سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: به نحوه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها معترض هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ 24 January 2023

حمیدرضا فلاح در نشست خبری که امروز، ۴ بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اثرگذاری حدود ۶۰ درصدی بخش صنعت بر اقتصاد استان، سیاستگذاری در حوزه صمت در خوزستان تاثیرات بسیاری را بر روی اقتصاد استان خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به صدور جواز تاسیس واحدهای تولیدی در خوزستان افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۴۰ جواز تاسیس صادر شده است که براساس پیش بینی‌های انجام‌شده، این واحدها برای ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی خواهند کرد.

فلاح ادامه داد: از ابتدای امسال ۱۰۶ پروانه بهره‌برداری صادر شده است. این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهند کرد. همچنین در حوزه معادن ۱۲ پروانه اکتشاف، ۸ فقره گواهی کشف و ۹ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

تشکیل ۱۰ هزار پرونده تخلف صنفی در خوزستان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در خصوص بحث صادرات محصولات از استان گفت: در حوزه صادرات از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶.۵ میلیارد دلار صادرات به وزن ۱۳.۵ میلیون تن انجام شده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۸.۸ میلیارد دلار واردات انجام شده است‌.

فلاح عنوان کرد: در حوزه بازرسی حدود ۱۹۵ هزار بازرسی در سطح استان داشته‌ایم که منجر به تشکیل ۱۰ هزار پرونده در محاکم قضایی شده و ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش این تخلفات بوده است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق اصناف ادامه داد: تاثیرگذاری اتاق اصناف در بحث اقتصاد استان بسیار موثر است و امیدواریم مسیر سیاستگذاری در این حوزه به خوبی پیش برود.

افزایش ظرفیت صنایع موثر در سطح ملی از برنامه‌هاست

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به اینکه چندین پروژه تحولی در دستور کار وزارت صمت و استان قرار دارد، گفت: احصا و پایش جوازهای تاسیس، نوسازی صنایع، راه‌اندازی معادن راکد، ایجاد سامانه‌های پاسخگویی الکترونیکی از جمله مهمترین برنامه‌های محوری در دستور کار است.

فلاح ادامه داد: در بحث افزایش تولید و ظرفیت واحدهای صنعتی و معدنی یکی از برنامه‌های مهم استان افزایش ظرفیت در حوزه صنایعی است که در سطح ملی موثر هستند.

وی افزود: صنایع فولاد، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی و شکر که در سطح ملی تاثیرگذار هستند و ۱۸ تا ۵۰ درصد از ظرفیت‌های تولیدی آن‌ها خالی است در برنامه افزایش ظرفیت تولید قرار دارند.

تلاش برای احیای ۱۰۰ واحد راکد تا پایان سال

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه راه‌اندازی واحدهای راکد یکی دیگر از اقداماتی است که مدنظر سازمان صمت استان است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا پایان سال ۱۰۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگردد.

فلاح در خصوص بحث ایجاد واحدهای جدید تولیدی و صنعتی در استان خوزستان تصریح کرد: ۱۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری با تاکید بر توازن سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده تا در استان اجرایی شوند. این طرح‌ها در راستای تکمیل زنجیره‌های تولید و به منظور ارتباط میان صنایع بزرگ و کوچک اجرایی خواهند شد.

وی در خصوص حوزه معادن استان افزود: تعیین‌تکلیف معادن راکد، راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس و اکتشاف پهنه‌های جدید از مهمترین برنامه‌های سازمان صمت خوزستان برای معادن استان است. این برنامه‌ها در دستور کار قرار داده شده تا ظرفیت‌های جدید معدنی استان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

عدد پرداختی بانک‌های خوزستان به بخش تولید؟

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ تاکنون اعتباری به استان تخصیص داده نشده است، گفت: در این زمینه تلاش خواهیم کرد سهم اعتباری ۴۰۰ میلیارد تومانی استان تخصیص و به واحدهایی که مشمول این تسهیلات می‌شوند پرداخت شود.

فلاح در خصوص عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون براساس اعلام بانک‌ها مبلغ بالایی تسهیلات از سوی بانک‌های استان پرداخت شده است. ما به نحوه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها معترض هستیم و این عدد اعلامی را نه تایید و نه رد می‌کنیم.

فلاح با بیان اینکه مطالبه ما پرداخت تسهیلات از منابع استان از سوی بانک‌ها است و این مساله را پیگیری خواهیم کرد، گفت: تلاش خواهیم کرد با رفع موانع روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به واحدهای صنعتی و تولیدی شتاب بگیرد.

بانک‌ها متناسب با منابع ورودی به استان تسهیلات بدهند

وی افزود: بانک‌ها به اندازه منابعی که وارد استان می‌شود تسهیلات پرداخت کنند و پاسخگوی نیاز استان باشند.

سرپرست سازمان صمت خوزستان در بحث گاز فشار بسیار زیادی بر روی صنایع است. این مساله یک مشکل ملی است اما تلاش کرده‌ایم تا به کف تولید ضربه‌ای وارد نشود و این یک اقدام مهم است تا صنایع تعطیل نشوند.

فلاح ادامه داد: از ۱۲.۵ میلیون متر مکعب مصرف صنایع در روز، اکنون میزان مصرف به حدود ۸ میلیون متر مکعب رسیده‌ است تا صنایع بتوانند با کمترین ظرفیت تولید کنند و حداقل تعطیل نشوند.

پیگیری توسعه خوشه‌های صنعتی

وی با تاکید بر اهمیت توسعه خوشه‌های صنعتی در استان افزود: در بحث خوشه‌های صنعتی به صورت ویژه ورود خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم ارتباط میان صنایع بزرگ و کوچک و توسعه خوشه‌های صنعتی به بهترین شکل در استان محقق شود.

سرپرست سازمان صمت خوزستان با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها گفت: تفاهم‌ نامه‌ای با بانک ملی و همکاری سازمان برنامه و بودجه استان منعقد شده که براساس آن مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار با نرخ سود ۱۴ درصد (به ازای هر واحد ۵ میلیارد تومان) در اختیار واحدهای دانش بنیان، نوپا و شتاب دهنده تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت به طرح‌های دارای تولیدات بر پایه دانش پرداخت می‌شود. یک سال فرصت است که این اعتبار جذب شود و امیدوارم این مساله که امتیاز بسیار خوبی برای واحدهای دانش‌ بنیان است به بهترین شکل به واحدهای دانش بنیان استان تعلق بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار