سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: میزان صادرات از نظر ارزشی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹ 07 March 2023

حمیدرضا فلاح پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: آمار صادرات استان خوزستان در ۱۰ ماهه سال جاری به وزن ۱۳.۸ میلیون تن و به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی پنج درصد و از نظر ارزش سه درصد رشد داشته است.

سرپرست اداره کل صمت خوزستان گفت: آمار واردات استان در مدت مذکور به وزن ۱۵.۶ میلیون تن و به ارزش ۹.۲ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه صادرات خوزستان به عراق معادل ۱۲.۲ کل صادرات استان است ادامه داد: آمار صادرات استان به عراق در مدت مذکور به وزن ۴.۱ میلیون تن و به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار است.

فلاح، بیشترین آمار صادرات خوزستان به عراق را از پایانه چذابه به ارزش ۳۵۸ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین آمار صادرات استان به عراق از پایانه چذابه به ارزش ۳۵۸ میلیون دلار است و پس از آن منطقه ویژه به ارزش ۱۲۸.۱ میلیون دلار و بعد از آن بندر خرمشهر به ارزش ۶۴.۵ میلیون دلار است.

وی گفت: کمترین آمار صادرات به عراق از بندر آبادان به ارزش ۳.۵ میلیون دلار و بیشترین میزان صادرات از بنادر استان به سایر نقاط جهان از بندر امام خمینی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار است و پس از آن بندر خرمشهر و ارزش ۴۵۸ میلیون دلار است.

فلاح به صادرات از گمرکات خوزستان اشاره کرد و افزود: بیشترین میزان آمار صادرات از گمرکات استان به سایر نقاط جهان مربوط به منطقه ویژه پتروشیمی به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار و پس از آن از بندر امام ۲.۲ میلیارد دلار است و کمترین آن مربوط به گمرک سجافی به ارزش ۴ هزار دلار است.

وی بیان کرد: بیشترین واردات از گمرک بندر امام خمینی (ره) به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار و پس از آن بندر خرمشهر و ارزش ۵۳۵ میلیون دلار است.

سرپرست اداره کل صمت خوزستان، میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی استان به سایر نقاط جهان را ۳۹۸.۵ دلار اعلام کرد و گفت: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی به عراق ۱۶۴ دلار است که نشان از ارزش افزوده پایین در صادرات استان به عراق نسبت به صادرات به سایر نقاط جهان است.

وی به تشریح عملکرد ورود و خروج کالا در بندر امام در ۱۱ ماهه اول سال جاری پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای امسال در ۱۱ ماهه سال جاری ورود و تخلیه کالا ۱۴ هزار میلیون تن خروج کالا از بندر به مقصد کشور ۱۳.۲ میلیون تن است.

سرپرست اداره کل صمت خوزستان با بیان اینکه آمار خروج از بندر ۲۷ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۷ کشتی کالای اساسی در لنگرگاه وجود دارد که این ۳۷ کشتی دارای ظرفیت بار ۲.۵ میلیون تن است.

فلاح گفت: در حال حاضر در مجموع در کل انبارهای بندر امام خمینی و سیلوها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار دپو شده که شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، شکر، روغن خوراکی و برنج علاوه بر آن ۲.۵ میلیون تن کالا در لنگرگاه و ۱۰۴ هزار تن در حال تخلیه و حدوداً ۵.۵ تن جمع کل بار در مجتمع بندری جمع کل بار در مجتمع بندری است.

وی به میزان ارزش افزوده صادرات و واردات اشاره کرد و افزود: در مجموع کالای وارداتی به نسبت کالای صادراتی ۱۹۱.۵ دلار به ازای هر تن، از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است. همچنین در مجموع کالای وارداتی در مقایسه با کالای صادراتی به عراق به ازای هر تن ۴۲۶ دلار ارزش افزوده بالاتری برخوردار است.

فلاح با بیان اینکه تراز تجاری خوزستان منفی است، تصریح کرد: عمده صادرات خوزستان محصولات پتروشیمی است که معادل ۵.۵ درصد کل صادرات استان است سپس به ترتیب محصولات کشاورزی معادل ۱۳ درصد کل صادرات، محصولات فلزی ۱۲ درصد و صنایع معدنی معادل ۱۱ درصد کل صادرات است.

سرپرست اداره کل صمت خوزستان، واردات استان رتبه واردات استان در سطح کشور را دوم و رتبه صادرات استان در سطح کشور را سوم اعلام کرد و گفت: عمده کالاهای وارداتی از بندر امام خمینی شامل گندم، جو، ذرت، خوراک دام طیور است که بندر امام خمینی معادل ۴۰ درصد واردات کشور را به خود اختصاص داده و بندر شهید رجایی با حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد دارای رتبه اول است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار