای تحقق این مهم ۵۴۰ کیلومتر لوله کشی، ۲۵ ایستگاه پمپاژ در ۱۷ شهرستان و ۴۰۴ روستا احداث، ۲۳ حلقه چاه در هشت شهرستان ایجاد و ۷۰ تصفیه خانه لایروبی شده است.

سرتیپ پاسدار محمود معین پور با اشاره به اینکه سپاه در پروژه های زیادی در کنار دستگاه های مختلف کمک می کند اظهار داشت: تا زمانی که لازم باشد سپاه در کنار شرکت آبفای خوزستان برای آبرسانی به مناطق مورد نیاز کمک خواهد کرد.

 

مطالبه‌ای که با آبرسانی به مرزی ترین شهرهای خوزستان سرانجام یافت

آبدار شدن یکصد روستا به صورت ماهانه در خوزستان

دولت انقلابی و مردمی سیزدهم برای تحت پوشش قرار دادن مناطق مختلف استان از آب شرب پایدار رکورد زنی کرد و هر ماه چندین پروژه آبرسانی در استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خوزستان با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه یکصد روستای خوزستان در دولت سیزدهم تاکنون آب رسانی شده اند افزود: آب شرب یک هزار و ۷۵۳ روستای خوزستان در مدت ۲ سال تامین و پایدار شده است.

محمد رضا کرمی نژاد با اشاره به وجود چهار هزار و ۴۰۰ روستای دارای تنش آبی در خوزستان افزود: به دلیل تنش آبی ایجاد شده در استان به ویژه در روستاها و شهرهای پایین دست سد کرخه، از ۲ سال گذشته تصمیماتی برای حل مشکل آب روستاهای خوزستان در سطح ملی گرفته شد.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و ۷۵۳ روستای آبرسانی شده در خوزستان از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، ۹۲۰ روستا در وضعیت تنش آبی جدی و بحرانی از نظر آبی روبه رو بودند و ضمن اینکه آب سایر این روستاها نیز از نظر کمی و کیفی بسیار نامناسب و ناپایدار بود.

کرمی نژاد با بیان اینکه به صفر رساندن روستاهای دارای تنش آبی در خوزستان در دولت سیزدهم هدف گذاری شده است، گفت: با آبرسانی به یک هزار و ۷۵۳ روستا، ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به حجم تولید و آبرسانی استان افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان ادامه داد: آبرسانی و ارتقای وضعیت آب شرب ۲ هزار و ۵۰۰ روستای باقی مانده استان نیز بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال اجرایی می شود تا پرونده آبرسانی به روستاهای خوزستان یکبار برای همیشه بسته شود.

مطالبه‌ای که با آبرسانی به مرزی ترین شهرهای خوزستان سرانجام یافت

استفاده از تمام ظرفیت سپاه برای کمک به پایان تنش آبی در خوزستان

معاون اجرایی سپاه ولی‌عصر (عج) خوزستان با بیان اینکه تمام ظرفیت سپاه برای تکمیل پرونده آبرسانی در خوزستان به کمک شرکت آب و فاضلاب استان به کار گرفته شده است، گفت: این ظرفیت وجود دارد با کار جهادی و شبانه روزی مشکل آبرسانی به روستاهای خوزستان را زودتر از زمان تعیین شده به پایان برسد.

محمود معین پور ادامه داد: قرارگاه جهاد آبرسانی به روستاهای محروم و دارای تنش آبی توسط سپاه با سرعت در حال اجرا است.

وی گفت: سپاه در گذشته نیز این آمادگی را داشت که برای پایان تنش آبی روستاهای خوزستان به کمک شرکت آبفای استان بیاید ولی در دوره مدیریت کنونی مسیر این همراهی و تعامل بسیار هموار شده است.

ابر پروژه آبرسانی غدیر افتخاری دیگر در دولت سیزدهم

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص پروژه مهم آبرسانی غدیر بیان کرد: ابر پروژه آبرسانی غدیر طی یکساله اول دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت و به سرعت جلو رفت .

عباس صدریان افزود: در طرح غدیر سه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریعترین زمان ممکن انجام گرفته است.

وی گفت: از مهر ماه سال ۱۴۰۰ کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق برای تحقق وعده رییس جمهور به مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی مناسب وارد عمل شدند و در ابتدا بازه زمانی سه ساله برای اجرای آن تعریف شد که خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته این قسمت از طرح کمتر از یکسال محقق شد.

صدریان فر گفت: با افتتاح این طرح سطح کیفی و کمی آب در غرب استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری یافته و مردم غرب استان بعد از سالها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره مند شدند.

مطالبه‌ای که با آبرسانی به مرزی ترین شهرهای خوزستان سرانجام یافت

تزریق آب دز به طرح غدیر رویایی بود که محقق شد

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به هزینه بر بودن اجرای طرح انتقال آب دز به غرب استان در راستای اجرای طرح غدیر همواره یک رویا برای کارکنان سازمان آب و برق خوزستان محسوب می شد ولی با دستور و حمایتهای دولت و شخص رییس جمهور این رویا محقق شد.

وی گفت: برای اجرای طرح میان مدت غدیر خوزستان سه طرح انتقال آب دز به شریانهای اصلی غدیر، تقویت ایستگاه پمپاژ ام دبس و تقویت ایستگاه پمپاژ شهید رجایی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح انتخاب شد و این سازمان کوتاهترین مسیرها را برای آن طبق نقشه های کارشناسی انتخاب کرد.

وی گفت: تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تامین شود از هم اکنون تامین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر به آب مورد نیاز خود دست یافتند.

افزایش کیفیت آب در شهرهای جنوبی و غربی خوزستان

در فاز میان مدت طرح غدیر برخی شهرستان های جنوبی و غربی خوزستان که از سد کرخه آب شرب دریافت می کردند و شوری و سختی آب در این مناطق بسیار بالا بود از طریق سد دز آب دریافت کرده اند.

این شهرستان های شامل اهواز، شادگان، دشت آزادگان، حمیدیه، آبادان، خرمشهر و هویزه هستند که در فاز بلند مدت تعداد بیشتری از شهرستان های خوزستان زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت تا کیفیت آب در سایر مناطق نیز افزایش یابد.

جهاد برای آبرسانی به مناطق دیگر استان همچنان ادامه دارد و طبق گفته شرکت آبفای خوزستان تا پایان امسال جشن پوشش صد درصدی شهرهای استان برگزار خواهد شد و این در حالی است که خوزستان در سطح کشور با آبرسانی به بیش از یکهزار روستا پیشتاز است.

توسعه آبرسانی در گسترده خوزستان با جغرافیای پراکنده ، افتخار زرینی در پرونده کاری دولت سیزدهم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار