کد خبر: ۱۰۹۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 05 February 2023

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

با گسترش شهر نشینی و افزایش ساخت و ساز میزان آن‌ها افزایش چشمگیری داشته است و همسایه مردم و به نوعی شهری شدند، نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر رها شده اند معظلی که کوتاهی مردم و مسئولان در آن بی تاثیر نیست.

رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در مناطق مسکونی شهر اهواز قصه‌ای هر چند تکراری، اما تازه است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد، انباشت این نخاله‌ها برای محیط زیست بسیار عوارض دارد و زمینه رشد باکتری، جلبک و ... را فراهم می‌کند و سکونتگاه حشرات موزی و سگ‌های ولگرد می‌شوند و در انتشار بیماری‌ها نیز مزید بر علت می‌شوند.

پساند‌های ساختمانی و ضایعات عملیات‌های عمرانی، بخش عمده‌ای از پسماند‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهند برای دفن اصولی آن‌ها هزینه‌های بسیار زیاد لازم است و این منجر به رهاسازی‌های آزادانه و غیرمجاز می‌شود.

گاهی این نخاله شبانه به وسیله کامیون‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهر رها می‌شود، حجم نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به قدری است که این مساله به یک مشکل اجتماعی و در عین حال زیست محیطی تبدیل شده است.

رهکار‌های مختلفی برای حل این معظل وجود دارد، انتظار می‌رود مجموعه شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه‌های متولی در این امر ورود جدی داشته باشند، تخلیه نخاله‌های ساختمانی با ارائه تسهیلات حمل نخاله و بازیابی و بازیافت و مشخص کردن مکان مناسب که به منطق مسکونی نزدیک نباشد می‌تواند در کاهش این معظل موثر واقع شود.

بازیافت این نخاله‌ها بسیار اقتصادی است چرا که در کاهش تقاضا نسبت به منابع جدید، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل و تولید و استفاده از ضایعات به گونه‌ای که به مناطق انباشت ضایعات منتقل نشود، بسیار موثر است.

رهاسازی پسماند‌ها و نخاله‌های ساختمانی منجر به افزایش زباله گردی در حوالی مناطق مسکونی و جاده‌ها باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله تصادفات جاده‌ای شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار