مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نوسانات اقلیمی و چالش خشکسالی و مانسون در تابستان گذشته در استان گفت: این مساله، معمول و سنتی نیست و پیامی دارد که با شرایط جدید آب و هوایی روبه‌رو هستیم و باید خود را برای این تغییرات آماده کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ 07 February 2023

عباس صدریان‌فر در افتتاحیه بیست و یکمین کنفرانس بین المللی هیدرولیک ایران که امروز (۱۸ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف صنعت آب و برق در گذشته و تا به حال نقش مهمی در کشور ایفا کرده است. نمونه بارز هر موضوعی در زمینه مسائل مربوط به آب و برق کشور را می‌توان در استان خوزستان مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حوزه آب، بزرگترین سدهای مخزنی، تنظیمی و انحرافی و بزرگترین نیروگاه‌های برق آبی کشور در خوزستان وجود دارد. بیش از ۸۵ درصد تولید انرژی برق آبی کشور و در حوزه تولید برق نیز بیش از ۱۲ درصد سهم برق کشور در خوزستان انجام می‌شود. ظرفیت مخازن سدهای خوزستان بیش از ۲۱ میلیارد مترمکعب است و این منطقه حدود ۴ هزار  و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه اصلی و حدود ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه فرعی دارد.  

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: خوزستان نزدیک به یک هزار کیلومتر ساحل دارد و وجود تالاب‌های مهم مانند هورالعظیم، شادگان، بامدژ و... نقش مهمی در استان خوزستان ایفا می‌کنند. بیش از یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر خطوط تامین انتقال آب شرب با ظرفیت بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب نیز در خوزستان وجود دارد.  

صدریان‌فر ادامه داد: در سال‌های گذشته در خوزستان شاهد نوسانات اقلیمی بودیم و در سال ۹۸-۹۷ دچار سیلاب شدیم که آثار آن هنوز خودنمایی می‌کند و بلافاصله بعد از آن شاهد خشکسالی پیاپی بودیم. این مساله، معمول و سنتی نیست و پیامی دارد که با شرایط جدید آب و هوایی روبه‌رو هستیم و باید خود را برای این تغییرات آماده کنیم. در تابستان امسال در استان خوزستان، با وجود اینکه در غرب استان با خشکسالی روبه‌رو بودیم همزمان در شرق استان شاهد بارندگی مانسون بودیم که مدیریت آن کار سختی بود.

وی عنوان کرد: امسال در استان خوزستان با چهار چالش مهم روبه‌رو بودیم؛ خشکسالی کرخه و کاهش ظرفیت سد کرخه و ایجاد چالش در پایین دست کرخه از این موارد بود. آب شرب مردم شهرستان‌های غرب استان خوزستان مانند حمیدیه، بستان و سوسنگرد و یک‌صد روستا در این حوضه نیز از کرخه تامین می‌شود که در این شرایط نه تنها از نظر کیفی بلکه از نظر کمی نیز دچار مشکل می‌شدند اما در طرح آبرسانی غدیر برنامه‌ریزی شد و با تلاش شبانه‌روزی در کمتر از یک سال، پروژه میان مدت غدیر افتتاح شد تا این مناطق دچار مشکل نشوند. 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوزه برق‌آبی نیز در کشور سهم ۱۲ درصدی داریم. برخی از این نیروگاه‌ها عمری ۵۰ ساله دارند اما با تلاش همکاران، شاهد کمترین قطعی برق بوده‌ایم که نشان‌دهنده نقش مجموعه آب و برق خوزستان است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری کنفرانس هیدرولیک ایران افزود: توقع داشتیم از این کنفرانس استقبال بیشتری می‌شد؛ یا به دلیل ضعف تبلیغات بوده یا به دلیل شرایط بعد از کرونا است که باید تلاش بیشتری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار