رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: عناصر مورد نیاز مصرف کنندگان باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد بدین معنا که علاوه بر کمیت باید به کیفیت گندم تولید شده اهمیت داد.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸ 25 January 2023

سید رحمت اله پریچهر در جلسه ستاد فنی زراعت با بیان اینکه ۴۰ درصد دریافت کالری روزانه از نان است، اظهار کرد: عناصر مورد نیاز مصرف کنندگان باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد بدین معنا که علاوه بر کمیت باید به کیفیت گندم تولید شده اهمیت داد.

وی با بیان اینکه برای فعالیت‌های غیرشیمیایی با آفات باید بیش از پیش از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده شود، افزود: مبارزه شیمیایی با آفات باید مرحله آخر مبارزه قرار گیرد و به هیچ عنوان از اولویت‌های این سازمان نیست.

سید عبدالرضا سیداحمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: تاکنون ۱۴۴ هزار و ۱۷۹ تن کود ازته، ۳۳ هزار و ۳۲۰ تن کود فسفاته و ۱۳ هزار و ۴۹۹ تن کود پتاس جهت کشت پاییزه در استان حمل شده است.

وی افزود: ۱۰۵ هزار و ۱۰۹ هکتار از مزارع استان در طرح جهش تولید در دیمزارها زیر کشت رفته است که ۱۰۲ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد. همچنین ۳۳۱ هزار و ۳۰۷ هکتار از مزارع استان در کشاورزی قراردادی ثبت شده است.

در ادامه رقیه سلطانی مجری طرح گندم بنیان خوزستان نیز با بیان اینکه سطح مصوب این طرح در استان ۱۸۴ هزار و ۵۵۱ هکتار است، اظهار کرد: ۱۶۳ هزار و ۵۸۱ هکتار از این میزان تاکنون محقق شده است.

وی افزود: تاکنون جذب کود اوره در این طرح به ۹۰ درصد، کود پتاس به ۸۰ درصد و کود میکرو به ۶۰ درصد رسیده است.

ناجی شهیب زاده مدیر حفظ نباتات سازمان نیز اظهار کرد: در ۲۹۷ هزار و ۸۷۷ هکتار از مزارع گندم استان علیه علف‌های هرز باریک برگ، پهن برگ و دو منظوره مبارزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ۱۷ هزار و ۱۱۸ هکتار علیه بیماری‌ها و همچنین پیشگیری و در ۴۴ هزار و ۷۹۲ هکتار علیه آفات مینوز، سوسک سیاه و گربه نوروزی عملیات لازم صورت گرفته است.

شهیب زاده بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و رطوبت در مزارع احتمال زنگ زرد گندم در مزارع زیاد است. بنابراین کارشناسان و کشاورزان باید مزارع را بصورت روزانه رصد و در صورت مشاهده علائم مبارزه را آغاز کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از جهاد کشاورزی خوزستان، وی تصریح کرد: بهترین زمان سمپاشی از شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است.

علیرضا جعفرنژادی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان هم در این جلسه اظهار کرد: اگر مزرعه‌ای شدیدا دچار تنش شده باشد باید در ابتدا بازیافت گیاه برای رسیدن به حالت نرمال صورت گیرد و سپس کود از طریق ریشه به گیاه رسانده شود.

وی با بیان اینکه کودهای نیتروژنه را برای مدت باقیمانده باید طی ۲ تقسیط به گیاه رساند، گفت: مشاهده می‌شود که کشاورزان بعد از دادن آب شروع به کوددهی می‌کنند که این اقدام کاملا اشتباه است. کود باید در عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری ریشه قرار گیرد.

جعفرنژادی ادامه داد: کودهای پتاسیم به همراه ازت باید در تمام مراحل همزمان با هم به گیاه داده شود. همچنین در مزارعی که تراکم بالاست و احتمال ورس وجود دارد کود سیلیس و پتاس همزمان استفاده شود.

وی افزود: عناصر آهن، روی و مس در مناطق شور زمانی که گندم در مرحله سنبله است باید بصورت محلول پاشی استفاده شود.

جعفرنژادی نگهداری برگ پرچم را بسیار مهم خواند و گفت: برگ پرچم و ۳ برگ زیرین پرچم تا ۸۰ درصد در عملکرد گندم موثر هستند؛ بنابراین نگهداری پرچم، تقسیط اوره همراه با عناصر ریزمغذی در عملکرد مطلوب بسیار موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار