معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ۳۳درصد آبهای سطحی کشور در خوزستان جاری است ولی همچنان با کمبود آب رو به رو هستیم بیان‌کرد:برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون بخش‌های مختلف به آب، هیچ راهی جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب‌های موجود نداریم.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ 01 March 2023

آقارضا فتوحی سه‌شنبه در ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: برای افزایش بهره‌وری در آب، باید آموزش‌های ترویجی را ارتقا و عملیات بازچرخانی آب را گسترش داد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش تسهیلات کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین تصریح‌کرد: استفاده از آبهای غیرمتعارف برای تولیدات آبزی‌پروری امری لازم است و نیاز به تعریف الگوی کشت متناسب با آب موجود داریم.

فتوحی گفت:در همه‌ این بخش‌ها باید بهره‌برداران و ذی‌نفعان در بخش کشاورزی مشارکت کنند تا میزان بهره وری از آب به نقطه قابل قبول و مطلوب برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه هدر روی آب در بخش کشاورزی بالا است افزود: بهره ورری آب کشاورزی در خوزستان به دلایل مختلف از جمله آبیاری غرقابی و سنتی زیر ۵۰درصد است.

وی افزود: بیش از ۹۰درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که بهره‌وری از آب غیراقتصادی است و ادامه این روند بحران آب را در آینده بیشتر تشدید خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: طبق برنامه باید در چهار سال میزان صرفه جویی در بخش کشاورزی کشور به ۱۲ میلیارد متر مکعب برسد و تحقق این هدف بدون استفاده از فناوری نوین آبیاری (قطره‌ای ، بارانی و زیرسطحی) و بهره‌گیری از شبکه‌های نوین آبیاری و آموزش امکان پذیر نیست.

فتوحی همچنین به ارتقای کیفیت آب با استفاده از سامانه‌های تصفیه آب و بازچرخانی پساب های کشاورزی تاکید کرد و افزود: باتوجه به اینکه تولیدات کشاورزی خوزستان منطبق با میزان بهره‌مندی از آب نیست بنابراین باید برای اصلاح شرایط موجود برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کاربردی تری را در دستور کار قرار داد.

فتوحی در این همایش گفت: در حالی که ۳۳ درصد آبهای سطحی در خوزستان جاری است ولی تنها ۱۴درصد کل محصولات بخش کشاوری کشور در خوزستان تولید می‌شود و این نشان می دهد میزان بهره‌وری از آب در خوزستان پایین است.

وی گفت: از مجموع ۱.۲ میلیون هکتار اراضی زیرکشت در خوزستان حدود ۱۷.۵میلیون تُن محصول برداشت و تولید می شود در حالی که سهم واحدهای هفت گانه نیشکری در خوزستان که حدود ۸۰ هزار هکتار می‌شود حدود هفت میلیون تُن نیشکر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان در ادامه به ظرفیت های خوب کشاورزی خوزستان در صورت افزایش میزان بهره وری از آب اشاره کرد و افزود: در خوزستان سالانه سه بار محصول از زمین برداشت می‌شود در حالی در سایر مناطق کشور تنها یک مرحله محصول برداشت می‌شود.

وی گفت: در صورت توسعه شبکه‌های پیشرفته آبیاری ، تسطیح و زهکشی اراضی ، امکان توسعه زمین های زیر کشت در خوزستان از ۱.۲ میلیون هکتار به ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: رسیدن به این نقطه ، همت همه دست اندرکاران و مشارکت ذی نفعان و بهره برداران محلی را می طلبد.

فعال کردن پلیس آب

فتوحی بر فعال کردن پلیس آب برای نظارت بر توزیع درست آب و جلوگیری از تخلفات برداشت آب تاکید کرد.

وی نسبت به استفاده بی‌رویه از آبهای زیرزمینی که پیامد آن فرونشست زمین و از بین رفتن آبهای تجدید پذیر در سفره‌های زیرزمینی است هشدار داد و افزود:به لحاظ جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی(پستی و بلندی) بهترین نقطه کشور برای استفاده بهتر از آب های سطحی ، دشت خوزستان است.

وی وضعیت ذخایر آب سدهای خوزستان در سال های اخیر به خصوص حوضه رودخانه کرخه را بحرانی خواند و افزود:تابستان امسال به علت نبود آب در پشت سد کرخه ، کشت تابستانه در غرب خوزستان به طور کلی ممنوع شد و در سایر حوضه ها نیز محدودیت هایی برای کشت تابستانه اعمال شد.

طرح ۵۵۰هزار هکتاری در خوزستان باید تکمیل شود

فتوحی با اشاره به طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای توسعه کشاورزی خوزستان گفت:تاکنون حدود ۲۹۰هزار هکتار این طرح اجرا شده که ادامه این طرح مستلزم تخصیص اعتبار از منابع ملی و فاینانس است.

وی گفت: تکمیل این طرح ، ساخت شبکه‌های اصلی آبیاری و از همه مهم تر تخصیص آب برای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری می‌تواند تولیدات کشاورزی خوزستان را به ۲۵میلیون تُن برساند.

ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی با محورهای مطالعات و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، اثرات محیط‌زیستی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی،از ۹ تا ۱۱ اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برپا خواهد بود.

دشت خوزستان با ۱.۲میلیون هکتار سطح زیرکشت ، دارای بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

برچسب ها: همایش ، علمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار