مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر ضرورت شناسایی استعداد دانش‌آموزان، گفت: در بحث استعدادیابی موفق هستیم اما در حفظ، نگهداری و رشد این استعدادها هنوز به بالندگی نرسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ 18 January 2023

مسعود حمیدی‌نژاد با حضور در غرفه جهاد دانشگاهی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری خوزستان، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به پژوهش اظهار کرد: اگر مقدمه کاری با پژوهش نباشد، آن کار مطمئنا یا به نتیجه  نمی‌رسد یا متوقف می‌شود بنابراین در آموزش و پرورش نیز نیازمند پژوهش هستیم و به این دلیل است که ۱۶ پژوهش‌سرا در استان خوزستان داریم و در تلاش هستیم که دیگر پژوهش‌سراها را نیز فعال کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی پژوهش، ادامه داد: دو مشکل جدی داریم؛  یکی بودجه مباحث پژوهشی است که یک درصد درآمد ناخالص است که معمولا یا به نتیجه نمی‌رسد یا این بودجه در پایان سال اختصاص داده می‌شود؛ به این دلیل است که آن گونه که باید و شاید کارهای پژوهشی به نتیجه خوبی نمی‌رسند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اغلب معلمانی که وارد حیطه پژوهش می‌شوند عموما به دنبال مسائل مادی نیستند و احساس نیاز در کنار تدریس، باعث ترغیب آن‌ها به انجام کار پژوهشی شده است. پژوهش‌ها در آموزش و پرورش، عموما پژوهش‌های کاربردی هستند و قطعا معلم نیازی احساس کرده و بررسی کرده است و به این دلیل کار میدانی انجام می‌دهد.

حمیدی‌نژاد با اشاره به تفاوت پژوهش در آموزش و پرورش با دیگر حوزه‌ها یادآور شد: پژوهش در آموزش و پرورش مقداری متفاوت است؛ دانش‌آموزان ما مستعد هستند، دانش‌آموز پایه هفتم ما در استان خوزستان دستاوردی عرضه کرده که در کشور نمونه مشابه ندارد و یا دانش‌آموز پایه نهم در نجوم برای مریخ‌نوردی طرحی داشته که موفق شده است در دنیا رتبه دوم را در مقابل بسیاری از دانش‌آموزان کسب کند. این‌ها نشان‌دهنده استعدادهای نهفته در بدنه آموزش و پرورش است. جشنواره خوارزمی نیز به این دلیل برگزار می‌شود تا استعدادها شکوفا شوند.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی استعداد دانش‌آموزان گفت: باید این استعدادها را شناسایی و برای رشد آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. ما در بدنه آموزش و پرورش یک اشکال داریم؛ در بحث استعدادیابی موفق هستیم اما در حفظ، نگهداری و رشد این استعدادها هنوز به بالندگی نرسیده‌ایم و هنوز برنامه مدونی نداریم البته در حال کار کردن روی این مسائل هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار