کد خبر: ۱۰۷۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ 28 November 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

پرورش ماهی به عنوان یکی از مشاغل مناطقی که از نعمت رودخانه، دریا و تالاب برخوردار بوده، است. آبزی پروران با پرورش ماهی، میگو، خاویار به امرار معاش می‌پردازند، در کنار آن مشاغلی مانند ماهیگیری، فروش ماهی، کارخانه‌های تولید تن ماهی و خاویار نیز فعالیت‌های چشمگیری دارند.

پرورش ماهی در گذشته به صورت سنتی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شده و پسران جوان از پدران و ریش سفیدان این حرفه را می‌آموختند و با فوت و فن‌های پرورش ماهی آشنا می‌شدند.

ماهی از غذا‌های پرطرفدار در جنوب کشور است و خوزستان به واسطه داشتن رودخانه کارون، جراحی، مارون، زهره، سد‌های متعدد تالاب‌ها و حوضچه‌های پرورش ماهی از دیرباز در این حرفه در کشور حرفی برای گفتن داشته است.

از آنجایی که کلیه مشاغل با پیشرفت علم و تکنولوژی به روز رسانی شده اند تا بازدهی اقتصادی بیشتری با انجام فعالیت کمتر داشته باشند پرورش ماهی هم از این قابله جا نمانده است و روش‌های صنعتی مزرعه داری ماهی و پرورش آبزیان جایگزین روش‌های سنتی در این زمینه شده است.

معمولا در سواحل دریا‌ها علاوه بر استفاده از روش‌های متداول همچون استخر پرورش ماهی از روش تمام صنعتی و بسیار سود آور تری به نام قفس پرورش ماهی نیز استفاده می‌شود.

به گفته مدیر کل شیلات خوزستان برای اولین‌بار مجوز پرورش ٥٠٠ تن ماهی در قفس در آب‌های ساحلی خوزستان صادر شده است و هم اکنون ظرفیت تولید در دریا ۶ هزار تن، در خوریات ماهشهر (خورغزاله) ۲ هزار تن و در سد مارون یک هزار و ۲۰۰ تن است.

آبزی پروری در دنیای مدرن امروز همانند دیگر مشاغل، نیازمند تخصص، دانش و مهارت کافی می‌باشد، پرورش ماهی در فصل مناسب و استفاده از توان و ظرفیت های علمی برای ارتقای تولیدات دریایی می تواند موثر واقع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار