مشاور معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه قرارگیری ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند یک طرح کلان و کاربردی است، گفت: در راستای اجرایی شدن چشم انداز مورد نظر در خصوص توسعه اقتصاد دریامحور باید پروژه‌های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی اجرایی شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ 04 December 2022

محمد امینی رعیا شامگاه ۱۲ آذرماه در نشست هم‌اندیشی مدیران بندری خوزستان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: باید به شکلی کارشناسی و کاربردی به ظرفیت‌های خوزستان به ویژه در بحث بنادر و دریا توجه کرد زیرا سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشت‌سازی در رشد اقتصاد دریامحور کشور دارند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قرارگیری ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند یک طرح کلان و کاربردی است، افزود: تدوین چنین طرحی با محوریت ارکان معاونت اول رئیس جمهوری در دست اقدام است که پیش از هر چیز باید نیازسنجی‌ها و ظرفیت‌های لازم به خوبی شناسایی و در کنار یکدیگر قرار گیرند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: در این راستا معاون اول رئیس جمهور شورای توسعه سواحل مکران را تشکیل داده و متولی آن را نیز مشخص کرده است. همچنین در راستای تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشور با هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور، باید ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند.

امینی رعیا عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن چشم‌انداز موردنظر در خصوص توسعه اقتصاد دریامحور باید پروژه‌های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی از جمله خوزستان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه دولت در بحث منابع مالی با محدودیت‌هایی مواجه است، افزود: بدون تکیه به منابع دولتی، ظرفیت‌های قانونی متعددی برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل برای توسعه اقتصاد دریامحور بدون تکیه به منابع مالی دولت استفاده کرد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در خصوص زمان اجرای این پروژه گفت: محدوده زمانی اجرای این پروژه‌ها ۲ تا سه سال است. در این زمینه از ظرفیت تسهیل‌گری و رفع موانع احتمالی در پیشرفت پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور استفاده خواهیم کرد.

امینی رعیا با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم افزود: توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیره‌ای از پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار