مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:کشت قراردادی گندم در خوزستان با حذف برخی موارد غیرضروری روان تر شد تا گندمکاران استان بتوانند در این طرح ملی مشارکت بیشتر و بهتری داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ 05 December 2022

امید جهان نژادیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در شیوه‌نامه جدید، با حذف اعتبارسنجی کشاورزان و بدون مراجعه حضوری به بانک عامل می‌توانند پس از ورود به سامانه اختصاصی کشت قراردادی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مراحل ثبت نام و امضای الکترونیکی قرارداد را با اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان انجام داده و درادامه با پرینت (برگ چاپی) قرارداد برای دریافت کود و سایر تسهیلات به مراکز خدمات و حمایتی محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی ارزش سفته‌های اعتباری را ۱.۵برابر خدمات دریافتی بیان کرد و گفت: کشاورزانی که در سال گذشته تجربه کشت قراردادی دارند می‌توانند در زمان سرک با اخذ کود پتاسه و تایید مراکز خدمات جهاد کشاورزی به چرخه کشت قراردادی در سال جاری افزوده شوند و از سایر مزایا به خصوص کرایه حمل نیز برخوردار شوند.
جهان نژادیان افزود: ۱۰۰ درصد بهای کود ازته و ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و کود پتاسه به صورت نقد محاسبه شده و بقیه تسهیلات از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر می شود ادامه داد:در تغییرات ایجاد شده کشاورزان بدون مراجعه و پرداخت وجه در دفاتر بیمه ۲۰ درصد سهم بیمه کشاورزانی که در کشت قراردادی سال جاری مشارکت کنند کمتر از دیگر کشاورزان می‌باشد.
وی یکی از مهمترین تغییرات در خصوص حمایت از کشاورزان کشت قرار دادی را افزودن نرخ کرایه حمل بیان کرد و افزود:برای ایجاد رضایت و بهره وری کشاورزان به ازای هر تُن محصول گندم تحویلی به مراکز خرید یک میلیون ریال به عنوان کرایه حمل تعلق خواهد گرفت.

جهان نژادیان افزود:تاکنون حدود چهار هزار هکتار از گندمزارهای خوزستان به صورت قراردادی زیرکشت رفته است.

براساس راهبرد دولت سیزدهم و وزارت جهادکشاورزی ، هیچ بذری در زمین پاشیده نخواهد شد مگر اینکه مشتری و خریدار آن مشخص باشد.در نخستین گام سال زراعی گذشته حدود ۸۰هزار هکتار کشت قراردادی گندم در خوزستان منعقدشد.

بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۵۶۷هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به کشت گندم اختصاص خواهد یافت که حدود ۴۰۰هزار هکتار آن آبی خواهد بود.

سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی شدید ، خوزستان با تولید۱.۶میلیون تُن و خرید تضمینی یک میلیون و ۳۳۰هزار تُن مقام نخست کشوری را به دست آورد.

برچسب ها: کشاورزی ، گندم ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار