توجه به بخش تولید و تلاش برای کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در سال های اخیر با تاکید مقام معظم رهبری مورد توجه مدیران و مسئولان کشور بوده و اتفاقات خوبی نیز در این بخش رقم خورده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ 08 January 2023

به گزارش ایرنا، خوزستان با داشتن ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از یکهزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و دارا بودن صنایع مادر همچون نفت، گاز، پتروشیمی و گاز نقش مهمی را در ایجاد اشتغال و تولید درآمد کشور ایفا می کند.

توسعه صنایع پایین دستی، افزایش پتروپالایشگاه ها، توسعه شرکت های تولیدی محصولات فولادی و تقویت تولید داخلی برای تامین تجهیزات صنایع مادر و برگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید از جمله مواردی است که در استان همواره دنبال می شود.

رهبر فرزانه انقلاب در سال های اخیر، با توجه ویژه به موضوع اقتصاد و تولید، همواره تاکید داشتند که برای توسعه بخش تولید و کاهش معضل بیکاری اقدامات موثری انجام شود.

مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند.

بازگشت ۱۶۰ واحد تولیدی به چرخه تولید در خوزستان

برگشت واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد به تولید به صورت هفتگی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج خوبی برای استان به دنبال داشته است.

به گفته سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و غیر فعال در نقاط مختلف استان به چرخه تولید بازگشتند.

حمیدرضا فلاح با اشاره به اینکه ۴۶۰ واحد تولیدی در استان خوزستان راکد و نیمه راکد هستند بیان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ طرح تولیدی کوچک و بزرگ در استان در دست ا جرا است که از این تعداد ۱۵۰ واحد بزرگ تولیدی هستند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های شاخص این اداره کل در استان خوزستان بازگشت به چرخه تولید واحدهای راکد است ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند به واحدهای تولیدی کمک کند قانون معافیت مالیاتی است، این قانون به درستی اجرا نشده و نتوانسته به واحدهای تولیدی کمک‌کند.

فلاح با اشاره به سند آمایش صنعت که از سوی وزارت صمت تدوین شده است اظهار داشت: طبق این سند نرخ سود بانکی و مالیاتی برای واحدهای تولیدی بسته به نوع تولید و محل فعالیت واحد تولیدی باید متفاوت باشد.

وی ابراز امیدواری کرد بعد از تایید نهایی این سند تاثیر مثبت آن را در رونق واحدهای تولیدی شاهد خواهیم بود.

خوزستان بر مدار رونق اقتصادی ، تولید و اشتغالزایی

بازگشت ۴۵ واحد تولیدی راکد در شهرک های صنعتی خوزستان به چرخه تولید

نخستین شهرک صنعتی کشور در خوزستان ساخته و فعال شده است ،خوزستان سابقه طولانی و پرباری را در فعالیت واحدهای صنعتی شهرک های صنعتی دارد.

شهرک های صنعتی فضا و شرایطی را برای واحدهای تولیدی فراهم می کنند تا در شرایط آسان تری به تولید بپردازند.

در شهرک های صنعتی بیشتر صنایع پایین دستی و کوچک فعالیت دارند و فعال سازی واحدهای راکد و ایجاد قرارداد جدید صنعتی از برنامه های دولت در شهرک های صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با بیان اینکه ۱۰۵ واحد صنعتی راکد که شرایط بازگشت بهتری را نسبت به سایر شرکت های راکد دارند در شهرک های صنعتی استان شناسایی شدند افزود: با اقدام‌های انجام شده از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ واحد صنعتی راکد خوزستان در شهرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشتند.

علی مهدی پور با بیان اینکه رسالت اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی تکمیل زیرساخت این شهرک‌ها به منظور ورود سرمایه گذاران صنعتی است، اظهار داشت: در استان خوزستان ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که ۵۳ شهرک از این تعداد به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: نیازهای زیرساختی تمام شهرک‌های صنعتی خوزستان شناسایی و برای برطرف کردن این مشکلات طرح های متعددی در نظر گرفته شده است که در این زمینه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طرح در این شهرک‌ها برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با اشاره به اینکه تفاوت خوزستان با سایر استان‌های دیگر دسترسی راحت تر به زیر ساخت‌ها در این استان است گفت: بر این اساس سرمایه گذاران زیادی در حال آمدن به خوزستان هستند، در حال حاضر شرکت‌های فولاد علاقه‌مند به سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی هستند.

وی با بیان اینکه احداث ۲ شهرک فناوری یکی در اهواز و دیگری در یکی از شهرهای شمالی خوزستان در دستور کار قرار دارد گفت: در حوزه صنایع کوچک به منظور توانمندسازی این واحدهای صنعتی اقدام های حمایتی از قبیل برگزاری نمایشگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع مالی، تامین مواد اولیه و بازار هدف ، سه مشکل اساسی واحدهای صنعتی خوزستان است گفت : واحدهای صنعتی توانمند خوزستان که ظرفیت افزایش تولید دارند شناسایی و با ارائه مشاوره های لازم برای بازگشت به کار آن ها اقدام می شود.

بازگشت ۵۶۹ کارگر واحد صنعتی به کار

به گزارش ایرنا بازگشت به کار کارگران و واحدهای صنعتی نیمه راکد از برنامه های دولت است و قوه قضائیه نیز به این مقوله مهم ورود کرده است.

کارگروهی در قوه قضائیه برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در سطح استان تشکیل شده است.

رییس کل دادگستری خوزستان در این خصوص گفت: ۵۶۹ نفر از کارگران شرکت‌ها و صنایع خوزستان با مصوبات ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی دادگستری استان از ابتدای امسال تاکنون به کار بازگشتند.

علی دهقانی با بیان اینکه در برابر مسوولیتی که داریم موظف به پاسخ‌گویی به جامعه و مردم محل خدمت خود هستیم، افزود: باید در جهت گره‌گشایی و تسهیل امور در خدمت به مردم تلاش، و با حفظ حقوق بیت‌المال، جلوی مانع‌تراشی‌های بی‌دلیل در سرمایه‌گذاری‌ها گرفته شود.

رییس ستاد حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خوزستان ادامه داد: سازمان‌های متعددی متولی نظارت بر حسن اجرای کار هستند که یکی از آنها سازمان بازرسی است ، در کنار حمایت‌ لازم از سرمایه‌گذاران اگر بر متولیان امر روشن شود که جرمی در حال اتفاق است و یا ممکن است اتفاق افتد، باید با متخلفان برخورد و از ادامه کار جلوگیری شود.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی قابل برطرف شدن است و چنانچه نهادهای دولتی، همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشند، نیازی به مداخله این ستاد نیست و در اجرای امور نیز تسریع می‌شود.

دهقانی افزود: این جلسات به صورت مستمر ادامه دارد و امید است با رفع موانع اقتصادی، شاهد توسعه استان در زمینه‌های مختلف و حمایت از طرح‌های صنعتی، تولیدی، گردشگری، رفاهی باشیم.

ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی جدید در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی در استان طی سال جاری گفت: سهمیه امسال خوزستان ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی است که باید با افزایش تولید در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی، گاز، نفت، خدمات و ... این میزان اشتغال ایجاد شود.

آقا رضا فتوحی با بیان اینکه سال گذشته در خوزستان برای ۲۲ هزار نفر شغل ایجاد شد افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود۴۰ هزار فرصت شغلی در خوزستان ایجاد شده است و با هدفگذاری که انجام گرفته رشد ۵۰ درصدی را در ایجاد اشتغال در استان خواهیم داشت.

وی بیان کرد: باید در بخش کشاورزی، گاز، نفت، خدمات و بخش‌های دیگر تولیدات را افزایش دهیم تا اشتغالزایی صورت گیرد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی خوزستان هم اکنون با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند که باید قوی‌تر کار کنند گفت: ۷۲ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در خوزستان وجود دارد که با ظرفیت ۳۰ درصدی کار می‌کنند که برای اشتغالزایی بیشتر باید این ظرفیت به بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

فتوحی با اشاره به طرح جامع شیلات در خوزستان بیان کرد: این طرح با ظرفیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار تن در حال انجام است که باید ۲ تا سه سال آینده به ۵۰۰ هزار تن برسد؛ باید از ظرفیت دریایی برای پرورش ماهی‌های دریایی استفاده کرد؛ پتروشیمی‌های مستقر در خوزستان نیز در این راه همکاری کنند تا بخشی از درآمد خود را برای کمک به فضای کسب و کار استان اختصاص دهد.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید معاونان و کارشناسانی را انتخاب کنند که کمک حال مردم باشند و بتوانند وضعیت اقتصادی و معیشت مردم را در جهت افزایش درآمد، اشتغالزایی و کارآفرینی هدایت کنند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان بر استفاده بهینه از منابع خوزستان تاکید کرد و افزود: در خوزستان در بخش اشتغال و اقتصاد ظرفیت‌ها و منابعی همچون نفت، گاز، زمین، آب و دریا، ارتباط و روابط مرزی دریایی، زمینی و هوایی با کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد و می‌توانیم به معنای واقعی کلمه بگوییم خوزستان تکیه‌گاه ایران است.

وی با بیان اینکه باید با تلاش جدی‌تر و بهتر بتوانیم بستر کار را برای بخش خصوصی فراهم کنیم ادامه داد: مهیا کردن شرایط کار برای بخش خصوصی تنها مرتبط به یک دستگاه نیست، همه دستگاه‌ها باید بر اساس وظایف قانونی بر عهده دارند، به رونق کسب و کار کمک کنند.

فتوحی بیان کرد: خوزستان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد که می‌توانیم از ظرفیت حمل و نقل دریایی با کشتی‌ مسافری به کویت، عراق، عمان، قطر و دبی استفاده کنیم؛ سازمان بنادر و کشتیرانی باید در این زمینه اقدامات لازم را فراهم کند.

وی با اشاره به طرح رونق بخشیدن به نخیلات آبادان و خرمشهر افزود: در بخش کشاورزی نیز از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در کشور، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید در خوزستان بوده و در بحث تولید کلزا نیز خوزستان رتبه نخست کشور را دارد که این نشان از ظرفیت خوب استان در بخش‌های مختلف دارد.

فتوحی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت ۳۳ هزار شغل پایدار در خوزستان ایجاد شد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

فتوحی اظهار داشت: نرخ بیکاری تا این لحظه کاهش پیدا کرده است اما نیاز داریم تا این آمار را بیش از این کاهش دهیم و به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم.

وی گفت: باتوجه به اینکه برخی از شهرستان‌ها و دستگاه‌ها مشکلاتی را در ایجاد اشتغال دارند؛ آن‌ها را رصد خواهیم کرد تا عواملی که موجب کندی یا عدم ایجاد اشتغال شده را رفع کنیم در این راستا کارگروهی تشکیل شد تا این موضوع را دنبال کند.

خوزستان بر مدار رونق اقتصادی ، تولید و اشتغالزایی

اجرای برنامه توسعه کسب و کار و معیشت در هشت شهرستان مرزی خوزستان

از جمله مناطقی که در این استان با وجود داشتن ظرفیت اقتصادی آمار بالای بیکاری دارند مناطق مرزی خوزستان هستند به همین دلیل ایجاد اشتغال در این مناطق یکی از دستور کارهای دستگاه های مرتبط است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برنامه تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان در خوزستان در هشت شهرستان مرزی استان عملیاتی می‌شود.

ارسلان غمگین بیان کرد: این طرح که مصوبه هیات وزیران را دارد، به صورت ملی برای بهبود کسب و کار و رفاه زندگی مردم در مناطق مرزی کشور اجرا می‌شود که برش استانی این طرح تهیه شده است.

وی گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان اقتصاد و دارایی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، استانداری، میراث فرهنگی، و در راس آنها استانداری، با این دستگاه برای پیشبرد اهداف طرح همکاری خواهند کرد و برنامه هر دستگاه نیز تعریف شده است که به زودی به آنها ارایه می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده که بخشی از منابعی که در نظر گرفته شده برای معیشت ساکنان ‌مناطق مرزی اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه هدف این طرح تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان است ادامه داد: این طرح توسط یک کمیته ملی ارایه شده که شناسایی تنگناها و دستیابی به راهبردها برای تحقق توسعه و خلق فرصت‌های اقتصادی در مناطق مرزی از جمله اهداف این طرح است.

غمگین گفت: کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای و تنوع تهدیدهای امنیتی و پایین بودن شاخص‌های توسعه‌ای از جمله مشکلات ‌مناطق مرزی برای توسعه است.

وی بیان کرد: ۲۶ درصد جمعیت خوزستان در مناطق مرزی استان زندگی می‌کنند که ۲۷ درصد جمعیت بیکاران و ۱۲ درصد نرخ بیکاری استان را شامل می‌شوند.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه اعتبار عملیاتی کردن این طرح از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین خواهد شد افزود: اداره کل دارایی و امور اقتصادی خوزستان در شناسایی و طبقه‌بندی مجوزهای کسب و کار در مناطق مرزی در قالب این طرح باید ورود کند.

غمگین بیان کرد: برای اجرای این طرح ۱۴ ماده قانونی و ۲۰ راهبرد و سیاست اجرایی برای تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی در نظر گرفته شده و در همین راستا برای دستگاه های مربوطه تکالیفی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های کسب و کار در مناطق مرزی از دیگر اهداف این طرح است ادامه داد:دستگاه های اجرایی مربوطه موظف اند هر چه زودتر ظرفیت‌های کسب و کار در مناطق مرزی را شناسایی و به اداره کل کار خوزستان اعلام کنند.

خوزستان بر مدار رونق اقتصادی ، تولید و اشتغالزایی

جذب۹۰ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در خوزستان

ایجاد مشاغل خانگی از جمله راهکارهای توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است و در سال های اخیر ایجاد مشاغل خانگی بسیار رونق یافته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: ۹۰ درصد اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۰ در بخش مشاغل خانگی این استان جذب شده است که این روند جزو عملکردهای مطلوب در سطح کشور محسوب می شود.

ارسلان غمگین اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سال ۱۴۰۰ مشاغل خانگی خوزستان در شهریور سال گذشته با افزایش ۱۰ برابری سهمیه نسبت به سال های (۹۸ و ۹۹) ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: این اداره کل با برگزاری جلسات کمیته فنی مشاغل خانگی و تقسیم شهرستانی اعتبار، از شهریور ماه اقدام به معرفی متقاضیان به بانک های عامل شامل رفاه کارگران و توسعه تعاون کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: با وجود کمبود امکانات، اما تعداد بسیاری از طرح های معرفی شده دستگاه های اجرایی، قبل از معرفی به بانک، بازدید شدند و در جلسات کمیته کارشناسی مشاغل خانگی با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی و بانک های عامل، مقرر شد طرح هایی که منجر به اشتغال پایدار می شوند جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

غمگین ادامه داد: تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۱معادل ۷۲۰ میلیارد ریال از اعتبار مصوب مشاغل خانگی سهمیه ۱۴۰۰ در خوزستان جذب شده است و مابقی طرح ها در حال تشکیل پرونده یا عقد قرارداد هستند.

وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون ۱۰۰ درصد و بانک رفاه کارگران خوزستان ۸۵ درصد سهمیه خود را در بخش مشاغل خانگی مصوب ۱۴۰۰ جذب کرده اند و این استان تاکنون جزو استان های برتر از نظر درصد جذب اعتبارات است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: اعتبارات سهم سال ۱۴۰۱ نیز به زودی از سوی وزارت متبوع به استان ها ابلاغ خواهد شد.

تصویب مجوز راه اندازی ۱۰۰ واحد نانوایی

انجام طرح مرتبط با ساماندهی یارانه آرد و افزایش قیمت نان صنعتی، منجر به گرایش بیشتر مردم برای مصرف نان سنتی و به تبع آن ایجاد صف های طولانی در برابر نانوایی های استان خوزستان شد.

همین امر موجب تدبیر سریع استانداری خوزستان در صدور مجوز ایجاد ۱۰۰ واحد نانوایی در سطح استان شد به نحوی که این اقدام معاونت اقتصادی استانداری نقش بسیار موثری در کاهش صف نانوایی ها داشت.

حذف موانع برای راه انداری واحد نانوایی در خوزستان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: مجوز ایجاد ۱۰۰ واحد نانوایی جدید در استان صادر شده و برای راه اندازی این نانوایی ها باید دستگاه‌های جدید پخت نان نصب شود.

سعید حسینی نژاد بیان کرد: جانمایی و پراکنش واحدهای نانوایی جدید با در نظر گرفتن نیاز مناطق و بر اساس جمعیت با هدف توزیع عادلانه و دسترسی آسان شهروندان اهوازی به نان یارانه‌ای صورت می پذیرد.

وی گفت: سرانه مصرف آرد به ازای هر نفر در استان خوزستان در سال ۷.۲۸ کیلوگرم است که با توجه به افزایش مصرف نان سنتی باید این سرانه افزایش یابد تا شاهد تشکیل صف های طولانی در مقابل نانوایی ها نباشیم.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۸۶ واحد نانوایی به ازای جمعیت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفری خوزستان وجود دارد اظهار داشت: سرانه آرد مصرفی خوزستان باید افزایش پیدا کند.

اعطای تسهیلات برای بهسازی واحدهای نانوایی در خوزستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: تسهیلات بانکی ارزان قیمت ۸۰۰ میلیون ریالی برای بهسازی هر واحد نانوایی در خوزستان مصوب شده است، این کار باعث شده تا بازدهی نانوایی ها بهتر شود.

امید جهان نژادیان ادامه داد: در راستای تحقق وعده‌های دولت سیزدهم ، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای رشد و توسعه بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد خبازی در استان ، شرایط اعطای وام بهسازی نانوایان خوزستان را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: در صورت مشارکت نانوایان استان و استفاده از تسهیلات مناسب بانکی ، شاهد تغییرات مناسب در بهبود فضاهای سنتی نانوایان و افزایش رضایت مندی مردم خواهیم بود.

خوزستان بر مدار رونق اقتصادی ، تولید و اشتغالزایی

صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان از پنج میلیارد دلار فراتر رفت

خوزستان با داشتن مرزهای خاکی و آبی و بندر بین المللی امام خمینی یکی از استان های استراتژیک در امر صادرات و واردات است و همواره در رتبه های برتر کشور در حوزه صادرات قرار دارد.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص آخرین آمار به دست آمده از میزان صادرات غیر نفتی از مرزهای استان بیان کرد: ۱۲ میلیون و ۶۵۴ هزارتُن به ارزش پنج میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار در ۹ ماهه امسال از گمرکات خوزستان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( ۱۴۰۰ ) از نظر وزنی و ارزشی هشت درصد رشد داشته است.

بهروز قره‌بیگی افزود: مواد پتروشیمی، بنزن ، محصولات کشاورزی، فولاد ، مصالح ساختمانی، وسایل مکانیکی و الکترونیکی، آبزیان پرورشی و مواد غذایی از مهمترین اقلام صادراتی از گمرکات خوزستان بوده که به امارات متحده عربی، عراق ، چین ، جنوب شرق آسیا ، ترکیه ، روسیه ، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

وی گفت: در این مدت ۱۳ میلیون و ۸۱۷ هزار تُن به ارزش هشت میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شد که از نظر ارزشی هفت درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

به گفته قره‌بیگی ، کالاهای اساسی (نهاده‌های دامی و غلات)، کود شیمیایی ، مواد اولیه و سرمایه‌ای، فولاد ، وسایل مکانیکی و لاستیک از مهمترین کالاهای وارداتی بوده که از کشورهای چین، آلمان ، امارات متحده عربی ، هند ، برزیل ، صربستان ، آرژانتین و ترکیه وارد کشور شده است.

بندر امام خمینی ، خرمشهر ، آبادان و اهواز مهمترین واحدهای گمرکی خوزستان هستند که به صورت اداره کل مدیریت می‌شوند.

گمرکات خوزستان از نظر وزن کالاهای صادراتی در جایگاه دوم و از نظر تعداد اداره‌های کل گمرک رتبه نخست کشوری را دارد.

افزایش نرخ رشد اقتصادی خوزستان از ۲ درصد به ۵.۹ درصد

رشد ۱۴۸ درصد درآمد گمرکات خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان گفت: درآمد وصولی گمرکات استان در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۸ درصد رشد داشته است.

قره بیگی افزود: در این مدت درآمد گمرکات خوزستان معادل ۸۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال بوده است.

خوزستان بر مدار رونق اقتصادی ، تولید و اشتغالزایی

از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی اروندکنار

بندر تجاری اروندکنار که در فاصله ۵۰ کیلومتری آبادان در ساحل اروندرود و نزدیک دهانه خلیج فارس واقع است در سال ۱۳۸۰ با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی با هدف رونق کسب و کار و تجارت محلی احداث شد.

این بندر تجاری یک هزار مترمربع فضای انبار داشته و وسعت محوطه بارانداز آن هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع بوده همچنین از اسکله ای به طول ۳۶ متر و آبخور پنج متر برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: با توجه به از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی اروندکنار پس از ۶ سال و شروع رویه صادرات و تلاش برای گرفتن سهمیه ارزی در سال ۱۴۰۱، موانع موجود از قبیل برطرف کردن مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باسکول، تخصیص انبار و اتصال به سامانه جی کامز جهت انجام امور گمرکی انبارداری باید برطرف شود.

اقا رضا فتوحی ادامه داد: راه اندازی اسکله بندر اروندکنار می تواند تاثیر زیادی در زمینه جذب تجار برای سرمایه گذاری در زمینه صادرات و واردات داشته باشد.

وی همچنین در خصوص راه اندازی بازارچه مرزی شوش گفت: راه اندازی این بازارچه مرزی موجب رونق تجاری و اشتغال مرزنشینان منطقه خواهد شد لذا فرمانداری شوش موظف است از طریق وزارت خارجه با استان میسان عراق رایزنی کرده و گزارش دقیقی از وضعیت زیرساخت های بین ۲ کشور در این منطقه را برای بهبود مبادلات تجاری ارائه کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بیان کرد: فعالیت بازارچه مرزی اروندکنار نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه دارد، بندر و گمرک اروندکنار دارای ظرفیت‌ و قابلیت‌های اقتصادی بسیاری است که تلاش می شود این ظرفیت ها در راستای رونق اقتصادی منطقه بکار گرفته شود.

محمد مولوی گفت: راه‌اندازی مجدد بازارچه مرزی اروندکنار زمینه جذب سرمایه‌گذار و اشتغال را در منطقه فراهم خواهد کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:سهمیه ارزی به منظور فعالیت مجدد بازارچه مرزی اروندکنار اختصاص یافته و در سامانه گمرک تعریف شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار