رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید براینکه اشتغالزایی در استان همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت است گفت: اقتصاد دیجیتال از جمله حوزه‌هایی است که برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در این زمینه به بهبود آموزش‌های فناورانه نیاز دارد.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵ 28 February 2023

مهرداد نیکو روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بر اساس برآوردهای که صورت گرفته، حدود پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشور و یک درصد افراد شاغل کشور به حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد.

وی با بیان اشاره به اینکه عمده شاغلان در حوزه اقتصاد دیجیتال، قشر جوان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند افزود: گروه سنی که در این حوزه فعال هستند، دقیقا همان قشری هستند که به اشتغالزایی نیاز دارند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان نرخ بیکاری در استان خوزستان را ۱۲.۶ درصد عنوان‌کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بطور میانگین، نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده دانشگاهی استان خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری است.

نیکو یادآورشد: نرخ بیکاری در بین جوانان تحصیلکرده دانشگاهی را می‌توان حدود ۳۰ درصد جمعیت استان برآورد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: بنابراین، یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری دربین جوانان تحصیلکرده دانشگاه‌های استان کمک کند، توجه به حوزه اقتصاد دیجیتال است.

برنامه ریزی و توسعه آموزش های فناورانه لازمه کاهش نرخ بیکاری

نیکو همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) با سرعت تصاعدی در حال افزایش است افزود: باتوجه به اهمیت این حوزه، ناگزیر به تدوین برنامه‌های کاربردی در زمینه اقتصاد دیجیتال هستیم.

وی با بیان اینکه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان مکلف به تهیه برنامه‌ای کاربردی در این زمینه شده است گفت: برای تدوین این برنامه‌، باید وضعیت موجود استان در حوزه اقتصاد دیجیتال شفاف شود تا در مسیر رفع نقاط ضعف گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یکی از شاخص‌های برنامه‌ریزی در این زمینه را ضریب نفوذ تلفن همراه در استان عنوان‌کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که باتوجه به جمعیت پنج میلیون نفری استان، بیش از هشت میلیون تلفن همراه فعال در استان وجود دارد و این میزان ۱.۷ برابر جمعیت خوزستان را دربر می‌گیرد.

نیکو تصریح‌کرد: ضریب نفوذ ۱.۷ برابری تلفن همراه در استان نشان می‌دهد که وضعیت خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور از جایگاه بهتری برخوردار است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان یادآورشد: با این وجود استان خوزستان در حوزه تلفن ثابت و فیبر نوری از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی یادآورشد: آموزش‌های رسمی و غیر رسمی حوزه فناوری اطلاعات در خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور به توجه بیشتری نیاز دارد و باید برای این حوزه برنامه‌ریزی‌های کاربردی انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با تاکید بر اینکه دانشجویان فناوری اطلاعات استان در مقایسه با تعداد کل دانشجویان این رشته در کشور از تعداد پایین‌تری برخوردار است افزود: در زمینه کمی و کیفی آموزش‌های غیر رسمی که از سوی آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود نیز باید توجه بیشتری از سوی متولیان را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: در کنار برخورداری از تجهیزات باید نیروی انسانی متخصص هم داشته باشیم تا از این طریق، سهم خوزستان از اقتصاد دیجیتال بخصوص در زمینه اشتغالزایی افزایش یابد.

زمینه توسعه اینترنت اشیاء در خوزستان فراهم شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان همچنین به اهمیت کارکرد اینترنت اشیاء در استان اشاره‌‍کرد و گفت: این حوزه از فناوری اطلاعات در بخش‌هایی مانند کشاورزی، حمل و نقل، صنعت و اتوماسیون صنعتی کاربرد دارد که وضعیت خوزستان در این حوزه زیر میانگین کشوری قرار دارد.

نیکو بیان‌داشت: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان قرار است با همکاری دستگاه‌های متولی، برای بهبود وضعیت خود در حوزه اینترنت اشیاء با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی‌های کارشناسی را در دستور کار قرار دهد.

تعهدات دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات الکترونیکی بررسی می‌شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به گزارش سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان اداری استخدامی کشور مبنی بر ارائه ۲ هزار و ۲۵۰ خدمت توسط دستگاه‌های اجرایی اشاره‌کرد و گفت: با وجود تاکید حاکمیت ولی درصد پایینی از این خدمات دستگاه‌های اجرایی به صورت الکترونیکی و یا ترکیبی (الکترونیکی و غیر الکترونیکی) انجام می‌شود.

نیکو بیان‌داشت: برابر با دستور استاندار خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف به بررسی وضعیت عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه ارائه خدمات شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان همچنین به فعالیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره‌کرد و گفت: همزمان با راه‌اندازی این سامانه، تمام استعلام‌ها و مجوزهای مربوط به کسب و کارها باید از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شود.

وی فعالیت دستگاه‌های اجرایی در بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را پایین دانست و گفت: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان مکلف به بررسی وضعیت فعلی این سامانه در استان شد تا از این طریق شرایط لازم برای بهبود فعالیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در استان فراهم گردد.

بر اساس این گزارش، علی اکبر حسینی محراب در دوازدهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان اقتصاد دیجیتال را از موضوعات مورد اهمیت در استان عنوان کرد و از همه افراد فعال دانش بنیان خواست ارتقاء جایگاه استان در این زمینه را دنبال کنند و مجموعه مدیریت ارشد استان در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار