رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: باید شرایط را برای توسعه صنایع پایین دست آماده کنیم و یکی از الزامات آن مسائل قانونی است که در جهت تسهیل این قوانین اقدامات خوبی صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶ 02 March 2023

دکتر محمد راضی جلالی در نشست شورای اشتغال دشت آزادگان که امروز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند برگزار شد، اظهار کرد: در خوزستان عمده برنامه‌ریزی‌ها در حوزه صنعت به صنایع بالا دستی متمرکز شده است، یعنی توسعه مناطق برداشت نفت، توسعه کارخانه‌های فولاد و مجموعه‌های نیشکر و سایر موضوعات از این دست. این موارد خوب است اما باید در کنار همه این‌ها به صنایع پایین دست نیز بپردازیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: صنایع پایین دست دو خصوصیت دارند، یکی اینکه ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و دوم اینکه اشتغال خوبی همراه دارند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: در خوزستان ظرفیت‌های بزرگی از جمله صنعت بزرگ نفت، صنایع پتروشیمی، کشاورزی و توسعه نیشکر، صنایع فولادی، منطقه آزاد اروند، دسترسی به آب‌های آزاد، بنادر، تالاب‌ها، ظرفیت بالای گردشگری و ظرفیتی مانند همسایگی با کشور عراق وجود دارد.

راضی جلالی گفت: با وجود این ظرفیت‌ها انتظار داریم در استان خوزستان بیکار نداشته باشیم، ولی می‌بینیم تا سال ۱۴۰۰ رتبه دوم بیکاری در کشور را داشتیم و در حال حاضر نیز تفاوتی نکرده و در جایگاه سوم هستیم. باید گفت خیلی سخت است. در چنین استانی با چنین ظرفیت‌هایی این حجم از بیکاری واقعا جای تأسف دارد. تأسف از بابت اینکه اتلاف سرمایه‌های انسانی به راحتی اتفاق می‌افتد و هزینه‌هایی که عدم اشتغال و بیکاری جوان‌ها ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از اشتغالزایی در استان خوزستان است.

وی افزود: البته انتظار نمی‌رود که صنایع بزرگ استان خوزستان تنها با جذب و استخدام نیرو به رفع معضل بیکاری کمک کنند بلکه انتظار بحق مردم استان این است که این صنایع، سهم خود را در بسترسازی اشتغال پایدار در قالب حرف و مشاغل مولد آزاد به درستی ایفا کنند. این سهم می‌تواند کمک به راه‌اندازی خطوط تولیدی دانش محور در زمینه‌های مختلف و یا رفع موانع و تشریفات زاید در پذیرش مستقیم این شرکت‌ها باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: این نشان می‌دهد استان خوزستان از یک سو از مدیریت و ناهماهنگی در یک دهه گذشته رنج می‌برد. وقتی می‌گوییم اکوسیستم و یا زیست بوم اشتغال، اینجا متوجه می‌شویم این زیست بوم دارای اشکال است. این سیستم، سیستم همراهی نیست؛ بروکراسی‌های بی‌مورد اداری و مجوزهای سختگیرانه. البته قانون باید باشد، بروکراسی باید باشد اما تسهیل شود.

راضی جلالی گفت: یکی دیگر از معضلات خوزستان فرهنگ اشتغال است. وجود همین مجموعه‌های بزرگ صنعتی همواره ذهن جوانان ما را به خود مشغول کرده و  نهایت توقع‌شان این است که کارمند شوند و در جایی مثل شرکت نفت استخدام شوند. خوشبختانه پارک علم و فناوری تلاش‌های زیادی برای تغییر این فرهنگ و توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان انجام داده که تغییرات آن را می‌توانیم در رشد شرکت‌های فناور و دانش بنیان ببینیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار