سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: تاکنون ۱۳۰ اثر میراث فرهنگی ناملموس خوزستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ 07 January 2023

غلامرضا سلمانپور شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که بخشی از پرونده‌ این آثار به طور مستقیم از سوی این استان ارائه شده است افزود: تعدادی از این آثار نیز با توجه به اشتراک و گستره‌ فرهنگی به پیشنهاد دیگر استان ها تهیه و تدوین و در فهرست آثار ناملموس خوزستان ثبت شده است.

وی با بیان این که آثار فرهنگی ناملوس ثبت شده عمدتا مربوط به سطح استان و مشترک با چند شهر یا حوزه جغرافیایی است ادامه داد: برخی از آثار به دلیل پراکندگی دربیشتر شهرها به نام خوزستان، برخی به دلیل وجود عنصر در خط جنوبی به نام جنوب خوزستان و تعدادی نیز به نام دو یا سه شهر یا تنها یک شهرو روستا به دلیل شاخص بودن به آن نقطه جغرافیایی ثبت شده است.

سلمانپور ادامه داد: دانش ساخت لنج و دریانوردی در خلیج فارس یکی از آثار فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست آثار جهانی است که گستره‌ جغرافیایی آن شامل خوزستان، بوشهر و هرمزگان است و این موضوع در پرونده اثر قید شده است.

وی هدف از ثبت آثار فرهنگی را شناسایی عنصر فرهنگی موجود، معرفی بهتر به مردم و نسل جدید، انجام اقدامات پاسدارانه و توجه بیشتر به داشته های فرهنگی و در نهایت بقاء هویت فرهنگی عنوان کرد.

"میراث‌فرهنگی ناملموس" رفتارها، شیوه‌های ارائه، نمودها، دانش‌ها، مهارت‌ها و وسایل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در برخی موارد افراد، آن‌ها را به‌عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی خود می‌شناسند.

آثار فرهنگی ناملموس شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که اگر چه قابلیت ثبت و ضبط دارند، اما قابلیت ذخیره در یک محل فیزیکی مانند موزه را ندارند و به واسطه ویژگی‌های ذاتی و خاص خود، قابل انتقال، تکرار و تجربه‌کردن هستند.

گفتنی است اهدای هشت هزار شاخه گل نرگس شهرستان بهبهان به حرم مطهر رضوی ،فن‌آوری سنتی ساخت مَشک پوستی عشایر لر خوزستان،دانش بومی کشت و پرورش درخت نخل،آیین استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران در خرمشهر،مهارت گلیم‌بافی هفتکل،گلیم قشقایی ،مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن نی جفتی شوشتری از جمله آثار فرهنگی ناملموس (معنوی ) خوزستان است که در فهرست ملی ثبت شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار