نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتقال آب از رودخانه‌های خوزستان گفت: تونل‌های انتقال آب کشیده شده از سرمنشأ کارون آیا از نظر شرعی توجیهی دارد؟ از نظر مصالح کشوری قطعا هیچ توجیهی ندارد زیرا خوزستان پاسدار ایران در کنار خلیج فارس است و اگر مصالح مردمش به خطر بیفتد، مصالح کل کشور به خطر می‌افتد.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ 02 March 2023

آیت‌الله محسن حیدری‌ در اختتامیه ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی که امروز (۱۰ اسفندماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آیه ۳۰ سوره انبیاء به واقعیت‌های بزرگ حیات تکوینی انسان و جهان اشاره می‌کند که واقعیت اول به هم پیوستگی اجزای جهان و جدا شدن آن از هم است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نظریات مختلفی در این خصوص مطرح است، نظریه اول این است که جهان خلقت به صورت توده بخار سوزانی به هم پیوسته بود و انفجاراتی اتفاق افتاد و اجزای آن از هم جدا شد و تبدیل به منظومه شمسی و ستارگان و... شد. نظریه دوم این است که همه اجزا از یک جزء واحد و ماده واحدی تشکیل شده و بعد جدا شدند و البته نظریه سومی نیز وجود دارد که مقصود از به هم پیوستگی و جدا شدن را بحث باران مطرح می‌کند.

آیت‌الله حیدری گفت: قرآن می‌فرماید هر چیز زنده‌ای از آب خلق شده است. انسان از نطفه است اما خلقت اولیه از گِل است؛ ۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد پس سرمنشاء حیوانات و گیاهان و موجودات زنده، آب است و حیات با آب به هم پیوسته است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آب خوزستان، قصه پرغصه‌ای است. قضیه آب این است که در ابتدای خلقت عالم، خداوند خوزستان را پرآب‌ترین و خاک آن را مستعدترین خاک خلق کرده است و در هیچ جای کشور به اندازه جلگه خوزستان شرایط مناسب برای زیست کشاورزی و تولید وجود ندارد. تنها استانی که در سه فصل می‌شود در آن کشت کرد، خوزستان است. بهترین آب و خاک و گرما را دارد و ترکیبی عجیبی است‌ که اگر خوب برنامه‌ریزی شود، می‌تواند کل نیاز غذایی کشور را تامین کند.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه کشور در خوزستان است و شیرین‌ترین رودخانه کشور یعنی رودخانه دز نیز در استان خوزستان جاری است. از ابتدای خلقت، خوزستان با این آب‌ها آباد بوده است، در برخی سفرنامه‌ها نوشته شده است که بین شوش و اهواز خورشید روی زمین امکان تابش ندارد یعنی همه جا سایه داشته و آباد بوده و انواع و اقسام زراعت و درختان وجود داشته است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه بر اثر سیاست‌گذاری برخی مقامات در وزارت نیرو، چالش‌های جدی برای خوزستان از جهت آب ایجاد کردند. در حال حاضر، مهمترین و وحشتناک‌ترین و خطرناک‌ترین مشکل خوزستان، مشکل آب است و این به واسطه برنامه‌ریزی غلط وزارت نیرو بوده است‌ و این مساله تنها در دولت یازدهم و دوزادهم نبود بلکه در دولت‌های گذشته و حتی رژیم گذشته هم بود و حتی برخی منابع تاریخی نشان می‌دهد که حتی در زمان صفویه نیز انتقال آب به فلات مرکزی آغاز شد اما با موانع جدی روبه‌رو شد.

وی افزود: اولین پروژه انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی  در سال ۱۳۳۲ انجام شد. دومین پروژه در سال ۶۴ بود و سومین پروژه در سال‌های ۷۳ و ۸۰ و همین طور ادامه پیدا کرد تا امروز که مقادیری آب به بهانه آب شرب منتقل شد اما برای همه چیز استفاده شد الا شرب. هم برای صنعت، هم کشاورزی و هم فضای سبز، آب منتقل شد.

آیت‌الله حیدری گفت: مجموعا، طرح‌هایی که پیاده شد و قرار بود پیاده شود برای حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال برنامه‌ریزی شده بود در حالی که برای مصرف آب شرب ۸ میلیون انسان، ۵۶۰ میلیون مترمکعب کفایت می‌کند؛ این ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب برای چه است؟

وی عنوان کرد: نسبت به انتقال آب به فلات مرکزی به ویژه از رودخانه کارون، در همه حوزه‌ها پیگیری شد؛ هم از سوی خبرنگاران و رسانه‌ها و هم بعضا از سوی مدیرانی که برای میز و کرسی خود نمی‌ترسیدند. اما آن‌هایی که می‌ترسیدند، گزارش غلط به مسئولان دادند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان نیز موضوع انتقال آب از خوزستان را پیگیری کردند؛ صدا، صدای واحدی است.

وی بیان کرد: نامه‌هایی برای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نوشتیم و با شورای عالی امنیت ملی جلساتی داشتیم. خوشبختانه مقام معظم رهبری سیاست حکیمانه‌ای اعلام فرمودند که آب فلات مرکزی باید از خلیج فارس و دریای عمان تامین شود که اگر این حادثه مبارک اتفاق بیفتد دیگر هر بهانه‌ای برای انتقال آب کارون، منتفی خواهد شد. کلنگ این طرح در دولت سابق زده شد و در دولت سیزدهم فعالیت می‌کنند تا این انتقال آب اتفاق بیفتد که دیگر ما از این جهت خلاص خواهیم شد.

آیت‌الله حیدری افزود: ما درد دیگری داریم؛ درد دیگر ما کرخه است. رودخانه کرخه طولانی‌ترین رودخانه کشور است و به تالاب‌های بزرگ شادگان و هور هویزه از آب کرخه به طور مستقیم و غیر مستقیم آب می‌رسد. حیات هور هویزه به واسطه کرخه است. اما کرخه دچار بیماری مفرط است؛ سال گذشته در برخی مناطق در بستر رودخانه کرخه بچه‌ها بازی می‌کردند، یعنی یک قطره آب در بستر رودخانه نبود.

وی بیان کرد: فاجعه از اینجا آغاز شد که در دولت گذشته حدود ۳۲ سد در بالادست کرخه طراحی شد و بعضا مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند مثل سد سیمره و بعضی سدها در حال اجرا و برخی دیگر در مرحله مطالعه هستند؛ این آمار دو سه سال پیش است و شاید برخی دیگر نیز به مرحله اجرا رسیده باشند. در اثر ایجاد این سدها که نوعا کشاورزی و برخی برق‌آبی هستند، کار آب کرخه به اینجا می‌رسد و این کار واقعا فاجعه است.

وی ادامه داد:  وزیر نیروی دولت یازدهم این تعبیر را کرده است. وقتی سال ۹۵ مرتبا از تریبون نماز جمعه روشنگری می‌کردیم و به وزارت نیرو فشاری از بالا و پایین وارد شد. وزیر نیرو تماسی با من گرفت و گفت که حاج آقا شایعه شده است که شما مسائل انتقال آب را در خطبه نماز جمعه مطرح می‌کنید، صحت دارد؟ گفتم حقیقت دارد. پرسید برای چه؟ دلایل را گفتم. گفت حاج آقا این نیاز به تفاهم دارد و باید اطلاعات به هم بدهیم. گفتم آقای وزیر سوال دارم، شنیده شد که شما در بالادست کرخه چهار سد ساخته‌اید، حقیقت دارد؟ گفت حقیقت دارد. گفتم می‌دانید چه عاقبتی برای خوزستان خواهد داشت؟ گفت بله می‌دانم. گفتم چه عاقبتی؟ گفت فاجعه ایجاد خواهد شد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در جواب گفتم مرد حسابی پس شما آمده‌اید سر کار که فاجعه درست کنید؟ گفت حاج آقا چکار کنیم رئیسمان دستور می‌دهد سد بسازید. گفتم رئیس شما برای چه دستور صادر می‌کند؟ گفت به خاطر اینکه فلان استان بیکار زیاد است، برای حل مشکل بیکاری دستور داده‌اند سدسازی شود و آب کرخه منحرف شود تا زمینه کار برای مردم بیکار ایجاد شود. گفتم شما می‌دانید به کارگیری افرادی که قبلا بیکار بودند، منتهی به بیکار شد افراد شاغل دیگر می‌شود؟ گفت واقعیت مطلب این است. البته ظاهرا این افشاگری برایش گران تمام شد.

وی افزود: ما الان داریم مزه تلخ فاجعه‌ای که وزیر نیروی وقت گفته بود را می‌چشیم. تونل‌های انتقال آب کشیده شده از سرمنشأ کارون آیا از نظر شرعی توجیهی دارد؟ از نظر مصالح کشوری قطعا هیچ توجیهی ندارد زیرا خوزستان پاسدار ایران در کنار خلیج فارس است و اگر مصالح مردمش به خطر بیفتد، مصالح کل کشور به خطر می‌افتد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: عمده اقتصاد کشور به واسطه نفت و کشاورزی خوزستان است، مگر می‌شود مصالح کشور را از استان خوزستان جدا کرد؟ معلوم است که این ظلم غیر قابل توجیه به مردم خوزستان، ظلم مضاعف به کل ملت ایران است. اما از نظر قانونی، مصوبات شورای عالی آب کشور چیست؟ چیزی که رئیس جمهور وقت در دی‌ماه ۹۲ اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی آب کشور، انتقال هر گونه آب از سرچشمه کارون ممنوع است مگر برای شرب؛‌ اما برای همه چیز استفاده شد الا شرب.

آیت‌الله حیدری با انتقاد از ادامه انتقال آب از سرچشمه‌های کارون عنوان کرد: سرانه فضای سبز اصفهان برای هر نفر ۳۲ متر است در حالی که سرانه خوزستان ۱۲ متر است و سرانه کشوری ۱۵ متر است. این آب که برای سرانه فضای سبز آنجا استفاده می‌شود از کجاست؟ از همین کارون بود و همین طور صنایع فولاد و کشاورزی و... و این‌ها همه‌اش غیرقانونی است.

وی افزود: بودجه هنگفت بر بیت‌المال تحمیل می‌شود. سال ۹۵ محاسبه شد که هر هکتاری که بر اثر انتقال آب در فلات مرکزی کشت می‌شود ۵۰ میلیون تومان سوبسید برای دولت ایجاد می‌کند؛ چرا این باید تنها برای فلات مرکزی باشد و بقیه مناطق استفاده نکنند؟ توجیه این تبعیض آشکار چیست؟ نه توجیه منطقی دارد، نه شرعی و نه قانونی.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حکم شرعی انتقال آب، گفت: تمام این برنامه‌های وزارت نیرو چه انتقال آب و چه سدسازی‌ها، خلاف نظر صریح امام خمینی(ره) و بلکه همه فقها است. همه می‌دانند زمین‌های خوزستان با آب کارون، کرخه و دز احیا می‌شد، بالادست رودخانه‌ها زمین کوهستانی است و قابل احیا نیست و به درد دامپروری می‌خورد. آبی که براثر سدسازی بردند، چگونه می‌توان توجیه کرد که آب باید به فلات مرکزی برود اما خوزستان محروم شود؟ قطعا خلاف فقه است. همه فقهای معاصر نیز همین فتوا را دارند.

وی با اشاره به دستور رهبری برای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: وقتی این گزارش‌ها به گوش رهبری رسید، فرمودند آب از جای دیگری به فلات مرکزی برده شود که این نظر نشان می‌دهد که انتقال آب از خوزستان خلاف شرع است. خوشبختانه قضیه از ناحیه کارون تمام شد اما از ناحیه کرخه هنوز مصوبه‌ای نشنیده‌ایم. به مسئولان پیشنهاد کردیم سدهایی که درست کردید را که نمی‌شود تعطیل کرد بلکه کاربری آن را به برق‌آبی تبدیل کنید و سدهایی که هنوز شروع به کار نکردید را تعطیل کنید. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار