رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال، بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان حدنگاری و برای آن‌ها سند رسمی صادر شد، گفت: مساحت اراضی حدنگاری شده استان خوزستان اکنون به حدود ۴۲۰ هزار هکتار رسیده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱ 28 February 2023

علی دهقانی اظهار کرد: در اجرای دستور رئیس محترم قوه قضائیه مبنی بر اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی و تاکید رئیس محترم ثبت اسناد و املاک در این خصوص، ضمن ابلاغ موضوع به کلیه واحدهای قضائی استان و تعیین معاونت قضایی ویژه در دادگستری استان به عنوان قاضی ویژه حدنگار، اقدامات موثری در سطح استان صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به این که خوزستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور، بیشترین مساحت زمین‌های کشاورزی را در میان سایر استان‌ها دارد، افزود: در همین راستا باتوجه به اهمیت موضوع و هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک خوزستان، هدف‌گذاری و تشکیل کارگروه حدنگاری تحت نظارت قاضی ویژه حدنگار در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری جلسات متعدد در شهرستان‌های استان و نظارت و رصد مستمر، این موضوع به عنوان یکی از اولویت های استان، پیگیری شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در ۱۱ ماهه امسال، بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان حدنگاری و برای آن‌ها سند رسمی صادر شد که باتوجه به عملکرد ادوار گذشته، در سال جاری جهش بیش از دو برابری داشته به طوری که مساحت اراضی حدنگاری شده استان اکنون به حدود ۴۲۰ هزار هکتار رسیده است.

دهقانی با بیان این که هر ماه شاهد عملکرد بهتری در این زمینه هستیم، گفت: هدف‌گذاری این کارگروه برای پایان سال، رقمی بیش از ۵۰۰ هزار هکتار است که برای تحقق این هدف، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع از جمله ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید به سرعت پرونده‌های کمیسیون رفع تداخل را رسیدگی و زمینه را برای اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه به موانع پیش روی طرح حدنگاری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: تصرفات مازاد بر نسق زارعین، قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی و عدم تناسب نصاب‌های تفکیک و افراز اراضی کشاورزی با قطعات ایجاد شده کشاورزی از جمله این موانع است که ضرورت اصلاح قوانین مرتبط و یا تدوین دستورالعمل مشترک بین دستگاه‌های مرتبط جهت مرتفع کردن موانع حدنگاری را می‌طلبد.

دهقانی تاکید کرد: رفع بسیاری از این موانع نیاز به تصمیم‌سازی سازمانی و در سطح ملی دارد که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی امر حدنگاری باید سریعا نسبت به شناسایی این موانع و حل مشکلات پیش رو اقدام کند.

بنا بر اعلام دادگستری خوزستان، وی با اشاره به عملکرد ۶۷ هزار هکتاری بهمن ماه در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی استان خوزستان، گفت: برگزاری جلسات و رفع مشکلات موجود میان اداره کل منابع طبیعی و برخی سازمان‌ها و ادارات استان، منجر به صدور اسناد مالکیت برای این اراضی شد و امیدواریم این روند تا پایان طرح ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار