مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ذخیره آب سد کرخه در شمال غرب خوزستان با بارندگی موثر ۲ ماه اخیر به یک میلیارد مترمکعب رسیده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ 01 March 2023

عباس صدریان فر روز چهارشنبه در حاشیه ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در اهواز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تراز آب سد کرخه با افزایش ورودی آب، ۱۱ متر افزایش یافته و از ۱۶۸ متر در ابتدای پاییز به ۱۷۹متر در زمان حاضر رسیده است.

وی در عین حال گفت: با وجود بارندگی‌های موثر زمستان در حوضه سد کرخه، هنوز با  ظرفیت نهایی این سد عظیم که پنج میلیارد و ۲۶۵ میلیون مترمکعب آب است، فاصله داریم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: به رغم اینکه آب سد کرخه هنوز در وضعیت قرمز است ولی سهمیه آب کشاورزی غرب خوزستان رهاسازی شده و نگرانی کشاورزان برای تامین آب اراضی که در فصل پاییز زیرکشت رفته اند تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی از عموم کشاورزان غرب خوزستان خواست نوبت‌بندی آب را رعایت کنند تا به همه بهره‌برداران در انتهای رودخانه کرخه آب برسد.

استفاده از منابع آب سدهای سیمره و دز برای افزایش آب دریاچه سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای بهبود ذخایر آب سد کرخه از منابع آب سد سیمره در محدوده استان ایلام و سد دز استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: رهاسازی آب سد سیمره در بالادست سد کرخه و انتقال آب سد دز به کرخه از برنامه های وزارت نیرو برای بهبود ذخایر آب سد کرخه است.

تاکید بر تامین حقابه تالاب هورالعظیم

صدریان‌فر با تاکید بر تامین بخشی از حقابه تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان بیان کرد: با وجود کمبود چالش‌های اصلی در حوضه رودخانه کرخه، در سال آبی جاری در چند نوبت آب سد کرخه به سمت هورالعظیم رهاسازی شد.

وی افزود: با این اقدام نگرانی دوستداران محیط زیست ناشی از خشکیدگی این پهنه آبی و خیزش گرد و خاک از این ناحیه تا حدودی برطرف شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: این در حالی است که طرف عراقی که دوسوم مساحت هورالعظیم در خاک آن کشور همسایه است هیچ آبی رهاسازی نکرده است.

در ۲ سال اخیر تامین حقابه زیست محیطی تالاب ۴۵۰هزار هکتاری هورالعظیم که ۱۵۰هزار هکتار آن در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران است به علت خشکسالی شدید و بی‌سابقه با چالش‌های اساسی رو به رو بوده است.

نگرانی از تامین پایدار آب فصل تابستان در غرب خوزستان

صدریان فر نسبت به تامین پایدار آب برای بخش کشاورزی در غرب خوزستان در حوزه مناطق دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه به علت پر نشدن ذخیره آب سد کرخه ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: همه ما به تداوم نزول رحمت الهی به خصوص در بالادست سد کرخه که بیشتر محدوده آن در استان‌های لرستان و کرمانشاه واقع شده امیدوار هستیم البته طبق پیش بینی هواشناسی در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ بارندگی‌های نسبتا" خوبی در پیش داریم.

به گزارش ایرنا سد کرخه با گنجایش بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب، بزرگترین سد خاکی غرب آسیا است.

آب سد کرخه در محدوده شهرستان اندیمشک فروردین ماه ۱۳۹۸ به علت بارش‌های شدید در مناطق بالادست و بروز سیلاب برای نخستین بار پس از سه دهه از گذشت ساخت این سد، سرریز کرد و مناطق زیادی از غرب خوزستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار