کد خبر: ۱۰۹۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲ 24 March 2023

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی، اجلاس علمی و اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، فاطمی‌امین وزیر صمت و جمعی از فعالان حوزه صنعت و اقتصاد کشور در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد و فولاد خوزستان در این اجلاس حضور موثر داشت.

در این اجلاس بیست سند توافق و قرارداد همکاری چندجانبه و دوجانبه بین ایران و کشورهای غرب آفریقا امضا شد.

محمد مخبر‌ معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: برگزاری چنین همایش‌هایی بیان‌گر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه های حضور، مشارکت و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آفریقایی است.

در ادامه علی‌رضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: آفریقا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری زیادی دارد که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است‌. برنامه ریزی‌های لازم برای توسعه روابط صورت پذیرفته است. از جمله اینکه برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه بین‌المللی غنا هماهنگی‌هایی انجام گرفته است و مجوزهایی برای ایجاد مراکز تجاری در غنا، ساحل عاج، نیجریه، سنگال و کامرون صادر شده است. همچنین تسهیل حمل و نقل دریایی، ایجاد خط منظم کشتیرانی و خط پروازی مستقیم به نیجریه در دستور کار است.

دیگر سخنران این اجلاس دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور بود که در مورد ظرفیت های ایران برای ایفای نقش محوری در توسعه روابط اقتصادی کشورهای غرب آفریقا با سایر کشورهای منطقه، مطالبی را بیان کرد.

فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این اجلاس به تشریح وزارتخانه مربوطه برای توسعه و رشد همگام و متقابل روابط ایران و آفریقا پرداخت و با اشاره به ظرفیت‌های متقابل دوطرف به ویژه در زمینه معادن، برای سرمایه گذاری های مشترک در این بخش اظهار امیدواری کرد.

مجید عبیات مدیر صادرات فولاد خوزستان در این اجلاس حضور داشت و با هیات‌ تجاری و مقامات بلند‌پایه آفریقایی ملاقات‌هایی داشت و ضمن معرفی محصولات و توانمندی های فولاد خوزستان، امکان صادرات این محصولات را به آفریقا مورد بررسی مشترک قرار دادند.

گفتنی است، اجلاس علمی و اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ به مدت سه روز برگزار شد. اجلاس با برگزاری نشست‌های تخصصی حوزه صنعت، معدن، تجارت، انرژی و زیرساخت‌ها با حضور وزرا، سفرا و نمایندگان تجاری، صنعتی و انرژی ایران و کشورهای غرب آفریقا برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار